محتوا پادشاه نیست! Content is not king


 

چه انتظاری دارین؟بنویسم محتوا پادشاه س؟ اگه دقت کرده باشین، بجز موارد پیشگیری ناپذیر (آموزشای پایه) ، من در سئو روز همیشه از کلیشه ها حتی در لحن نوشتن، فاصله گرفتم.از شما دعوت می کنم کمی هوشمندانه تر و بدون نگاه حق به طرف، این مقاله رو بخونین.هدف من از نوشتن این مقاله این نیس که کلا بگم دیگه سمت محتوا نرید و کلاه سفید کار کردن رو کنار بذارین.همونطور که می بینین من خودم اهل نوشتن هستم که شاید نوشتن آموزش و مقالات از صفر و بدون کپی و ایده ورداری و بدون تجمیع یا ترجمه، چیز کمیابی در ایران به نظر بیاد اما من هم به دلیل علاقه شخصی هم به خاطر سئو می نویسم!(خیلیا هم همینطوری در هر بخش ای می نویسند).پس اصلا نمی خوام بگم چی خوبه و چی بده.فقط به صورت علمی و با دلیل آوردن منطقی، “محتوا پادشاه س” رو به رقابت می کشم.

یه سرچ بزنین (که همه میزنن) و کلی مطلب درباره اینکه محتوا پادشاه س بخونین.من جای شما باشم، حوصله خوندن مطالب تکراری رو ندارم.بله می دونم محتوا مهمه.بله Content is king ، شما زحمت بکشین، با همین شعار، سایتی با موضوع رقابتی رو با وجود رقبایی بی محتوا، سئو کنین و منو هم باخبر کنین! با همین بحث محتوا پادشاه س یه سفارش سئو بگیرین و به مشتری تضمین صفحه اول گوگل رو بدین!

با غرق در کلیشه شدن و مطالعه صرف (به جای عمل) و به خصوص بدون حضور در میدانای جنگ رقابتی به صورت عملی و بدون مشاهده سایتای خوب ولی بی محتوا ، حرف از “محتوا پادشاه س” زدن، شاید حرف درستی نباشه.یکی از طراحان سایت، رو دیدم که در نمونه کارای سئو خود نوشته بود، چون این سایتا محتوای خود رو به روز نکردن، افت کردن!دقت می کنین؟چون این طراح سایت فکر میکنه که گوگل خارج از کنترل اونه و تسلطی بر اصول و تکنیکای سئو نداره، میگه چون محتوای خود رو به روز نکردی افت کردی و واسه مشتری قوانین گوگل رو درباره بک لینک لیست می کنه و به این وسلیه حرف خودشو با دلیل آوردن براساس مستندات گوگل(چی محکم تر از گوگل؟) توجیه می کنه و در تصور خود فکر میکنه که همه سئوکارانی که آنقدرا هم کلاه سفید کار نیستن، دانشی از سئو ندارن یا به زودی از یافته های جستجوی گوگل حذف می شن یا همه کلاه بردارن!!

چند سایت رو می شناسین که سالها بدون بروزرسانی در بالاترین جایگاه یافته های هستن؟چند سایت رو دوست دارین معرفی کنم که اصلا محتوا ندارن؟سایتایی که اندر احوالات اون می مونید که پاندا کجاس که با دو تا عنوان و تصویر ، اونا رو در بالاترین جایگاه یافته های قرار داده؟شعار محتوا پادشاه س آب شد؟! نکنه با محتوا فقط سایتا با نام برند خودشون بالا میان؟!! شاید هم موضوعات بی رقابت می تونه سایتا رو به بالاترین جایگاه یافته های برسونه.(رقابت از نظر سئو به صورت دقیق نه چیزی که تو ذهن تخمین زده می شه.آموزش تشخیص رقابت کلمات کلیدی رو بخونین)

شاید هم با محتوا باید سالها، زحمت بکشین، و منتظر لطف حضرت گوگل بمونین تا پاندای خود رو بروزرسانی کنه و ۲۰ رتبه رشد کنین و در پاندای بعدی هم ۱۰ رتبه افت! در هر دو حالت، هم همیشه سایتای بی محتوا رو بالای سر خود ببینین!

و واسه این که خالی از لطف نباشه و درباره اهمیت و چرایی فنی اهمیت محتوا، نوشته باشم و بتونم صحبتم رو درباره اینکه به چه دلیل محتوا پادشاه نیس توجیه کنم، ناچارا به طور کوتاه وارد کلیشه میشم و اهمیت محتوا رو البته به صورت فنی، و چگونگی تاثیر گذاری بر یافته ها به شکلی متفاوت که تا حالا نخوندین، مروری می کنم.اول به ۱۹ مورد درباره اهمیت محتوا می پردازم بعد با ۱۰ دلیل، کل اون ۱۹ مورد و شعار “محتوا پادشاه س” رو به رقابت می کشم.

به چه دلیل محتوا مهمه؟(نمی گم پادشاه س) و چیجوری واسه گوگل و موتورای جستجو قابل درکه؟

۱- بعد از رونمایی از الگوریتم پاندا و به روز رسانیای تکراری اون، محتوا مهم شد و هر روز مهم تر می شه.بیشتر از این نیاز نیس درباره پاندا و رابطه اون با محتوا بنویسم.

۲-وقتی سایتی پر محتواست، سایتای دیگه خیلی از اون کپی می کنن، که نتیجه اون، قدرت گرفتن سایت اصلیه.چون گوگل میفهمه که نویسنده اصلی کیست.هم اینکه نام نویسنده و سایت، در سایتای دیگه، به دلیل کپیایی که می شه، ذکر می شه.

۳-وقتی سایتی محتوای به درد بخور داره، عامل چگالی کلمات کلیدی، خود به خود رعایت می شه.در نتیجه یکی دیگه از فاکتورای سئو، البته اینبار در On Page ، ایجاد می شه.

۴-وقتی سایتی محتوای به درد بخور تولید می کنه، در افزایش تراست رنک خود تاثیر میذاره.پس یکی از فاکتورای دیگه سئو که خیلی هم مهمه، به دست میاد.

۵- وقتی سایتی پر محتواست، ناخوداگاه، صفحات زیادی پیدا می کنه.پس یکی دیگه از فاکتورای سئو، یعنی تعداد صفحات، هم با کیفیت بالا، به دست میاد.

۶- وقتی سایتی محتوای خوب تولیدمی کنه، به طور طبیعی، دیگه over optimization و keyword stuffing نمی کنه.در نتیجه دلیل دیگه سئو یعنی دوری از بهینه سازی زیادتر از اندازه، بدست میاد.

۷-وقتی سایتی دارای محتواست، طبیعتا، به روز رسانیای بیشتری هم داره.بازم فاکتوری دیگه یعنی به روز بودن مطالب و تاثیر اون در freshness گوگل.

۸- وقتی سایتی پر محتواست، یه سیستم LSI خوب می تونه موضوع و کلمات کلیدی سایت رو درک کنه.پس، سایت و موضوع و کلمات کلیدی اون، شدیدا واسه خزندها، خوشمزه می شه.

۹-وقتی سایتی پر محتواست، خیلی راحت تر میشه با لینکای داخلی بازی کرد و مطالب رو به هم در رابطه کرد.چون لینکای داخلی (که در وسط متن هستن) بدون محتوا، وجود ندارن!

۱۰-وقتی سایتی محتوای به درد بخور داره، احتمال اینکه در چند خط اول، درباره کلمات کلیدی اصلی، صحبتی شده باشه، زیاد می شه.پس دلیل دیگه یعنی وجود کلمات کلیدی در چند خط اول به صورت به طور کامل طبیعی، بدست میاد.

۱۱-تولید محتوا، همیشه به شکل متن نیس.اینفوگرافیک، ویدیو و عکس و کلا Multimedia به میدون میاد و عامل دیگری از سئو بدست میاد.

۱۲-وقتی سایتی پر محتوا باشه، احتمال لینک کردن صفحات مطالب اون، در سایتای دیگه چند برابر می شه و میشه لینکای طعمه یا Link Bait جمع آوری کرد.

۱۳-بازاریابی محتوا یا Content Marketing همونطور که از اسمش پیداست، بدون محتوا معنی نداره.

۱۴- وقتی محتوا نباشین، چیجوری می خواین از شبکه های اجتماعی، دنبال کننده و هوادار و لایک و بازنشر و … دریافت کنین؟

۱۵- RSS و فید، رابطه مستقیمی با مطالب داره.توضیح بیشتر نیاز نیس.

۱۶-وقتی سایتی با محتواست، و به هر شکلی بک لینک دریافت می کنه، این بک لینکا رابطه و وزن بیشتری دارن.چون به سایتی پر محتوا و به درد بخور اشاره می کنن و در این حالت، حتی اگه بک لینکا، مخالف با قوانین گوگل درباره بک لینک ایجاد شده باشن، ممکنه آنقدرا هم اثر بد نداشته باشن و حتی هم برعکس اثر خوب داشته باشن.(قوانین نانوشته گوگل و خاصیت تضریبی فاکتورای سئو و دلیل تناقضای زیاد در بهینه سازی سایت).

۱۷- خود محتوای به درد بخور، یه عامل مهم سئو هستش.(جدا از اثرات اون)

۱۸- وقتی محتوا باشه، راحت تر مشهور میشین.آوازه شما پخش می شه.انگشتای اشاره به سمت سایت شما روونه می شه.به صورت دهن به دهن، شما رو معرفی می کنن و بخشی از برندینگ هم واسه شما انجام می شه.

۱۹-وقتی محتوای خوب داشته باشین، کاربر بیشتر در سایت شما گردش می کنه.بیشتر کنجکاو می شه و به بخشای جور واجور سر می زنه.در نتیجه، Bounce Rate کم میشه و وقتی مطالب شما رو خوب و به درد بخور ببینین، دفعات بعدی، وقتی در یافته های جستجوی گوگل، با سایت شما روبرو شد، به خاطر سابقه قبلی که از شما پیدا کرده بود، روی سایت شما کلیک می کنه و سایت شما تو ذهن اون، برجسته و Bold شده.در نتیجه، CTR شما افزایش می باید.اگه محتوا نبود، این اتفاقات می افتاد؟

 

۱۹ مورد بالا رو دقت کنین.همه ۱۹ مورد بالا با همه فاکتورای در سطح کل دامنه، On Page ، شبکه های اجتماعی، رفتار و تجربه کاربر و بک لینک که در ۱۱۴ عامل سئو گفتم، رابطه تنگاتنگی داره.وقتی گوگل التماس می کنه، که به دنبال ایجاد بک لینک نباشین و به جای اون محتوای خوب تولید کنین، دقیقا واسه همینه که در بالا توضیح دادم.چون وقتی محتوا باشه، خیلی چیزا رو با خود می آورد.اما با من همراه باشین تا در بحث محتوا عمیق تر شیم.

به چه دلیل محتوا پادشاه نیس؟

۱- محتوا تاثیر گذاره اما قابل تضمین نیس.یه سئوکار، نمی تونه به مشتری تضمین دهد که با محتوا، مشتری رو به رشد دلخواهش میرسونه.سئو کار هم خودش نمی تونه محتوا تولید کنه.صاحب سایت هم با محتوا، به تنهایی، نمی تونه در رقابتا، پیروز باشه.این همه سایت پرمحتوا در میدانای جنگ رقابت کجا هستن؟ما فقط اونایی که دم دست و در بالاترین جایگاه یافته های هستن یا معروف شدن رو می بینیم و وقتی می بینیم که خیلی از اونا محتوا دارن، فکر می کنیم، به خاطر محتواست که بالا هستن.ما همه سایتای پر محتوا رو ندیدیم که به گزینه ۱۰ صفحه اول هم در کلمات کلیدی خوب نرسیدند.در این حالت، اگه اینطور چشم بسته و بدون در نظر گرفتن زوایای دیگه، قضاوت کنیم، همون ضرب المثل فیل می شه که هرکی به یه یه تیکه از فیل دست می زنه و فیل رو گونه ای دیگه توصیف می کنه.(چون اطلاعات و خوراک تحلیلی اولیه غلط یا ناقصه.مراجعه کنین به پست درک درستی از سئو و تنافضای سئو).

۲-خیلی از موضوعات، اصلا محتوا ندارن و نمیشه واسه اونا محتوا تولید کرد.من چند سایت نیازمندی دیدم، که واسه تولید محتوا، اخبار و مطالب تفریحی و جنایی و اقتصادی در سایت خود درج می کردن.محتوا مهمه، اما نه اینقدر که محتوای بی ربط تولید کنین!!!در این شرایط نباید تولید محتوا کنین!چون گوگل رو گمراه می کنین و درک موضوع سایت شما واسه موتور جستجو و سیستم LSI سخت می شه و به جایی می رسه که دیگه در هیچی رتبه نمی گیرین.

۳-واسه خیلی از موضوعات، به سختی میشه محتوا تولید کرد و محتوای اونا هم پخش نمی شه.یعنی از ۱۹ مزیت بالا، شاید زیر ۵ مورد شامل اونا شه.واسه سایت چت روم یا فروش ساعت دیواری چه بازاریابی محتوایی می خواین بکنین؟چی می نویسید که بقیه خوششون بیاد و لینکتان کنن؟link bait کجا میره؟(وقتی می گم bait ، یاد بازی far cry 4 می افتم!!) .چه RSS و فیدی؟ چه مالتی مدیایی؟چه طرفداری از شبکه های اجتماعی؟کدوم معروفیت و آوازه ای؟حالت خوشبینانه هم اینه که به جای لینک کردن یا حتی اسم بردن شما، مطلب شما رو به عنوان مطلب خودشون کپی می کنن!(نه فقط در ایران).بیایید خودمون رو گول نزنیم!

۴-سایتای بی محتوای زیادی در بالاترین جایگاه یافته های هستن و باقی موندن و می مانند.عمو پاندای مدعی رو صدا کنین تا سوال کنیم و جویای ماجرا شیم!! (پرستش گوگل)

۵- محتوا همیشه هم واسه کاربر به درد بخور نیس.خیلی اوقات کاربر دوست داره خیلی سریع یه شماره تماس پیدا کنه یا روند خرید یا تماسی در اختیارش قرار گیرد و برعکس محتوا حوصله اش رو سر می بره.گوگل که همیشه میگه، هدفش، نمایش یافته های مورد پسند کاربره، این موضوع رو خوب و بهتر ازم و شما می دونه!در پست اندازه تبدیل کاربر به مشتری، درباره شکلای جور واجور کاربران و جستجو کنندگان صحبت کردیم.همه یه طور فکر نمی کنن و هدف واحدی ندارن.من چند روز بود که دنبال یه فروشگاه اینترنتی بازیای PC بودم.هر سایتی که به جای کلید سبد خرید و لیست بازی هاش، محتوا گذاشته بود رو می بستم تا در آخر تونستم یه سایت خوب پیدا کنم.مگه همه دنبال محتوا هستن؟مگه گوگل نمی گه اولویتش، نمایش عواقب خوب به کاربره؟ پس به چه دلیل از آنور پشت بام میفتید و کاسه(شما) داغ تر از آش(گوگل) میشین و به گوگل بیشتر از کاربر بها می دید؟!به حرف گوگل گوش کنین و به کاربر اهمیت بدین!مهم تر از محتوا، خدمات و اجناس شماس.

۶-من به ۱۹ مورد از مزیتای محتوا اشاره کردم که خیلی از اونا بدون محتوا هم می تونه انجام بشه.مثل Trust Rank ، مثل دریافت بک لینک .مثل CTR از روشای دیگه ، مثل دوری از بهینه سازی زیادتر از اندازه و …

۷-همه فاکتورای مربوط به محتوا که به ۱۹ تای اون در بالا اشاره کردم رو کنار بذارین.با در نظر گرفتن ۱۱۴ عامل سئو ، ۹۵ دلیل دیگه باقی مونده که این فاکتورای باقی مونده، از نظر وزن و قدرت هم، می تونن نسبت به فاکتورای مربوط به محتوا، برتری پیدا کنن.مخصوصا فاکتورای مربوط به بک لینک.

۸-بعضی افراد واسه راضی کردن خودشون و بقیه می گن ویکی پدیا و چند سایت مشهور دیگه ایرونی به خاطر محتوای قوی، این جور رتبه گرفتن.در حالی که در بعضی از موضوعات، محتوای خیلی از سایتای وب ۲ مشابه ویکی پدیا، بسیار پر محتواتر از ویکی پدیاست، اما ویکی پدیا در بالاترین جایگاه یافته هاس که در پست سئوی سایتای بزرگ و معروف ، مفصلا در این باره صحبت کردیم.

۹- وقتی بالا نیستین، با محتوا هم بالا نمی آیید چون کسی شما رو نمی بینه که لینکتان کنه یا در شبکه های اجتماعی مطالبتان منتشر شه یا آوازه شما، پخش شه!

۱۰- با برندینگ ، می تونین چند برابر اثر محتوا رو دریافت کنین.کسی قصد خرید اینترنتی چای(چای خودمون – Tea)، دوربین دید در شب، عینک پلیس(این همکاری در فروشا!)، ساعت و … داره، محتوا می خواد چیکار؟ تنها یه فروشگاه معتبر می خواد که فقط یا از برندینگ یا توسط رتبه در یافته های جستجوی گوگل، می تونین این مشتریان رو جذب کنین.در نتیجه، یه برندینگ به همراه سئوی قوی، ضعفای محتوایی مثل نبود وجود بازاریابی محتوا، نبود وجود محتوای کافی و به درد بخور، نداشتن بک لینک طبیعی حاصل از محتوای خوب و … رو واسه شما جبران می کنه.این بار شما رو نه به خاطر محتواتون، بلکه به خاطر اینکه از شما خوششون اومده و تجربه خرید یا دریافت خدمات خوبی داشتن، لینکتان می کنن.