لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شود


 

وقتی پنگوئن پا به صحنه گذاشت، خیلی از وب سایتای خارجی نوشتند که لینک بیلدینگ مرد! Link Building is dead و به پیروی از اونا  خیلی از وب سایتای فارسی زبون و غیر فارسی زبون هم، بر این موضوع صحه گذاشتن!

چه اشتباهی بزرگتر از اینکه سئو رو در در خوندن چند مقاله خلاصه کنیم و بگیم اینم اخبار و آپدیتای سئو! خود من که در سئوروز مقاله می نویسم(نه از نوع کپی، ترجمه یا تجمیع) که به جای تکیه بر تئوری، براساس تجربه س، به شما می گم واسه یادگیری سئو، به مقاله ها اکتفا نکنین! حتی به مقاله های خود من! هیچکی با خوندن محض، حرفه ای نمی شه. مگه یه مکانیک اتومبیل می تونه کتاب بخونه و مکانیک شه؟ در کتابا، صدای موتور خراب اتومبیلا ضبط شده؟ با خوندن کتاب، دستان مکانیک مشکی می شه؟ مگه یه برنامه نویس می تونه PDF و مستندات و Help بخونه و برنامه نویس حرفه ای شه؟چیجوری یه برنامه نویس بدون اینکه سایتی رو در عمل به بار بنشاند و به مرحله اجرا برسونه می  تونه بگه برنامه نویسه؟چیجوری ممکنه یه خلبان، بدون اینکه هواپیمایی رو بلند کنه، خلبان شه؟

اگه خود گوگل هم بگه لینک بیلدینگ نکنین، من(محسن) به شما می گم که لینک بیلدینگ بکنین! نه به این خاطر که من از مدیران گوگل بیشتر می دونم.بلکه به این خاطر که نباید از گوگل انتظار شنیدن حقیقت داشته باشین.در پست پرستش گوگل و قوانین نانوشته گوگل، درباره این موضوع صحبت کردیم.

گوگل هم حق داره که در قوانینش درباره بک لینک بگه لینک بیلدینگ نکنین.اگه گوگل بگه لینک بیلدینگ کنین مسخره نیس؟لینک بخر/ایجاد کن تا تورو در نتایجم بالا بیارم! خنده داره نیس؟شما جای گوگل بودین می گفتید لینک بیلدینگ کنین؟اونم در این دنیای پر از محتوای اسپم (Content Farm) و بک لینک اسپم!طبیعیه که گوگل باید بگه لینک بیلدینگ نکنین! عوضش میگه محتوا و خدمات خوب بسازین و تبلیغات و برندسازی کنین تا بقیه خودشون شما رو لینک کنن.درست هم میگه.چی بهتر از اینکه بقیه شما رو لینک کنن؟اگه به این شکل روند سئو سایت خود رو انجام بدین، بهترین و سالم ترین روشه.اما…

اما شما نمی تونین واسه هر سایتی این روش رو پیاد کنین.در پست محتوا پاشاه نیس گفتم که خیلی از سایتا، موضوعشان چیزی نیس که بتونین تولید محتوا کنین.در این پست کلی درباره محتوا صحبت کردیم.

و دیگه اینکه شما انقدر پول ندارین! تعارف رو کنار بذارین! میدونید یه برند سازی قوی چقدر هزینه بره؟ میدونید سایت شیپور با بودجه تبلیغاتی میلیاردی در حال برندینگه؟ میدونید دیجی کالا چقدر هزینه برند سازی کرده؟نکنه فکر می کنین دیجی کالا فقط به خاطر محتواست که حالا در بالاترین جایگاه یافته هاس؟۵۰۴۰ چیجوری؟دیوار چیجوری؟حتما مقاله سئوی سایتای بزرگ و معروف رو بخونین.تازه در این حال بازم ممکنه روند لینک بیلدینگ که به طور طبیعی انجام می شه، به اون چیزی نرسه که مورد توجه شماس.

پس اینجاس که سئو کلاه سفید کنار میره و سئو کلاه خاکستری (Gray Hat) به میان میاد.وقتی لینک بیلدینگ توسط شما یعنی صاحب ، طراح یا سئوکار سایت انجام می شه، دیگه کلاه سفید نیس.از پایه link building با سئو کلاه خاکستری گره خورده.هیچ لینک بیلدینگ کلاه سفیدی وجود نداره.وقتی می گیم Link Building یعنی ایجاد کردن بک لینک! وقتی ما بک لینک ایجاد می کنیم، یعنی به حرف گوگل گوش نمی کنیم!حال اگه این لینک سازی، به طور کامل با برفراشتن پرچم قرمز و لجبازی با گوگل نباشه(کلاه سیاه نباشه) ، لینک سازی Gray Hatه.

سئوکاران غیر حرفه ای می گن دیگه بک لینک جواب نمی ده.اثر بک لینک کم شده.کسائی که این تفکر رو دارن، در سالای گذشته باقی مونده ان و خود رو به روز نکرده ان و همزمان با هوشمند شدن گوگل ، هوشمند نشده ان.سئو از پایه با Smart بودن آدما گره خورده.انسانایی که خطر پذیر نیستن و به دنبال چهارچوب خاصی هستن، معمولا لینک سازای حرفه ای نیستن.چون بک لینکا هر روز در حال مهمتر شدن هستن و هیچ وقت هم از اهمیت اونا کم نمیشه.تنها روشای لینک بیلدینگ فرق کرده.ضرب المثل اون فیل که هرکی در تاریکی اونو لمس می کنه و یه نظر میده، بازم اینجا صدق می کنه.واسه همینه که همیشه درباره بک لینک، و لینک بیلدینگ اختلاف نظرای زیادی در سراسر دنیا هست.

کسائی که حالا از بک لینک ناامید شدن کل علم اونا در سئو اینه که با کلید واژه مورد نظر در سایتای رنک دار ، لینک بسازن تا با اون کلمه مورد نظر در گوگل رشد کنن.

با چه استدلالی میشه گفت که لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می شه؟

من سوالی از شما می پرسم که خود شما به جواب این سوال پی ببرین.سایت ایرانسل رو در نظر بگیرین.دامنه ها و اسامی مشابه با محتوای مشابهی به نام ایرانسل هست.واسه خیلی از شرکتای بزرگ دیگه همینطور.گوگل از کجا می فهمه، که سایت اصلی کدامه؟نکنه با On page seo می فهمه؟یعنی سایت اصلی باید تگا و کدای خود رو جوری دستکاری کنه که گوگل بفهمه؟اگه همه On page seo قوی داشته باشن چی می شه؟ یا شاید هم ایرانسل باید مقاله و آموزش و مطلب بیرون بده؟و اگه نده گوگل نمی فهمد سایت اصلی کدامه؟احتیاجی به توضیح بیشتر نیس! خودتون فهمیدین که بک لینک و بقیه موارد Off Page SEOه که به موتور جستجو اهمیت یه سایت رو نشون میده.

و دلایل بیشمار زیاد دیگری هست که اگه ۱۱۴ عامل سئو رو خونده باشین، قسمت بزرگی از فاکتورا، مربوط به فاکتورای در سطح دامنه(تحت تاثیر بک لینک) و فاکتورای مربوط به بک لینکه و هیچ وقت هم نمی تونه کم اثر شه.چون اگه کم اثر شه، گوگل نتایجش به هم می ریزه و به خواسته خودش که نمایش بهترین و دقیق ترین یافته ها به کاربره نمی رسه.گوگل به بک لینکا خیلی بیشتر از محتوا اهمیت میده.اگه هم قرار باشه به محتوایی اهمیت بده،اول به اعتبار منتشر کننده محتوا اهمیت میده بعدا به خود محتوا.اعتبار منتشر کننده محتوا هم از بک لینکا(نه حتما تعداد بیشتر بک لینک) مشخص می شه.

یه سایت، و صفحات اون در صورتی می تونه رتبه خوبی پیدا کنه، که بک لینکای خوبی از نظر سایت و صفحه لینک دهنده، اعتبار لینک دهنده، عنوان لینک، زمان ایجاد بک لینکا و چگونگی ایجاد شدن اونا ، دریافت کنه.

حالا اینکه کسائی که فقط اینا رو می دونن :

– که با کلید واژه از چندین سایت رنک ۴ و ۵ بک لینک بخرن،

– در سایتای رنک دار دیگه با کلید واژه کامنت لینک دار بذارن،

– در فروما مطلب به همراه لینک بذارن و اسم اونو Content Marketing و Link Building بذارن،

– پست مهمون بنویسن و کلید واژه خود رو در اون لینک کنن.

 

خواهند گفت که لینک بیلدینگ خوب نیس و بک لینک دیگه جواب نمی ده یا اثر گذشته رو نداره و کم اثر شده.

لینک بیلدینگ بسیار گسترده و همیشه در حال تغییره.ساده نگریه اگه تصور کنین، بک لینک کم اثر شده.فاکتورای سئو دارای خاصیت تضریبی هستن و همیشه تغییر می کنن.پس تفکر اینکه لینک بیلدینگ کم اثر شده ، تفکر ساده لوحانه ای بیش نیس و قضاوتی است که بدون توجه به همه زوایای سئو و با دید بسته، بیان شده.