خاصیت تضریبی فاکتور های سئو


 

مطمئنا درباره فاکتورای سئو ، مطالب زیادی تا حالا خوندین.مطالب مختلفی درباره :

– مهم شدن شبکه های اجتماعی

– جریمه شدن سایتایی که مبادرت به خرید و فروش لینک می کنن.

– کم اهمیت بودن پلاس گوگل پلاس(اختلافی با گزینه اول نداره)

– جریمه شدن سایتایی که زیادتر از اندازه بهینه سازی می کنن.

– رشد و قدرت سایتایی که تولید محتوای به درد بخور و یا برندینگ قوی دارن.

– افت رتبه سایتایی که اندازه CTR پایین و Bounce Rate بالایی دارن و افزایش رتبه سایتایی که CTR بالایی دارن.

– موثر شدن بیشتر از قبل بک لینکای با کیفیت و خنثی شدن بک لینکای بی کیفیت.

 

 

توجه: اگرهنوز دید کمی درباره سئو دارین، از ادامه مطالعه بیخیال شین، و اول مقالات پایه تر رو بخونین.اما اگه فکر می کنین، حرفه ای هستین، ادامه بدین:

 

! هر چی قانون و اصوله که تا حالا می دونستین من اینجا با منطق واسه شما، زیر سوال می برم.طوری که هر انسانی از یه نوجوون ۱۰ ساله (و البته باهوش) تا یه پیرمرد هفتاد ساله می تونه درستی این حرفا رو در این مقاله گواهی دهد.البته بهتره به جای عبارت “زیر سوال بردن” از “تغییر پذیر بودن” استفاده کنم!یعنی، وزن فاکتورای سئو شدیدا تغییر پذیر هستن.

بعد از مطالعه این آموزش، می آموزید که به چه دلیل:

– بعضی سایتا محتوای خوبی ندارن ولی در بالاترین جایگاه یافته های هستن

– بعضی سایتا کپی می کنن و خوب رتبه می گیرن.

– بعضی سایتا فقط با بک لینک بالا هستن.

– بعضی سایتا بدون بک لینک، فقط با محتوا، بالا هستن.

– بعضی سایتا، قوی تر از رقبا از نظر بک لینک،محتوا و on page seo هستن.اما به گرد پای حریف هم نمی رسن.

– بعضی سایتا، با یه اشاره بالا میان و بعضی سایتا، رو هر کاری می کنی، بالا .

 

فاکتورای سئو رو خیلی خلاصه و کلی در اول این آموزش بررسی کردیم و خیلی فاکتورا رو قبلا خونده بودین و من هم به طور کامل در پست ۱۱۴ عامل سئو، به اون پرداختم.

اینجا خیلی خلاصه و کلیدی تر، اون فاکتورا رو میاریم تا بتونیم با هم قوانین بازی رو عوض کنیم!

موارد مثبت:

  • عمر دامنه، عمر تاسیس سایت ۱۰
  • اندازه اعتماد قبلی گوگل به سایت  ۱۵ (مقاله تراست رنک رو بخونین)
  • محتوای خوب و به درد بخور و دست اول ۱۵
  • لینکای داخلی مناسب ۵ (فرض کنین این عامل در زیر مجموعه عامل on page seo نیس.)
  • کلیه موارد مربوط به داخل سایت (on-page seo) (10)
  • بک لینک به تعداد مناسب و در عین حال با کیفیت  ۳۵
  • قوی بودن در شبکه های اجتماعی(لایک و اشتراک و توییت و دنبال کننده و پگوگل لاس و پینترست و …) ۱۰

موارد منفی و یا کنه یا سخت کننده روند سئو:

  • دامنه و سایت تازه تاسیس و صفر -۱۰
  • نبود اعتماد گوگل به سایت -۱۵
  • نبود وجود محتوای خوب و دست اول و یا وجود محتوای کپی -۱۵
  • لینکای داخلی خراب و ناجور و بی ربط -۵
  • رعایت نشدن درست موارد مربوط به داخل سایت -۱۰
  • بک لینک نداشتن یا بک لینک داشتن به تعداد کم و در عین حال بی کیفیت -۳۵
  • ضعیف بودن یا نبودن در شبکه های اجتماعی و نداشتن هیچ نشانی از طرفدار داشتن از شبکه های اجتماعی -۱۰

می پرسین این اعداد بعد از موارد یاد شده چیه؟

هر چقدر امتیاز بیشتر باشه نشون از قدرت بیشتر اون فاکتوره.

 امتیاز بندی:این امتیاز بندیا به طور دقیق ممکنه درست نباشه چون گوگل هیچی رو روشن نکرده.پس اینا نسبی هستن و می تونن تغییر کنن.درگیر اعداد و مقدار اونا و حتی عنوان فاکتورا نشید.این اعداد ما رو در ترسیم یه دید کامل سئو پیشرفته، کمک می کنه.در این مقاله نمی خوام بگم چی چقدر موثر هست.

حالا بیایید همه اینا رو با هم قاطی کنیم!

تصور کنین، یه سایت موارد زیر رو داراس:

  • عمر دامنه و تاسیس سایت (+۱۰)

تا اینجای کار ۱۰ امتیاز

  • ضعیف بودن در شبکه های اجتماعی (-۵)

تا اینجای کار ۵ امتیاز

  • بک لینک تعداد زیاد و در عین حال با کیفیت داشتن (+۳۵)

تا اینجای کار ۴۰ امتیاز

  • لینکای داخلی نا مناسب(-۵)
  • نبود وجود محتوای خوب و به درد بخور و دست اول(-۱۵)

تا اینجای کار ۲۰ امتیاز

  • رعایت شدن موارد در رابطه به داخل صفحات (on-page seo) (+10)

این سایت در آخر ۳۰ امتیاز بدست آورد.

حالا فرض کنین، این سایت دارای ۵ رقیبه که هر کدوم از رقبا به ترتیب دارای امتیازای زیر هستن:

۷۰

۵۰

۳۵

۲۰

۵

، طبیعیه، که سایت مورد نظر با رتبه ۳۰، بالای سایت دارای امتیاز ۲۰ یعنی رتبه چهارم قرار میگیره.

امیدوارم فراموش نکرده باشین، که سایتی که مثال زده شد، فاکتورای منفی هم داشت! بازم اگه فاکتورای منفی تو یه سایت دیدید، کلا سئو و آینده ان سایت رو شکست خورده میدونین؟

در این مثال، این موضوع رو واسه بار چندم ثابت کردیم، که در سئو هیچی مطلق نیس و همه چیز نسبیه.

پس دور این تفکر خط بکشین، که این اصول سئو هستش و اینا اصول سئو نیستن!چون سایت فلان این کار رو کرده نتیجه نمی گیره و چون سایت فلان این کارا رو کرده حتما نتیجه میگیره!

مثال زده شده بسیار ساده بود! هیچ سایتی ۵ حریف نداره.شاید حریف مستقیم نداشته باشه، اما همه سطرای موجود در یافته های جستجوی گوگل رو باید یه حریف به حساب آورد! همین مثال رو تو ذهن خود سخت تر کنین و تصور کنین رقابتی در بین ۱۰۰ سایت که از هر نظر قوی هستن انجام شده، و همه امتیاز ۷۰ به بالا دارن! چه جنگی می شه! (اینجور جنگایی در خیلی از موضوعات وب پارسی هست.شاید شما می خواید سایتی رو به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل ببرین و خود خبر ندارین که موضوع شما جنگی سخت داره(مقاله تشخیص رقابت یه موضوع رو مطالعه کنین) شاید شما در حال بهتر کردن تگا و … خود هستین و امیدوارید روزی روزگاری به بالاترین جایگاه یافته های راه یابید!! شاید هم فقط مطلب می نویسید و منتظرید فرجی انجام بشه.

 

اما کار به همینجا ختم نمی شه! هنوز پیچیدگی اصلی اون باقی مونده.تازه میرسیم سر تضریب مقادیر!

فاکتورای الگوریتم گوگل و هر موتور جستجویی دارای خاصیت تضریبی هستن و به اون شکل ساده ای که تا حالا گفتیم نیستن.یکی از مهمترین فاکتورای تضریب، تراست رنک است که در بانک اطلاعات گوگل به طور کامل محفوظه و ما به طور دقیق نمی تونیم مقدار ان رو فهمیده.ما فقط می تونیم، تخمین بزنیم(با درصد خطا).تراست رنک رابطه مستقیمی با پیشکسوت و قدیمی بودن سایت داره.

فاکتورایی که قبلا بیان شد رو اینبار با خاصیت تضریبی  مثال می زنیم.فرض کنین سایتی دارای امتیازای زیره:

عمر دامنه و اندازه اعتماد گوگل به سایت ۵

محتوای خوب و با کیفیت  ۵

بک لینکای طبیعی و قوی ۵

این سایت چون به واسطه دارا بودن امتیاز ۵ واسه اعتماد و قدیمی بودن خاصیت تضریبی ۵ میگیره.پس محتوای اون که امتیاز ۵ رو داراس، در ۵ ضرب می شه و حاصل ۲۵ می شه.بعد عدد ۲۵ در ۵ (بک لینکای طبیعی و قوی) ضرب می شه، و حاصل ۱۲۵ می شه.پس این سایت دارای ۱۲۵ امتیاز شد.

 

حالا سایتی با امتیازای زیر رو در نظر بگیرین:

عمر دامنه و اندازه اعتماد گوگل به سایت ۱

محتوای خوب و با کیفیت  ۱۰

بک لینکای طبیعی و قوی ۱۰

حاصلضرب عدد یه در ۱۰ در ۱۰ برابر با ۱۰۰ه! عددی پایین تر از سایت اول! با اینکه این سایت دارای کیفیت محتوا و بک لینک دو برابری از نظر تعداد و کیفیت بود!پس این سایت پایین تر از اون سایت قدیمی تر قرار میگیره.

حالا پیچیدگی ادامه پیدا می کنه، و همین اعداد، به ازای هر عبارت (query) متفاوت هستن!یه سایت ساده و دارای محتوای کم ممکنه با صدا عبارت در یافته های ظاهر شه!

دوباره پیچیدگی رو بیشتر کنین و موضوعی رقابتی رو در نظر بگیرین و رقبایی رو در نظر بگیرین که عدد پایانی امتیاز اونا بسیار به هم نزدیکه!

و در اخر در نظر بگیرین که مثالای زده شده مطلق نیستن و ما به طور دقیق از اعداد و عملگرا خبر نداریم.ممکنه عامل سوم دیگه خاصیت تضریبی نداشته باشه و جمع شه! هم اینکه این عملگرا (جمع و ضرب و …) و اعداد منتاظر با فاکتورا هم ممکنه روزانه یا ماهانه یا به صورت دوره ای توسط گوگل تغییر کنن که می کنن (تغییر الگوریتم، هر چند جزئی).

 

ضمن اینکه خیلی فاکتورهای دیگری هستن که در این آموزش جا نمی گیره و ما از خیلی از فاکتورای دیگه بی خبریم و در هیچ جای دنیا معلوم نشده. بازم سئو رو فقط یه سری اصول و قوانین و تگ و محتوا و … میدونید؟شما رو دعوت می کنم مقاله قوانین نانوشته گوگل رو بخونین تا از قسمت هیجانی تر جنگ سئو رو خبردار شین.

 

در آخر این مقاله، بازم تاکید می کنم، مثالای زده شده و اعداد مشابه اونا مطلق نیستن و فقط یه مثال بودن تا ما رو به دیدی وسیع تر از الگوریتم یه موتور جستجو برسانند و جواب این سوال رو بدن که به چه دلیل محاسبات ما غلط از آب در میاد.

ممکنه از خود سوال کنین، این مطالب از چه منبعی هستن؟در جواب، مانند بقیه آموزشایی که در سئوروز قرار میدم، نه منبع خارجی نه منبع ایرونی دارن.یعنی نمونه زبون اصلی یا مشابهی نداره و در طول تجربه، تحقیق و آزمایش بدست اومده و به نظر من اونقدر هم چیزی نیس که عجیب و خیلی خاص باشه و برعکس مطلب خیلی ساده ای هست.

لطفا خواننده خاموش نباشین! شمام بنویسین!