نقش تلفن همراه بر فرهنگ ارتباطی کاربران ایرانی- قسمت ۶

راه اندازی شبکه مستقل اعتباری تالیا که ورود اولین سری سیم کارتهای اعتباری به کشور را رقم زد ، انتخاب ایرانسل به عنوان اپراتور دوم تلفن همراه کشور در راستای اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی کشور و نیز ثبت نام نزدیک به هشت میلیون سیم کارت‌ ۳۶۰ هزار تومانی دولتی از برجسته‌‏ترین خبرهایی بود که ضریب نفوذ ۱۲درصدی تلفن همراه در آن سال را تحت تاثیر قرار داد.
این تحولات که کاهش نرخ سیم کارت در کشور را بدنبال داشت سبب شد تا این کالای ارتباطی جای خود را در میان مردم باز کند و به جزیی از زندگی آنان تبدیل شود.
شبکه تلفن همراه دولتی کشور با هشت میلیون و ۵۰۳ هزار مشترک سال ۸۴ را به پایان برد که به وسیله شش هزار و ۲۵۱ ایستگاه آنتن BTS در ۹۹۷ شهرکشور سرویس دهی می کرد.
تعداد سیم کارت های واگذار شده اپراتور دولتی کشور در این سال سه میلیون و ۴۲۷ هزار و ۳۸۲ شماره بود.
تا واپسین روزهای سال ۸۴ از مجموع هشت و نیم میلیون مشترک این اپراتور، تنها سه میلیون و ۴۳۶ هزار مشترک امکان ارسال پیام کوتاه را داشتند اما در آخرین روزهای این سال مدیران شرکت ارتباطات سیار اعلام کردند که با توجه به نصب و راه اندازی دو مرکز پیام کوتاه[۶] جدید با مجموع ظرفیت پنج میلیون کاربر، امکان ارسال SMS کلیه مشترکان را فراهم کرده اند.
پایین بودن کیفیت خدمات تلفن همراه و اختلالات گسترده این شبکه از جمله مشکلات شبکه تلفن همراه بود که روزهای دوازده سالگی خود را می گذراند.
در این سال سیم کارت مشترکان اپراتور اول در ۴۸ کشور جهان زنگ می خورد. در ماههای پایانی سال ۸۴ نیز برگزاری دور تازه ثبت نام سیم کارت تلفن همراه شبکه دولتی کشور با مبلغ ۳۶۰ هزار تومان بدون تعیین سقف و محدودیت آغاز شد و به دلیل پایین آمدن مبلغ ثبت نام و تسهیلات ثبت نام اقساطی برای فرهنگیان و پرستاران ،هفت میلیون و ۹۸۸ هزار نفر متقاضی این سیم کارتها شدند.
پروژه سیم کارت اعتباری تالیا نیز اردیبهشت ۸۴ و توسط مجتمع صنعتی رفسنجان در شهر تهران راه اندازی شد و واگذاری ۶۷۷هزار سیم کارت متقاضیانی که در اسفند ۸۳ از طریق دفاتر پستی شهر تهران پیش ثبت نام کرده بودند برای دریافت سیم کارتهای ۴۵هزار تومانی انجام پذیرفت.
البته زمزمه ورود شرکت مخابرات ایران به عرصه سیم کارتهای اعتباری نیز در آخرین ماههای همین سال بر زبانها افتاد و وزارت ارتباطات اعلام کرد که قصد دارد سیم کارتهای اعتباری دولتی را که تعرفه ای مشابه تالیا دارد از طریق ثبت نام به بازار عرضه کند که درآن زمان این تصمیم به دلیل حجیم تر کردن بدنه دولت و تصدی گری آن و ورود به بخش غیردولتی با مخالفت های بسیاری همراه شد.( http://fa.wikipedia.org)
موبایل درسال ۸۵
بدون شک سال ۱۳۸۵سال انقلاب تلفن همراه ایران بود؛ در این سال تعداد مشترکان تلفن همراه به رقمی نزدیک به ۱۷میلیون نفر رسید، شبکه اپراتور دوم تلفن همراه یا همان ایرانسل راه اندازی شد و مردم بالاخره قادر به تهیه سیم کارت های ارزان قیمت و بروز شدند و امکان انتخاب شماره نیز برای نخستین بار در کشور برای آنان فراهم شد.
سال ۸۵ سال عرضه سیم کارتهای ارزان قیمت ۱۵۰هزار تومانی بود ؛ سالی که ورود سیم کارتهای اپراتور دوم بازار قیمت کاذب تلفن همراه دولتی را از بین برد و افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه را منجر شد.
قراداد پرحاشیه اپراتور دوم تلفن همراه که در سال ۸۴ به نفع کنسرسیوم ایرانی خارجی ام تی ان – ایرانسل رقم خورد سبب شد تا این اپراتور در مهرماه سال ۸۵ سیم کارتهای ۰۹۳۵ دائمی خود را روانه بازار کند و پس از آن سیم کارتهای اعتباری این اپراتور با قیمت ۲۹ هزار تومان به بازار آمد که توانست مشترکان بسیاری را به خود جلب کند به نحوی که هم اکنون ۹۸درصد مشترکان این اپراتور را دارندگان سیم کارتهای اعتباری تشکیل می دهند.
در سال ۸۵ اپراتور اول معادل کل واگذاری های خود در طول ۱۲ سال قبل سیم کارت ثبت نام کرد و تعداد مشترکانش را به حدود ۱۵ میلیون نفر رساند و نیز عرضه سیم کارتهای اعتباری ۰۹۱۹ را به بهای ۳۴هزار تومان که دارای ۱۰هزار تومان شارژ اولیه بود در دستور کار قرار داد.
همزمان با کاهش بهای سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول به ۲۸۸ هزار تومان امکان ثبت‌نام اقساطی این گونه سیم‌کارت‌ها برای تمامی شهروندان ممکن شد؛ به این صورت که شهروندان در هنگام ثبت‌نام تنها ۱۵۰هزار تومان می‌پرداختند و باقی مانده بهای سیم کارت، یعنی ۱۳۳ هزار تومان در هنگام تحویل پرداخت می‌شد.
این شرکت همچنین تحویل سیم‌کارت در محل مورد نظر متقاضی به هنگام فرارسیدن نوبت واگذاری‌اش را فراهم ساخته بود که با این سرویس دیگر نیازی به مراجعه مجدد متقاضی به ایستگاه محل ثبت‌نام نبود.
در سال ۸۵ کاربرد sms نیز برای مشترکان معنا یافت و پس از این سال بود که پیام کوتاه به یکی از پردرآمدترین سرویس ها برای اپراتورهای تلفن همراه تبدیل شد.
در آخرین ماههای این سال امکان استفاده از اینترنت همراه و سرویس پیام های چند رسانه ای[۷] برای مشترکان ایرانسل فراهم شد اما ارائه آن به سرعت متوقف شد.( بخشی پور،۱۳۸۷ ،۱۴)
موبایل در سال ۸۶ ؛
شرکت ارتباطات سیار ایران که با نام‌های مختلفی چون شبکه تلفن همراه دولتی، اپراتور اول و موبایل دولتی شناخته می شد در سال ۸۶ تصمیم به برگزاری مسابقه برای انتخاب یک نام تجاری گرفت.
در اوایل تابستان این سال بود که شبکه تلفن همراه دولتی به برند “همراه اول” تغیی

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  fotka.ir  مراجعه نمایید.

ر نام داد و شعار تجاری “هیچکس تنها نیست ” را برگزید. پس از این همراه اول پابه پای اپراتور دوم به سمت بازاریابی و اطلاع رسانی از طریق تبلیغات روی آورد تا همچنان سهمی از این بازار پرهیاهو داشته باشد.
در این سال ثبت نام برای سیم کارتهای دائمی این اپراتور همچنان ادامه یافت اما دیگرخبری از بازار تشنه این سیم کارتها نبود؛ شرکت ارتباطات سیار همچنین در سال ۸۶ مقدمات لازم برای آپگرید شبکه خود به نسل ۷۵/۲ شبکه GSM را برای عرضه خدمات پیشتازی از جمله GPRS، اینترنت همراه و MMS فراهم کرد.
بحث عدم ارائه سیم‌کارت‌های چند‌ظرفیتی و سیم‌کارت‌های ویژه پیامک از سوی اپراتور اول نیز از جمله مباحثی بود که درکنارحذف هزینه سرویس نمایشگر، بررسی قیمت پیامک و جنجال‌های حاشیه‌ای آن و نیز تلاش برای تدوین آیین نامه استفاده نظام مند از سرویس MMS مهم ترین خبرهای سال ۸۶ را رقم زد.
البته اپراتور دوم در این سال سیم کارت ویژه پیامک را با نام تجاری “پیام رسان” به بازار عرضه کرد و سیم کارتهای این اپراتور نیز به نصف قیمت کاهش یافت.
در اواخر سال ۸۶ نیز دولت به بهانه حفظ خط و زبان فارسی تعرفه پیامک لاتین را به دلیل گزارشات مکرر سازمان بازرسی و مجلس برای گران بودن آن از ۱۴۲ ریال به ۲۲۲ ریال افزایش داد تا مشترکان پیام کوتاه با فونت فارسی و با نرخ ۸۹‌ریال ارسال کنند.
طبق آخرین آمارهای اعلام شده مشترکان اپراتور اول از ابتدای راه اندازی پیام کوتاه تا سال ۸۶ بالغ بر ۲۲‌میلیارد و ۳۳۱‌میلیون و ۸۹۰‌هزار و ۷۰۹ پیامک ارسال کردند.
شمار مشترکان اپراتور اول در این سال به ۲۰میلیون نفر رسید و اپراتور دوم نیز حدود ۱۰میلیون مشترک داشت.mobna.net) www.)
موبایل در سال ۸۷
ورود سیم کارتهای ۱۵۰هزار تومانی اپراتور اول (کد ۰۹۱۰ )، انتخاب اپراتور اماراتی اتصالات به عنوان برنده پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور، کاهش قیمت فاحش سیم کارتهای دولتی در بازار آزاد، ارائه سرویس MMS و GPRSتوسط اپراتور اول و دوم ، پایان دوره حفاظت ایرانسل و حرکت به سمت ارائه سرویس های الکترونیکی بربسترتلفن همراه مهم ترین جهش ها برای به بلوغ کامل رسیدن موبایل ایرانی در سال ۸۷ بود.
واگذاری بروز سیم کارتهای اعتباری اپراتور اول با نرخ جدید (۱۲هزار تومان) شاید جزء آخرین اقدامات این اپراتوردر سال ۸۷ بود که باعث شد شمار مشترکان آن از مرز ۳۰میلیون نفر عبور کند.
دراین سال اپراتور اول به ۳۰میلیون مشترک، اپراتور دوم نزدیک به ۱۴میلیون مشترک ، تالیا به یک میلیون مشترک ، اسپادان به ۳۵ هزار و اپراتورکیش به هشت هزار مشترک سرویس ارائه می کردند (بخشی پور،۱۳۷۸،۱۲)
هم اکنون باتوجه به تعداد شماره های واگذار شده، بیش از نیمی از جمعیت کشور مشترک تلفن همراه هستند. درحال حاضر همراه اول بیش از ۳۵ میلیون و ایرانسل حدود ۱۳ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور دارند.
همچنین تالیا، اسپادان اصفهان و اپراتور کیش میز کمتر از دو میلیون مشترک دارند که با احتساب سیم کارت های واگذار شده توسط اپراتور اول و دوم و سایر اپراتور های فعال کشور، حدود ۵۰ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.
براساس آمار سایت مرکز آمار کشور، جمعیت کشور حدود ۷۴ میلیون نفر است بنابراین ببیش از دو سوم جمعیت کشور مشترک تلفن همراه هستند.
براساس آمار موجود، تعداد مشترکان تلفن ثابت و اینترنت در کشور به ترتیب ۲۵ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر و ۲۵ میلیون و ۶۶۹ هزار کاربر است.
همچنین درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا حدود ۶۳ درصد و در ایران حدود ۴۱ درصد است.(. http://www.itna.ir/archives/article/003762.php )
مشترکان سیم کارتهای اپراتور اول می توانند در ۱۰۹ کشور با استفاده از رومینگ ۲۵۷اپراتور جهان از تلفن همراه خود استفاده کنند.(http://mci.ir)
۲-۲-۲ جنبه های مختلف تلفن همراه به عنوان یک ابزار ارتباطی
هدف فن آوری تلفن همراه به عنوان یک رسانه جمعی، برقراری ارتباط با اشکال مختلف است. این رسانه به عنوان یک مفهوم ارتباطی در اشکال مختلف به عینیت می رسد. این اشکال مختلف شامل جنبه های کلامی، نوشتاری و تصویری تلفن همراه می باشد که به قرار زیر به توضیح هر کدام می پردازیم.
۱-جنبه ی کلامی
ابتدائی ترین و اصلی ترین هدف کاربرد تلفن همراه امکان برقراری کلامی و صوتی از طریق این رسانه است. ارتباط کلامی از طریق تلفن همراه این امر را ممکن ساخته است که با هر کس و در هر کجا و در هر زمان به سهولت ارتباط برقرار کرد. هر چند این سهولت در ارتباط، موجب بروز مشکلات و نا هنجاریهای در سایر مسائل اجتماعی شده است. به عنوان مثال، از عواقب مضر این آسانی در ارتباط، کاهش قدرت حافظه جمعی جامعه است. بدلیل سهولت در ارتباط، افراد برای تماس با هم تنها یک کلید را فشار می دهند و شماره در حافظه گرفته می شود. بنابراین افراد دیگر این زحمت یا این فعالیت را به مغز خود نمی دهند که شماره ای را حفظ کنند. بنابراین اگر زمانی، از تلفن همراه خود دور باشند، قادر به برقراری تماس نخواهند بود.