مدل مسئولیت اجتماعی لانتوس

مسئولیت اجتماعی بشردوستانه شرکت یه نگرانی واقعی و توجه اختیاریه. مسئولیت اجتماعی هدف دار شرکت وقتیه که یه شرکت معتقد می شه فعالیت های خدمات اجتماعی معینی رو که اهداف هدف دار کار و کاسبی رو به انجام می رساند به پیش ببره. پس، بر اساس گفته لانتوس ، مسئولیت اجتماعی شرکت باید بر دو معنی تمرکز کنه:

  • جلوگیری از آسیب ها و صدماتی که می تونه در نتیجه فعالیت های شرکت باشه.
  • انجام اهداف هدف دار کار و کاسبی (Saiful, 2006).

۳-۱۱-۲-۲ مدل  SAC

مدل دیگه که بر خلاف لیاقت هاش کمتر روش زوم شده، مدل SAC می باشه. نوشته های بسیاری دور و بر مسئولیت پذیری شرکت ها، تحلیل ذینفعان، روش هدف دار خرید و فروش و مزیت رقابتی هست. محققان توجه خاصی به ایجاد رابطه بین CSR و کارایی مالی شرکت مبذول کرده ان. نکته جامانده یه بحث تحلیلی در این باره س که چیجوری شرکت ها می تونن از توانایی های اساسی خود جهت پیشبرد طرح های CSR بهره گیرند و به عنوان نتیجه به یه مزیت رقابتی خیره کننده برسن.

در این مدل یه چهارچوب مفهومی واسه آزمایش اثر عملکردهای تجاری یه شرکت روی ذینفعان از راه موشکافی یا ایجاد لیاقت های مورد نظر جامعه که می تونن هم به جامعه سود برسانند و هم سودآوری شرکت رو زیاد کنن، ارائه می شه. شرکت ها به وسیله کامل سازی لیاقت های مورد نظر جامعه با فعالیت های خود، می تونن اجناس و خدمات جدید یا پیشرفته، فرایندهای تولید کاراتر، معروفیت قوی و هویت واسه نام تجاری خود بسازن.

موشکافی

در بسیاری شرکت ها یه نا هم سویی شدید میان کار و کاسبی، روش هدف دار های CSR و عملکردها هست. این نا هم سویی بیشتر منتهی به تخصیص منابع کم پیدا شرکت به برنامه های مسئولیت اجتماعیای می شه که کم ترین سود رو به ذینفعان و کار و کاسبی می رساند و یا حتی بدتر از اون به تصمیماتی میرسه که معروفیت شرکت رو خدشه دار می سازند.

دو دلیل کلی واسه چرایی دست آورده ای ناچیز برنامه های سنتی CSR هست. اول اینکه مدیران پروژه CSR معمولاً یه بودجه ثابت رو واسه CSR در نظر می گیرند و تمایل دارن که این بودجه رو به طیف گسترده ای از سازمان های خیریه اجتماعی تخصیص بدن که این کار اجازه می دهد کیک مشارکت های شرکت به قطعات بیشتری تقسیم شه و خیرخواهی اون میان تعداد خیلی از مددجویان گسترش یابد.

خیریه

دوم، تخصیص پول و پله و سرمایه شرکت به پروژه های اجتماعی، بدون اینکه از مزیت دارایی های غیرمالی شرکت استفاده و یا اینکه در مورد چگونگی پشتیبانی مستقیم پروژه های اجتماعی از اهداف کار و کاسبی تفکر شه. وقتی که منابع شرکت به این صورت تخصیص می یابد، نقاط قوتی که یه شرکت رو در کسب و کارش رقابت پذیر می سازه، در راهی که جامعه یا شرکت رو بهره امند کنه تقویت نمی شه. شرکت هایی که این راه و روش رو دنبال می کنن از امتیازات کامل طرح های CSR بهره مند نمی شن.

این مطلب را هم بخوانید :
با موضوع گزینه‌های سیاست گذاری عمومی ایران در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

دلیل اصلی نا هم سویی میان کار و کاسبی و روش هدف دار های مسئولیت پذیری اجتماعی می تونه به چگونگی ساختار شرکت، بودجه، و کارکنان بخش CSR برگرده. بیشتر شرکت های بزرگ پروژه های اجتماعی خود رو از راه یه دفتر همکاری های شرکت، دفتر ارتباطات اجتماعی، یا بنیاد شرکتی به اجرا در می بیارن که مقصود از اون جداسازی این پروژه ها از تصمیمات کار و کاسبی و خط مدیریته. این پروژه ها بیشترً به وسیله مدیرانی که دست کم نفوذ رو در داخل شرکت دارن، مثلاً مدیران تازه وارد، مدیران اجرایی که نزدیک به بازنشستگی هستن یا ارزیابان بودجه که از سازمان های غیر انتفاعی استخدام شده ان، اداره می شه. علاوه به راین، به این مدیران، بودجه محدود و دستورالعمل جهت چگونگی تخصیص این منابع به سازمان های خیریه ارائه می شه (Brien, 2001)

۳-۲  افزایش تعهد و مسئولیت پذیری بیشتر کارکنان

اخلاق بر فعالیت آدم ها اثر زیادی داره و لازمه کارکرد مناسب، تعهد و مسئولیت پذیری ‏کارکنانه. دسلر باور داره که: اگه کارکنان به راین باور باشن که با اونا رفتاری مساوی و عادلانه می شه، شاید ‏تمایل بیشتری داشته باشن که بار (کاری) بیشتری رو تحمل کنن . دونالدسون و دیویس باور دارن ‏که مدیریت ارزش های اخلاقی در محیط کار، موجب قانون اقدامات مدیریتی شده، انسجام و تعادل فرهنگ ‏سازمانی رو تقویت می کنه، اعتماد در روابط بین افراد و گروه ها رو بهبود می بخشه و با پیـروی بیشتر از استانداردها، ‏موجب بهبــود کیفیت اجناس و در آخر افزایش سود سازمان می شه (‏۱۹۹۰‏ ‏Davis &  Donaldson,‎‏). با در نظر گرفتن ‏نقشی که آدم ها در سازمان های امروزی دارن، نوع قضاوت افراد در مورد سازمان و موضوع فعالیتشون اثر بسیار ‏زیادی در کارایی و تاثیر اون ها و در نتیجه کارایی و تاثیر سازمان داره. انتظار بروز خلاقیت به وسیله کسائی که ‏کار خود رو از دید اخلاقی بد تلقی می کنن، واقعی و منطقی نیس.‏

خلاقیت

سازمان ها از امتیازات جور واجور مسئولیت اجتماعی مثل: جذب کارمندان با توانایی و مهارت های بهتر و بیشتر  استفاده می کنن. سازمان هایی که از سیاست های مسئولیت اجتماعی مناسب استفاده می کنن کارمندانشان تعهدشون نسبت به کار بیشتر می شه.

۴-۲ تحقیقات انجام شده

تحقیقات نشون میدن که مسئولیت اجتماعی سازمان ها باعث افزایش تعهد کارکنان در سطح سازمان ها می شه چون مسئولیت اجتماعی سازمان ها در بر گیرنده فعالیت هایی واسه رفاه کارکنان و خونواده هاشونه. مطالعاتی مثل ماسکویتز(۱۹۷۲)، آلبینگر و فریمن(۲۰۰۰)، پترسون(۲۰۰۴) و بارمر و همکارانش(۲۰۰۷) تاکید کردن که مسئولیت اجتماعی سازمان ها باعث افزایش تعهد کارکنان می شه.

  • لی و بر ولد (۲۰۰۳) رابطه بین اجزای مسئولیت اجتماعی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی رو مورد بررسی قرار دادن. یافته های اون ها نشون داد که مسئولیت اجتماعی شرکت باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی می شه.
  • رتاب و همکارانش(۲۰۰۹) رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتی با تعهد کارکنان رو مورد بحث و بررسی قرار دادن. یافته های اون ها نشون دهنده وجود اثر مثبت مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تعهد کارکنان بود.
  • ویتل و همکارانش(۲۰۰۸) رابطه قوی بین اصول اخلاقی و تعهد سازمانی رو مورد تاکید قرار دادن.
  • لو و همکارانش (۲۰۰۸) پیامدای حاصل از مسئولیت اجتماعی در شرکت های چینی و آمریکایی رو مورد بررسی قرار دادن. نتیجه تحقیق اون ها نشون داد که مسئولیت اجتماعی رابطه مثبتی با تعهد شغلی در شرکت های چینی و آمریکایی داره.
  • پترسون (۲۰۰۴) نشون داد وقتی که کارمندان احساس کنن سازمانشون کارایی در جهت مسئولیت اجتماعی انجام داده تعهدشون بیشتر می شه.
  • الیشا و سو کنگ(۲۰۱۰) رابطه مسئولیت اجتماعی داخلی شرکتی و تعهد سازمانی رو مورد بررسی قرار دادن. اجزای مسئولیت اجتماعی مورد مطالعه اون ها شامل: تربیت و آموزش، حقوق انسانی، امنیت و سلامت، تعادل زندگی کاری و تنوع در مکان کار. یافته ها نشون داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی باعث افزایش در تعهد کارکنان می شه.
  • علی و همکارانش(۲۰۱۰) در مطالعه اثر مسئولیت اجتماعی بر تعهد کارکنان و کارکرد سازمانی رو مورد بررسی قرار دادن و به این نتیجه رسیدن که بین مسئولیت اجتماعی سازمان ها و تعهد کارکنان رابطه مثبت و معناداری هست.
  • الشبیل و الاوده(۲۰۱۱) در مطالعه با عنوان مسئولیت اجتماعی داخلی و اثر اون بر تعهد شغلی، رابطه بین سیاست های مدیریتی و نوآوری سازمانی(به عنوان دو شاخص مسئولیت اجتماعی داخلی) رو با تعهد شغلی مورد بررسی قرار دادن. یافته های اون ها نشون می دهد که بین سیاست های مدیریتی و تعهد شغلی رابطه منفی و معناداری هست اما بین نوآوری سازمانی و تعهد شغلی رابطه معناداری وجود نداره.
  • ناندرام(۲۰۱۰) در آخر نامه خود رابطه بین مسئولیت اجتماعی و تعهد کارکنان رو بررسی کرد. اون به این نتیجه رسید که رابطه معناداری بین سه مؤلفه تعهد(تعهد هنجاری،تعهد عاطفی و تعهد دائمی)  و برنامه های مشارکتی هست.
  • علی و فاطیما علی(۲۰۱۲) رابطه بین مسئولیت اجتماعی سازمان با معروفیت سازمانی و تعهد کارکنان مورد بررسی قرار دادن. یافته های اون ها نشون داد که رابطه ی مثبت و معناداری بین مسئولیت اجتماعی سازمانی و تعهد کارکنان هست.
این مطلب را هم بخوانید :
هوش سازمانی از دیدگاه های مختلف

 

 

 

۵-۲ خلاصه فصل

در این فصل هدف بررسی ادبیات و گذشته تحقیقات انجام شده در مورد تعهد و مسئولیت اجتماعی سازمانیه. اول مفاهیم مربوط به تعهد سازمانی، ابعاد اون و مدلهای مطرح شده در این بخش تشریح شدن. بعد در ادامه مسئولیت اجتماعی تعاریف، کاربرده ها و مدلهای جور واجور اون بررسی شده و در آخر یه سری از کارای انجام شده در مورد تحقیق حاضر آورده شده.

 

 

 

[۱] Lantos

[۲] Triple Bottom Line

[۳] Moskowitz

[۴] Albinger and Freeman

[۵] Peterson

[۶] Brammer

[۷] Lee and Bruvold

[۸] Rettab

[۹] Vitell

[۱۰] Lo

[۱۱] Peterson

[۱۲] Ellisha, & Soh keng

[۱۳] ALshbiel&  AL-Awawdeh

 

[۱۴] Nanderam