نکات مهم برای تقویت حس آینده نگری از دیدگاه استیو جابز


شاید تا حالا نام برندای معروفی مانند کداک، بلاکباستر و ریدیوشک به گوشتون خورده باشه. حال این سوال مطرح می شه که به چه دلیل بعضی از شرکتای به ظاهر قوی و شکست ناپذیر با گذشت زمان و تغییر شرایط عرضه و درخواست در بازار، به جای اینکه از فرصتای جدید و مختلفی که در آینده ممکنه پیش بیاد استفاده کنن، سرسختانه به دنبال این هستن که بازم روشای قبلی خود رو ادامه.

اما این وسط شرکتی به نام اپل هست که از این قانون مستثنیه و وقتی که جهانیان از کامپیوترهایی به اندازه یه اتاق استفاده می کردن، استیو جایز نبیانگذار این شرکت در حال ساخت سیستمی بود که بشه اونو روی میز قرار داد.

در ادامه این مطلب شما رو بعضی از ویژگیای شخصیتی استیو جابز آشنا کنیم؛ موسس شرکتی که حالا ۹۸۰۰۰ کارمند و ارزشی تقرییاً ۷۴۲ میلیارد دلاری داره. با سایت ما همراه باشین.

در زمونه ای که خیلی از ادما از CDها و پلیر موسیقی هم اندازه با یه ظرف نهار سخن می گفتن، جابز رویای ساخت دستگاهی رو تو سرش داشت که هم اندازه با یه آبنبات باشه و در جیب جای بگیره و کاربران به لطف اون بتونن تموم آلبومای موزیک خود رو در اون ذخیره کنن.

در حالی که دنیا مشغول ساخت لپ تاپای سبک و کوچکتر بود، این مرد دور اندیش به این نتیجه رسید که ممکنه خیلی از افراد داشتن تبلت رو به لپ تاپ ترجیح بدن.

بنیان گذار اپل، خوب قدرت تکنولوژی در تغییر شرایط بازار و توانایی اون در انجام کارا رو فهمید. اون تونست کاربران رو درک کنه و نیازاشون رو تشخیص بده و در حالیکه بقیه افراد، در زمان حال زندگی می کردن، اون تلاش می کرد بر چگونگی تاثیرگذاری بازار و گرایشات اجتماعی بر جهان دور و بر خود واقف آید.

این نوع نگاه تونست در آخر جابز و اپل رو واسه آینده آماده کرده و اونو نسبت به تغییرات مقاوم کنه.

یادتون باشه که فقط یه استیو جابز وجود داشت و هممون نمی تونیم مانند اون باشیم، اما اگه به نشونه های دور و برتون و موقعیت شرکت و شغل خود توجه کنیم، میتونیم که با در نظر داشتن گرایش بازار و تکنولوژی، صنایع جور واجور و جهان دور و بر خود رو به شکوفایی برسونیم.

واسه شروع بد نیس واسه شروع، این سوالا رو از خودتون سوال کنین:

۱-چه عواملی مشتریاتون رو خسته می کنه؟

استیو جابز زودتر از هرکی دیگری فهمید که چیزی که بیشتر کاربران رو خسته می کنه، پیچیدگیای مربوط به تکنولوژیه. اون با اصرارهای مداومش به مهندسین شرکت اپل، اونا رو راضی ساخت کالاهایی تولید کنن که به طور کاملً ساده و واسه کاربران قابل لمس باشن.

بهتره بدونین که چه چیزایی مشتریاتون رو بی حوصله می کنه چون اگه ندونین، شخص دیگری میاد و با برطرف کردن نواقص، اونا رو به سمت خود جذب می کنه.

حالت ایده آل اینه که شما و کارمندان تون، پیوسته با مشتریا در رابطه باشین تا بدونین که چه چیزایی اونا رو خوشحال یا ناراحت می کنه و اگه بتونین کالاهایی رو براشون بسازین که هنوز در هیچ نقطه ای از دنیا ارائه نشده ان، مطمئناً خوشحال تر هم می شن.

۲-مشتری هاتون چه انتظاراتی دارن که هنوز خودشون هم نمی دونن؟

یکی از بزرگترین رازهای موفقیت این مرد بزرگ در این بود که می تونست پیش بینی کنه در آینده، کاربران چه چیزایی نیاز دارن؛ ً این کار از عهده هرکسی بر نمیاد و ً ایشون فقط به کمک حس ذاتی اش می تونست اینجور پیش بینیایی داشته باشه. البته روشی هم وجود دارن که راه درست رو نشون میدن. مثلاً اینکه تلاش کنین در اول به سوال شماره یه جواب بدین و تشخیص بدین که چه عواملی کاربران رو دلسرد می کنه.

این به شما کمک می کنه تا ویژگیا یا کالاهایی که می تونن دلسردی مشتریان رو از بین ببرن، شناسایی کرده و در نتیجه مشتریان به شما و محصولاتتون علاقمندتر می شن. در مرحله بعد به ویژگیا و اجناس جدیدی فکر کنین که علاقه داشتین وجود داشته باشن و از دوستانتون هم بخواین که چیزی که در ذهنشون ورق می خوره به شما بگن.

بد نیس نگاهی به مجموعه های علمی-تخیلی بندازین. به تغییر شکل موبایلا از انوع تاشو به تبلتا دقت کنین و بدونین که خیلی از اجناس به نمایش در اومده در این فیلما می تونن بعدا الهام بخش ساخت گجتای واقعی شن.

۳-تکنولوژیای جدید چه تاثیری روی اجناس شما و ارتقای اونا دارن؟

با اینکه بزرگترین استعداد جابز در طراحی اجناس بود و نه در مهندسی ساخت اونا، ولی ایشون نگاه بسیار تیز بینانه ای به بهتر شدن و ارتقای اجناس ساخته شده و یا باز تولید اونا داشت.

اپل تونست با تولید صفحه نمایش رتینا قدرت خود رو به رخ جهانیان بکشونه. در واقع این شرکت در به کار گیری آخرین نسل تکنولوژی واسه بهتر کردن هرچه بیشتر اجناس خود، ید طولایی داره و به خاطر همین تونسته از بقیه رقبای خود پیشی بگیره.

اینجا درسی واسه هر کارآفرین هست و اون اینه که تلاش کنین بیشتر وقتا به اجناس و یا سرویسی که ارائه می دید، نگاهی عمیق داشته باشین تا پی ببرین که چیجوری تکنولوژی می تونه اونو بهتر کنه و یا رضایت مشتریان رو بیشتر جلب کنه و مطمئن باشین اگه این کار رو نکنین، شخص دیگری اونو انجام حواهد داد.

۴-چیجوری باید به نیازای بازار جواب بدین؟

یکی از آینده نگریای شرکت اپل، ایجاد اپ استور واسه تلفنای همراه خود بود. جالبه بدونین که این تصمیم در اول با مخالفت استیو جابز رو به رو شد. ایشون اصرار داشت که پیشرفت دهندگان دیگری که میخوان این اپا رو واسه آیفون و دیگه وسایلی که تحت سیستم عامل ios هستن، تولید کنن، باید برنامه های براساس وب رو طراحی کنن که در مرورگر ios هم اجرا شن اما این ایده به مزاق پیشرفت دهندگان نرم افزاری خوش نیومد و جابز به سرعت روشش رو عوض کرد.

ایجاد اپ استور یه حرکت به طور کاملً هوشمندانه به حساب می اومد چون به اپل فرصت می داد تا خودش مستقیماً با مشتریان در رابطه باشه و محصولاتش رو بفروشه و در خیلی از معاملات خرید و فروش، واسطه ها و خرده فروشان رو حذف کنه.

البته یکی دیگه از اهداف ایجاد اپ استور، بالا بردن امنیت اجناس اپل و از همه مهمتر تنظیم قیمت بازار و رابطه مستقیم با کاربران اجناس بود. داشتن ارتباطی قوی با پیشرفت دهندگان نرم افزار امروز  از جمله داراییای مهم این شرکت حساب می شه و حتی از زمان عرضه اسمارتفونای اندرویدی به بازار، تعداد آیفونا و برنامه های موجود روی مارکت گوگل هم رشد زیادی داشته که اینم نشون دهنده موفقیت اپل پس از راه اندازی اپ استوره.