تفاوت بین ریجن های پلی استیشن ۴ چیست؟ واقعیت در برابر فریب بازار


مهم نیس که قصد خرید پرچمدار جدید سامسونگ رو دارین و یا واسه خرید کفش نو به بازار رفته باشین، در هر صورت فروشندگانی وجود دارن که با شلیک رگباری از اطلاعات درست و غلط شما رو در چنگ خود محاصره می کنن.

در واقع، با مراجعه به بازار واسه خرید یه کالا، شرایط هیچ وقت به اون آسونی که فکرش رو می کردین، رقمنمی خوره. معمولاً با جنسای مشابهی مواجه میشین که قیمت متفاوتی دارن و فروشنده هر کدوم آماده س تا ساعتا در مورد خوب بودن اون با شما حرف بزنه.

به خاطر همین، عزممونو جزم کردیم به میدون امام خمینی رفته و گشتی در پرجنب و جوش ترین بازار گیم ایران بزنیم، مکانی که شایدً اونو با نام قدیمی «توپخونه» و یا «پشت شهرداری» می شناسین.

در ادامه مطلب، مقایسه ای انجام میدیم بین صحبتایی که از فروشندگان خواهید شنید و واقعیت موجود.

ریجن کنسولا

قبل از اون که وارد بحث شیم، بهتره اول یه بار واسه همیشه تکلیف تلفظ این کلمه رو مشخص کنیم. رجیون، ریجون و ریژن بعضی از عادی ترین تلفظ هاییه که با گشت و گذار در بازار به گوشتون می خوره اما تلفظ درست کلمه، ریجِن (riːdʒən) است.

ریجن یا ناحیه بندی دستگاه ها و جنسای دیجیتال موضوع جدیدی در دنیای تکنولوژی نیس. تولید کنندگان از راه عرضه کردن محصولاتشون در مناطق جور واجور با ریجنای متفاوت، تلاش دارن تا از کپی شدن اونا جلوگیری کرده و یا آمار کاربران و فروش دقیق خود در هر منطقه رو در اختیار داشته باشن.

واسه درک بهتر موضوع، فیلمای سینمایی رو در نظر بگیرین. پس از پخش هر فیلم سینمایی رو پرده نقره ای و فروش اون روی گیشه، تولید کننده نسخه DVD یا بلوری اونو به بازار عرضه می کنه. این دیسکا دارای ریجنای جور واجور هستن، یعنی دیسکی که واسه بازار آسیا در نظر گرفته شده، در دستگاه های پخش اروپا کار نمیکنه.

با این کار، از کپی شدن اجناس یه منطقه در منطقه ای دیگه جلوگیری شده و شرکت تولید کننده هم آمار دقیقی از فروش محصولاتش در دنیا داره.

کنسولا و بازیای ویدیویی هم شرایط مشابهی دارن. در واقع، هر دو کنسول پلی استیشن ۴ و اکس باکس وان و حتی اجدادشان، با ریجنای جور واجور به فروش می رسن.

ناحیه بندی یا ریجنای جور واجور در سراسر جهان

کنسول پلی استیشن ۴ در چهار ریجن عرضه می شه، ریجن ۱ مربوط به آمریکا، ریجن ۲ اروپا، ریجن ۳ آسیا و در آخر ریجن ۴ هم مربوط به قاره هستشرالیا هستش.

بزرگترین سوالی که تو ذهن هر خریدار کنسول پلی استیشن ۴ ایجاد می شه: کنسول کدوم ریجن بهتره؟ سوالی که جواب ساده ای داره اما فرق قیمت میان ریجنای جور واجور دستگاه، به این پریشونی دامن بیشتری می زنه.

بذارین خیالتون رو راحت کنیم، در کیفیت ساخت، میان ریجنای جور واجور هیچ فرقی وجود نداره. همه این کنسولا به یه شکل ساخته شده، سخت افزار برابری دارن و از همه منابع برق، تغذیه می کنن.

بر خلاف کنسولای قدیمی نینتندو، پلی استیشن ۴ قفل منطقه ای نداره. به بیان بهتر، بازیا با هر ریجنی روی کنسول شما اجرا می شن. میان بازیای دو ریجن هم فرقی وجود نداره و تنها بعضی وقتا پیش میاد تا بخشی از بین پردهای یه بازی تو یه ریجن خاص حذف شن.

مثلا فرض کنین در میان پرده ای از یه بازی شوتر، قطار مترویی دچار حادثه می شه، اینجور صحنه ای به دلیل یادآور شدن بعضی از حملات تروریستی ممکنه در ریجن اروپا حذف شده و یا قبل از نمایش اون، اخطاری به مخاطب داده شه.

اما خارج از ساخت خود کنسول و اجرای بازیا، تفاوتایی میان ریجنا هست. مهم ترین فرق، اینه که بر خلاف بازیا، دیسک بلوری فیلمای سینمایی یه ریجن مشخص، روی کنسولای دیگه پخش نمی شه. موضوعی که اهمیت چندانی واسه ما ایرانیا نداره.

فرق مهم دیگه، مربوط به محتویات اضافی بازیا مثل بسته های الحاقی (DLC) و کدهای بخش آنلاین می شه. واسه به کار گیری این کدها در بخش آنلاین و یا خریداری DLCا، ریجن بازی باید حتماً با حساب یکی باشه.

واسه به کار گیری کدهای بازی، ریجن بازی و حساب باید یکی باشن

در آخر، کم اهمیت ترین فرق میان کنسولا، جا به جا شدن بعضی از تنظیمات کنسول با یکدیگره. مثلا در کنسولای ریجن ژاپن و آسیا، از دکمه O واسه تایید و از X واسه لغو استفاده می شه که دقیقاً برعکس کنسولای دیگه س.

ریجنای آسیا، اروپا و آمریکا پیام ایمنی رو با زبون مشخص شده در کنسول نمایش میدن اگه کنسولای ریجن ژاپن، این پیغام به زبون هیراگانا/کاتاکانا (خط هجانماهای جور واجور ژاپنی) است.

در بازار کشور ما کنسولای ریجن ۱، ۲ و ۳ به فروش می رسه. اما دلیل فرق قیمت میون این ریجنا چیه؟ جواب این سوال رو میشه به دو موضوع ربط داد.

اول، بخشی از این فرق قیمت به ارزش پول کشورای جور واجور برمیگرده. فرق در ارزش پول دلیل می شه قیمت تموم شده کنسول به ریال تو یه ریجن از دیگری کم تر باشه. دلیل دوم هم می تونه به وجود اومده به وسیله هزینه های وارد کردن کنسول به داخل کشور باشه. طبیعیه کنسولی که فاصله کمتری طی کرده، هزینه کمتری داشته باشه.

شماره ساخت و مدل

به غیر از ریجنا، مشخصه مهم دیگه پلی استیشن ۴ شماره مدل (Model Number) اون هستش که در صورت نداشتن اطلاعات کافی، احتمال داره فروشندگان شما رو به اشتباه راهنمایی کنن و یا از اون غافل بمونین.

روی جعبه و خود هر کنسول، شماره و حروفی به شکل CHU-XXXX دیده می شه. در واقع پس از حروف CHU و خط فاصله، ۴ عدد پشت سر هم حک شدن. اما معنی این اعداد چیه؟

اول از دو عدد اول شروع می کنیم، اعدادی که در واقع مدل کنسول رو مشخص می کنن. سه عدد ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مربوط به کنسول پلی استیشن ۴ اصلی (یا فت به زبون عامیانه)، عدد ۲۰ پلی استیشن ۴ اسلیم و ۷۰ مربوط به پلی استیشن ۴ پرو می شه.

کد ۱۰ اولین سری از کنسول پلی استیشن ۴ بود که در سال ۲۰۱۳ به وسیله سونی عرضه شد. این مدل اولیه از مشکلاتی چون صدای بلند فن، داغ شدن و بعضی از اونا از خرابی پورت HDMI رنج می بردن، در نتیجه کد ۱۱ (CHU-11XX) بعد از تنها ۱۰ ماه جانشین اون شد.

مادربورد این مدل از SAA-001 به SAB-001 تغییر یافت. با وجود اون که ساختار هر دو مادربورد تقریباً یه جوره، مادربورد کد ۱۱ مدار دو فازی بین منبع تغذیه و پردازشگر و مدار چهار فازی با پردازشگر گرافیکی داشت. در حالی که، به گزارش سایت دوال شاکرز (DualSHOCKERS)، مادربورد قبلی دارای مدار یه فازی با پردازشگر و سه فازی با پردازشگر گرافیکی بود.

مادربورد سری ۱۰، SAA-001

 

مادربورد سری جدید ۱۱، SAB-001

منبع تغذیه هم هم اینکه ۲۴ گرم سبک تر شد و مصرف کلی اون کاهش پیدا کرده بود. بزرگترین تغییر هم مربوط به فن یا گرماگیر کنسول می شد که وزن اون از ۲۹۸ گرم به ۳۲۴ گرم زیاد شده بود.

آخرین مدلی که از پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، کد ۱۲ بود. در این مدل، پوشش روی کنسول مات شده و در نتیجه کمتر جای انگشتان دست رو به خود جذب می کرد.

لوگوی پلی استیشن و سونی این بار به جای چاپ، روی کنسول حک شده بودن. دکمه های پاور و ایجکت روی کنسول هم در این مدل دارای برجستگی حدوداً یه میلی متری بوده و جانشین دکمه های لمسی قدیمی شده بودن. از دیگر تغییرات ظاهری این مدل هم میشه به جا به جا شدن جایگاه پورتای پشت کنسول اشاره کرد.

تغییرات این مدل فقط به ظاهر کنسول محدود نمی شد. منبع تغذیه نسبت به مدل قبلی، ۸۰ گرم سبک تر شده و از طول و عرض مادربورد به ترتیب ۲۰ و ۴۰ میلی متر کم شده بود.

حفاظ فلزی فن از آلومینیوم به فولاد و هندسه سیستم خنک کننده هم تغییر پیدا کرد با وجود اون که تعداد تیغها مانند مدل قبلی موند.

دو کنسول پلی استیشن ۴ اسلیم و پلی استیشن ۴ پرو هم همونجوریکه قبلا ذکر شد، الان فقط با همون دو کد ۲۰ و ۷۰ شناخته می شن.

خنک کننده جدید سری ۱۲ کنسول پلی استیشن ۴

در آخر، دو عدد انتهایی باقی می مونه که اونا نشون دهنده همون ریجن و منطقه کنسول هستن، فرقش اینه که دسته بندی اون جزئی تره. مثلا دو کد ۰۵ و ۰۹ هر دو واسه ریجن ۳ هستن، اما اولی مربوط به کره جنوبی و دومی واسه چینه.

در انتهای ۴ عدد، دو حرف A یا B هم دیده می شه که نشون دهنده ظرفیت دستگاه و به ترتیب برابر ۵۰۰ گیگابایت و ۱ ترابایته.

در نتیجه، اگه مثلا شماره مدل کنسولی CHU-1206B باشه، بدین معنا هستش که این کنسول آخرین مدل ساخته شده از پلی استیشن ۴ اصلی و مربوط به کشورای هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی بوده و ظرفیت اونم ۱ ترابایته.

اگه قصد خرید مدل اولیه یا همون فت رو دارین، تنها باید توجه کنین که بهتره دو عدد اول ۱۰ و ۱۱ نباشن، هر چند بسیار بعیده که از این دو مدل کنسولی به جا مونده باشه.

باید اینم بگیم که که میان دو مدل اصلی و اسلیم هیچ فرق سخت افزاری مهمی وجود نداره و تغییرات اسلیم بیشتر به ظاهر و کوچکتر شدن اون محدود می شه. اما مدل پرو، از سخت افزار قوی تر بهره برده و میتونه بازیا رو با وضوح تصویر ۴K اجرا کنه.

اما در بازار بزرگ گیم تهران چه میگذره؟

تا به اینجای مطلب با حقایق آشنا شدید؛ اما وقتی پا به بازار می ذارین بعضی وقتا با شنیدهای دیگری رو به رو میشین. جملاتی که شاید الان واسه شما خنده دار و خنده دار باشن اما همینا پدر و پسری رو که واسه خرید اومده ان، به دام میندازه.

به خاطر همین به شکل خریدار کنسول به مغازه های جور واجور سر زدیم و سوالایی رو درباره ریجن و شماره مدل دستگاه ها پرسیدیم. در این روند خرید، بعضی وقتا با ادعاهای بسیار عجیبی مواجه شدیم.

هر چند باید بگیم همه فروشنده ها قصد دروغ گفتن به شما رو ندارن. بعضی از اونا انگار خود اطلاعات کافی ندارن، بعضی نگاهی به مشتری انداخته و تلاش در گمراه کردن اون دارن، بعضی هم رو راست حقیقت رو می گن.

اول از فروشندگان در مورد ریجن دستگاه ها و فرق بین اونا سوال پرسیدیم. این وسط، بعضی حقیقت رو گفتن، این که فرقی جز دریافت محتویات اضافه بازیا وجود نداره و دلیل فرق قیمت میان کنسولا هم به هزینه های پست و وارد کردن اونا برمیگرده.

اما فروشنده های دیگری حسابی ما رو با ادعاهای سنگین و عجیب غریبشان حیرت زده کردن. کافیه تا اطلاعاتی از ریجنای پلی استیشن ۴ نداشته باشین تا باور کنین که ریجن ۲ (اروپا) بهترین کارکرد رو در سرعت بارگذاری دیسک و نصب بازیا داره و آنلاین بازی کردن با اون راحت ترینه.

بعضیا دیگه از فروشندگان پس از توضیح اون که هر ریجن مربوط به کدوم منطقه می شه، ادعا می کنن که ریجن اروپا و آمریکا حرف اول رو در کیفیت ساخت می زنه و ریجنای دیگه ارزش خرید ندارن. «از نظرت ساخت آسیا قوی تره یا آمریکا؟» یکی از جمله هایی میشه که شایدً اونو زیاد خواهید شنید.

بر خلاف اون چه راسته، به گفته فروشندگان، یکی از مهم ترین فرق میان ریجنا در اجرای بازیا هستش. بعضی از اونا تلاش می کنن تا شما رو با ریجن بازیا گمراه کنن. همونجوریکه قبلا گفته شد، کنسول پلی استیشن ۴ قفل ریجن نداره اما فروشنده ها بعضی وقتا ادعا می کنن که بازیای یه ریجن در کنسولای ریجن دیگه اجرا نمی شه.

دسته ای دیگه که انگار قصد فروش ریجنی خاص رو دارن، می گن که همه بازیا تنها روی کنسول این ریجن اجرا می شه. اگه هم اجرا شه، موقع بروزرسانی بازیا با مشکل مواجه میشین.

حتی فروشندگانی وجود دارن که بعضی از تفاوتای واقعی رو دونسته یا ندونسته به شکل دیگری جلوه میدن، اونا از مشکلات بازیا روی کنسولای ریجن ۳ می گن، مشکلاتی چون عوض شدن دکمه پاس و سانتر در بازی فیفا. اگه میدونیم همچین چیزی حقیقت نداره و تنها دکمه تایید و لغو در این ریجن در بخش رابط کاربری با بقیه ریجنا فرق داره.

پس از اون که حسابی با راهنماییای فروشندگان در مورد ریجن کنسولا گمراه شدیم، در آخر از اونا درباره شماره مدل و سال ساخت اونا راهنمایی خواستیم.

بیشتر کنسولای موجود در فروشگاه ها، از جدیدترین مدلای ساخته شده به حساب میان و از این رو، احتیاجی به گمراه کردن مخاطب واسه خرید مدلای قدیمی وجود نداره. پس بیشتر فروشندگان رو راست توضیح میدن که کدهای ۱۲ و ۲۰ و ۷۰ به ترتیب مربوط به کنسولای پلی استیشن ۴ فت، اسلیم و پرو می شن.

اما در کمال تعجب، با گشت و گذار در فروشگاه های جور واجور، در این مورد هم راهنماییایی به طور کاملً غلط و گمراه کننده به گوش مون رسید.

اونطور که بعضی از فروشندگان می گن، کنسولای جدید و ساخت ۲۰۱۷ دارای بروزرسانی جدید هستن. ادعایی که به خودی خود، اشتباه نیس. اما بعد اونا مدعی می شن که واسه بروزرسانی مدلای قدیمی، باید از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس به اینترنت وصل شید و احتمال بن شدن شما هست.

این وسط، حتی بعضیا از اونا می گن که واسه ایجاد حساب در شبکه پلی استیشن هم باید هزینه ای صرف کنین که ما این کار رو به صورت رایگان واسه شما انجام می دیم، ادعایی که ناخوداگاه ما رو به یاد فروشندگان موبایلی انداخت که در قبال هزینه ای بیشتر، میخوان برنامه های رایگان رو واسه شما نصب کنن.

در آخر به عنوان جمع بندی باید بگیم که گردش مالی و فروش کنسولا و بازیای ویدیویی در جهان با رشدی سالیانه روبرو شدن که ما هم مطمئنا از این سیر پیشرفت در کشورمون استقبال می کنیم.

اما با بالا رفتن درخواست، فضای بهتری هم واسه بعضی از سودجویان آماده می شه، فروشندگانی که از کم دانی و نداشتن اطلاعات کافی خریداران خود سو استفاده کرده و اونا رو فریب میدن. پیشنهاد ما اینه که صنعت رو به رشد گیم در بازار ایران رو با همه کمیا و کمبود هاش دست کم نگرفته و اطلاعات خود رو در این مورد به روز نگه دارین.