پایان نامه آموزش ذهن آگاهی/حضورذهن وMBCT

حضورذهن مبتنی بر درمان شناختیMBCT

در جدیدترین تحولات روی آوردهای شناختی، درمان شناختی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT  (سگال و همکاران، 2002). مطرح شد، این درمان که یک مداخله کوتاه مدت 8 جلسه­ای است به طور گروهی برگزار می­شود، و از روش­های ساده­ای برخوردار است که از مراقبه و یوگا مشتق شده  و هدف آن ایجاد آگاهی از زمان حال و تماس لحظه به لحظه با تغییرات بدن و ذهن در بیماران است. طبق مدل کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی کابات – زین (1990) ساخته شده و اصول درمان شناختی به آن اضافه گردیده  است. متون معاصر ذهن­آگاهي تمرينات متنوعي را جهت فراگيري مهارت‌هاي مراقبه‌اي معرفي كرده است. شناخت درماني مبتني بر حضورذهن  MBCTکه نوعي شناخت درماني شامل مراقبه­هاي مختلف، يوگای کشيدگي، آموز­ش­هاي مقدماتي درباره افسردگي، تمرين مرور بدني و چند تمرين شناخت درماني است که ارتباط بين خلق، افکار، حسهاي بدني پيرامون را در ” همان لحظه” امکان­پذير مي­سازد و پردازش­هاي خود کار افسردگي­زا را کاهش مي­دهد (سگال و همکاران، 2002). این برنامه اول به عنوان درمانی مکمل در برنامه درمانی بیماریهای مرتبط با درد جسمی و دیگر بیماریهای مزمن تدوین شد اما بعدها با جرح و تعدیل­هایی برای استفاده در گستره وسیعی از بیماریهای جسمی و روان­شناختی آماده شد (بائر، 2003، کابات – زین، 2003). مارلاتو کریستلر (١٩٩٩)[1] مطرح کردند که مراقبه­ی ذهن­آگاهی توانایی مشاهده­ی افکار و احساسات به صورت واقع­بینانه را در فرد تقویت می­کند. افزایش آگاهی لحظه به لحظه، توانایی مشاهده افکار و هیجان­ها به عنوان پدیده­های گذرا را پرورش می­دهد، بدین­ترتیب تمایل فرد برای واکنش خودکار به شیوه­های عادت­­واریا آسیب زننده کاهش می­یابد،افکار و احساسات می­توانند با همدیگر در یک چرخه معیوب و آسیب­زا تعامل نمایند. به واسطه راهکار درمانی ذهن­آگاهی، بیمار تشخیص می­دهد که نگهداری چنین احساساتی ناکارآمدند و از لحاظ روانی تخریب­کننده هستند. مشاهده کردن موقعیت­ها و شرایط با حالت ذهن­آگاهی منجر به تکذیب و انکار افکار و احساسات نمی­گردد بلکه در عوض فرد سعی می­کند درگیر مکانیسم­های دفاعی نشود و نسبت به تجارب پذیرا باشد.(تیزدیل[2]و همکاران، ٢٠٠٠).

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT نوید تازه­ای در تبیین رویکرد درمان شناختی رفتاری است (کاریقید، 2003). شركت كنندگان در MBCT جهت تمرين اين مهارتها خارج از جلسات گروهي، روزانه حداقل 45 دقيقه، و شش روز در هفته آموزش مي­بينند. كاست­هاي شنيداري در اوايل درمان به كار مي­روند، اما پس از چند هفته، شركت كنندگان ترغيب مي­شوند تا بدون كاست تمرين كنند. در تمرینات حضور ذهن، شرکت کنندگان آموزش می­بینند تا بر فعالیتهای خود نظیر (تنفس یا پیاده روی) تمرکز کنند و در هر لحظه از احوال خود آگاه باشند و هرگاه هیجانات، حس­ها و یا شناخت­ها پردازش می­شوند، بدون قضاوت مشاهده کنند. زمانی که شرکت کنندگان درمی­یابند که ذهن در درون افکار، خاطرات یا خیال­پردازیها سرگردان شده، در صورت امکان و بدون توجه به محتوا و ماهیت آنها، توجه خود را به زمان حال باز می­گردانند. بنابراین، شرکت کنندگان آموزش می­بینند تا به افکار و احساساتشان توجه کنند، اما به محتوای آن نچسبند (کابات – زین، 2003). حتی به افکار قضاوتی خود مثل” این یک اتلاف احمقانه است ” بدون آن که درباره آنها قضاوت کنند، توجه نمایند. یکی از پیامدهای تمرینات حضورذهن این است که افراد درمی­یابند، اکثر حسها، افکار و هیجانات دارای نوسان، زودگذرند و مانند امواج دریا عبور می­کنند (لینهان، 1993). در تمرینات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهیMBCT به فرد کمک می­شود که خود را از افکار درد­آور جدا کند و به تدریج این ظرفیت به وجود می­آید که افکار پریشان کننده یا احساسات بدنی بدون واکنش به آن­ها دور شوند. افراد یاد می­گیرند که به افکار خود نگاه کنند، به عقب باز گردند و به افکار جایگزین بنگرند (نئوفایند، دریت اسچل، استل و ماکلود ، 2009).

تیزدل و همکاران (2000) نشان دادند که در بيماراني که دو يا سه دوره افسردگي اساسي داشتند MBCT   به طور ).

[1]-Marley & Krystlr

[2]-Tizdeill

[3] -Bauer

[4]– Kenny.

[5] – Borderline personality disorder.

[6]–  Dialectic Behavior Therapy.

[7] – Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی و کاهش سردرد تنشی زنان شهر کرمانشاه