برگزیده

خطرات جدی هنگام سرویس و تعمیر کولر آبی

خطر برق گرفتگی را جدی بگیرید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان این که هر ساله همزمان با افزایش دمای هوا گزارش‌هایی درباره برق گرفتگی هنگام راه‌اندازی غیر تخصصی کولر‌ها به سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌شود، گفت: «شهروندان باید به این نکته توجه کنند که راه‌اندازی کولر‌ها نیازمند تجربه و تخصص است، این در حالی است که بسیاری از شهروندانی که تخصص و تجربه‌ای در زمینه راه‌اندازی کولر و کار با برق ندارند اقدام به راه‌اندازی کولر‌ها می‌کنند و همین بی‌توجهی موجب بروز حوادثی از جمله برق گرفتگی می‌شود. شاید راه‌اندازی مجدد کولر‌ها کار ساده‌ای به نظر برسد، اما در واقع با جان افراد در ارتباط است و نباید از کنار آن ساده گذشت.»

«جلال ملکی» با بیان این که احتمال برق گرفتگی هنگام سرویس کردن کولر‌های آبی، به علت وجود رطوبت در کولر‌ها بسیار بالاست، گفت: «هنگام سرویس مجدد کولر‌ها نکاتی از جمله قطع برق باید رعایت شود، اما در بسیاری از موارد دیده شده که افراد به علت بی تجربگی قطع کردن برق را فراموش می‌کنند و دچار برق گرفتگی می‌شوند.»

وی با بیان این که لازم است برای راه‌اندازی کولر‌ها از افراد متخصص بهره گرفته شود، گفت: باید توجه داشت که نشت آب از کولر‌ها نیز رخ ندهد و حتماً عایق کاری کف کولر انجام شود. همچنین اگر محل نصب کولر در ارتفاع، لبه پنجره یا بالکن قرار دارد از راه‌های ایمن برای نصب و سرویس کولر آبی اقدام کنید.»

قدم اول، تعویض پوشال‌هاست

در قدم اول و قبل از روشن کردن کولری که ماه‌ها خاموش بوده است، باید به تعویض پوشال‌ها اقدام کنید. برای خرید پوشال به سایز کولر دقت کنید. بهتر است همیشه پوشال را قبل از تعویض، مرطوب کنید. با باز کردن در‌های کناری کولر آبی به سادگی می‌توانید پوشال‌های قبلی را برداشته و پوشال جدید را جایگزین کنید.

شوره‌گیر را فراموش نکنید

دقت کنید که در هنگام سرویس کولر آبی و عوض کردن پوشال‌ها حتما از شوره‌گیر استفاده و از قرار گرفتن املاح آب روی پوشال‌ها جلوگیری کنید.

این املاح موجب خراب شدن پیش از موعد پوشال‌ها می‌شود. این که از چه تعداد شوره‌گیر استفاده کنید به ظرفیت کولر بستگی دارد. برای مثال کولر‌های آبی ۶هزار به بالا نیاز به دو عدد شوره‌گیر دارند.

از قسمت موتوری کولر غافل نشوید

حساس‌ترین قسمت سرویس دوره‌ای کولر آبی مربوط به بخش موتوری آن است. در واقع کارکرد صحیح کولر و باد خنک آن مدیون سالم بودن قطعات و کارکرد بهینه آن هاست.

بدون تردید نمی‌توانید بدون تجربه اقدام به تعویض قطعات موتوری کنید، ولی روغن کاری کولر آبی از کار‌هایی است که می‌توانید با کمک یک همکار راحت‌تر انجام دهید. در زمان بازدید، ابتدا باید گرد و غبار موتور را گرفت و بعد آن را روغن‌کاری کرد.

موتور کولر، دو قطعه یاتاقان دارد که باید حتماً روغن‌کاری شوند. در ضمن و پیش از روشن‌کردن کولر نیز باید ابتدا پروانه را با دست چند دور بچرخانید تا روان شود.

شست‌وشوی کولر هم مهم است

از محکم بودن پیچ و مهره‌هایی که به چشم می‌آیند، مطمئن شوید. بعد از آچارکشی به سراغ کف کولر بروید و حتماً آن‌را بشویید. شست‌وشوی کف کولر باید با فرچه پلاستیکی انجام شود تا به رنگ آن آسیبی نرسد. اگر قسمتی از رنگ کف کولر از بین رفته بود، بی‌تردید به‌زودی زنگ می‌زند و ممکن است تا یک سال بعد بپوسد. همچنین شناور را طوری تنظیم کنید که آبی از تشتک یا دریچه به بیرون نریزد. توری دور پمپ را لازم است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

 

قیمت تعمیر کولر آبی یا هزینه تعمیرات کولر آبی به نوع مشکل کولر آبی یا قطعات تعویض شده در صورت لزوم، بستگی دارد؛ و به طور کلی هزینه تعمیر کولر آبی، نصب کولر آبی و  بسته به تعداد خدمات متغیر است؛ ولی در حین پیشنهاد قیمت تعمیر کولر آبی، متخصص قیمتی را تخمین می زند و به شما به صورت آنلاین اعلام می کند و در صورت رضایت شما از هزینه تعمیر کولر آبی و قیمت تعمیر کولر آبی، سرویسکار دست به کار می شود.

مقاله دیگر :
چرا دستگاه حضور و غیاب بخریم؟

۱- بدنه کولر آبی

بدنه کولر آبی مکعب فلزی است که از ۴ ستون، سقف و کفی تشکیل شده است. این بدنه فلزی بسیار مقاوم است و در برابر تغییرات آب وهوایی آسیب پذیر نیست.

برای اینکه عمر بدنه کولر بیشتر شود، درصورتی که قسمت هایی از بدنه دچار رنگ پریدگی شد، بهتر است آن را ترمیم کنید. کف کولر نیز ممکن است دچار پوسیدگی شود که ترمیم سوراخ کف کولر با انواع عایق را باید در اسرع وقت انجام داد.

۲-دریچه های کولر آبی

در سه طرف بدنه کولر دریچه های مشبک قرار دارند و داخل این دریچه ها را پوشال می بندند. در صورتی که روی سطح دریچه ها رسوب مشاهده کردید، با فرچه آن ها را تمیز کنید. وجود رسوب مانع از جریان هوا ب داخل کولر می شود.

۳- پوشال کولر آبی

رشته های کوتاه و نازک چوبی که در بسته های توری قرار می گیرند و روی دریچه ها بسته می شوند پوشال نام دارند. با خیس شدن این پوشال ها، بادی که از چرخش پروانه تولید می شود، خنک شده و فضای خانه لطیف و مرطوب می کند.

تعویض پوشال باید هر دوسال یکبار انجام شود. همچنین در زمان سرویس کولر، باید پوشال ها را بشویید تا مانع از تجمع آلودگی، قارچ و میکروب شود. هرچه پوشال ها سالم تر، تمیزتر و مرطوب تر باشند، فشار کمتری به موتور کولر وارد می شود. در انتخاب پوشال باید دقت شود تا ابعاد آن با سایز کولر یکی باشد

پد های پوشالی و سلولزی

در برخی از کولرهای آبی پد پوشالی و در بعضی پد سلولزی استفاده میشود.

پدهای سلولزی نسبت به پدهای پوشالی از راندمان خنکی بیشتری برخوردارند و نیز کولرهای سلولزی خصوصاً در شهرهای آلوده ای مثل تهران به علت فیلتر کردن هوا برای سلامتی افراد بسیار مهمند.

ولی از لحاظ قیمت در موقع خرید و تعویض پدها، کولرهای پوشالی به لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند.

شناور کولر

شناور در کولر آبی وظیفه تنظیم آب کف کولر (تشتک) را دارد. اگر سطح آب کم باشد موجب نرسیدن آب به پدها و خنک نکردن کولر میشود و اگر بیش از حد زیاد باشد آب تشتک از زیرآب سرریز میشود. به همین دلیل باید شناوری مناسب برای کولر نصب کنیم.

هر چه میزان آب تشتک (کف کولر) بیشتر باشد هم پمپاژ آب بهتر انجام میشود هم کولر خنک تر میشود. البته نباید به حدی باشد که سرازیر شود.

توربین

توربین (فن) کولرآبی یکی دیگر از اجزاء بسیار مهم آن میباشد که اگر توسط شرکتهای غیر استاندارد و نامعتبر تولید شده باشد چون به بالانس بودن آن توجه نمیکنند، باعث لرزش کولر، مستهلک شدن آن و ایجاد صدا های نا متعارف برای مصرف کننده میشود.

خنک نکردن کولر آبی

یکی از دلایل خنک نبودن کولر، نبود آب یا کمبود آب در داخل کفی است که اگر این آب از مقدار استاندارد کمتر شود، دیگر پمپ توان خیس کردن پوشال ها را ندارد. همچنین خرابی پمپ آب نیز مانع از انتقال آب شده و کولر به خوبی محیط را خنک خواهد کرد. اگر پارچه برزنتی کولر هم دچار پارگی شده باشد باد کولر به هدر رفته و به داخل کانال وارد نمی شود.

پوسیدگی و سوراخ شدن کفی کولر آبی

وجود املاح در آب در تماس با بدنه فلزی کولر آبی، باعث زنگ زدگی و پوسیدگی کف کولر می شود. راه حل این مشکل عایق کردن کولر آبی است.

کولر آبی یک سیستم سرمایشی است که عموما در بسیاری از منازل و ساختمان ها کاربرد دارد. کوچک ترین اختلال در عملکرد کولر آبی یک هشدار جدی برای خرابی های بزرگتر و بیشتر است. اگر به این هشدارها و خرابی های کوچک توجه نکنیم و به موقع به تعمیرکار کولر با تجربه جهت تعمیرات کولر آبی نشان ندهیم کولر آبی دچار خرابی های بزرگ تری در فصل گرما می شود و در نتیجه تا زمان تعمیر کامل کولر آبی و یا خرید کولر آبی جدید، مجبور به تحمل چند ساعته یا حتی چند روزه گرما خواهید شد.

مقاله دیگر :
آموزش کمبایند پیل تراپی

سوختن پمپ آب کولر آبی

عدم روغن کاری به موقع، گرفتگی در مسیر رسیدن آب به پمپ و کثیف بودن پوشال ها از دلایل مهم سوختن پمپ است. با سرویس به موقع کولر آبی می توانید درون کولر را به خوبی تمیز کنید. همیشه توجه داشته باشید که واتر پمپ در سبد مخصوص خود قرار گرفته باشد تا جرم و اجسام خارجی وارد آن نشود.

 

 

قطعات مکانیکی کولر آبی

قطعات مکانیکی، انرژی حرکتی را از قطعات الکتریکی دریافت می کنند. این قطعات شامل شناور، تسمه، پولی ها و پروانه می شوند. بهترین روش برای نگهداری صحیح از این بخش ها، روغن کاری به موقع است.

۱- شناور کولر آبی

شناور عمل قطع و وصل کردن ورود آب به داخل تشتک را انجام می دهد. در صورتی که تشتک خالی باشد، شناور در پایین ترین وضعیت خود قرار دارد، در این حال، آب تا زمانی که تشتک پر شود، با شدت وارد آن می شود. به محض اینکه تشتک پر شد، شناور به صورت خودکار جریان آب را قطع می کند.

هر بار که مقدار آب موجود در کولر کم شود، شناور دوباره شیر را باز می کند. حال اگر شناور کولر تنظیم نباشد، بیش از حد آب وارد تشتک کولر شده و در نهایت با سرریز شدن آب روبرو خواهید شد. یا برعکس این، اگر کمتر از مقدار استاندارد آب وارد کولر شود، موجب خیش نشدن پوشال ها شده و کولر باد خنک نخواهد داشت. در مقاله نحوه تنظیم شناور کولر آبی در این مورد بیشتر توضیح داده شده است.

شناورهای امروزی دارای درجه بندی روی بنده هستند و برای تنظیمات بهتر به شما کمک می کنند.

۲- پولی های کولر آبی

پولی از اجزا مکانیکی کولر است که موجب حرکت پروانه می شود. پولی کوچک به موتور وصل است و پولی بزرگ به پروانه. تسمه به دور آن ها چرخیده و پروانه را به حرکت درمی آورد. هر زمانی که کولر را سرویس می کنید باید پولی ها را روغن کاری کنید. خشک بودن پولی ها موجب صدای بلند در حین چرخش می شود.

۳- تسمه کولر آبی

تسمه در کولر موجب حرکت پولی بزرگ و در نهایت چرخش پروانه می شود. تسمه به دور پولی کوچک که به موتور متصل است و همچنین پولی بزرگ می چرخد و انرژی حرکتی را به از موتور به پروانه منتقل می کند. اگر تسمه بیش از حد سفت و یا شل باشد، هم صدای آزاردهنده ایجاد می کند و هم ممکن است پاره شود. درصورتی که مشاهده کردید تسمه پوسیده شده، آن را تعویض کنید.

 

۴- پروانه کولر آبی

در مرکز کولر یک مخزن حلزونی شکل دیده می شود که پروانه داخل آن قرار دارد. با چرخش پروانه باد تولید شده و از طریق کانال وارد ساختمان می شود.

در صورتی که پروانه تنظیم نباشد، به درستی حرکت نمی کند و درصد بالایی از قدرت موتور را هدر می دهد. بالانس نبودن فن یا همان پروانه موجب ایجاد لرزه در تمام بدنه کولر می شود. یاتاقان های پروانه هم باید محکم و روغن کاری شوند تا عملکرد فن را تحت الشعاع قرار ندهند.در صورت خرابی پروانه باید به فکر تعویض پروانه کولر آبی باشید.

قطعات ثابت کولر آبی

در کنار قطعات الکتریکی و مکانیکی، قطعات دیگری هم قرار دارند که ثابت هستند. قطعاتی از قبیل بدنه، دریچه ها، پوشال، شیر تخلیه و شبکه آبرسانی.

قبل از اینکه بدنه کولر آبی را لمس کنید، از قطع بودن برق مطمئن شوید.