تاثیر نوستالژی: قمار بزرگ نوکیا و بلک بری، یک دهه پس از سقوط

تجربه هممون نشون داده که در دنیای وسایل الکتریکی مصرفی، خاطرات خیلی پایدار نیستن. با این حال در کنگره جهانی موبایل که حالا در بارسلون در حال برگزاریست، دو شرکت کهنه کار دنیای موبایل با کالاهایی دوباره به طرف کاربران شتافتند؛ اونم پس از نزدیک به یه دهه شکست رو به سقوط.

ده سال پیش نوکیا و بلک بری، پروازی بلند در دنیای موبایل داشتن. هر دو نام، در این بخش قابل احترام بوده و در اولین جایگاه ها قرار داشتن اما دهه اول از هزاره سوم در حال پایان بود که سرعت سقوط محبوبیت این شرکتای بیشتر و بیشتر می شد. دلیل، تک محصولی بود که از راه رسید و بازی رو عوض کرد؛ تغییری که بلک بری و .

هر دوی این برنده ها تو یه دهه گذشته تجربیات کم و بیش مشابهی داشتن، بارها تلاش کردن تا با راهکارها و ایده هایی تازه، کار و کاسبی خود رو دوباره رونق بدن. نمایش گذشته اونا در بزرگترین اتفاق مربوط به موبایل در جهان هم یکی دیگه از اون تلاش هاست؛ تلاشی که این بار به وسیله نیروهای خارجی و با به کار گیری نام برنده های نوستالژیک شکل میگیره.

از HMD که با خزیدن زیر پوست نوکیا به دنبال قلقلک دادن حس کاربرانه تا شرکت چینی TCL که حالا موبایلایی می سازه و اونا رو با برند کانادایی تحویل میده. HMD شرکتی تازه تاسیس و فنلاندیه که تولدش رو مدیون جلسه چند کارمند و مدیر قبلی نوکیاست؛ آدمایی که میخوان رهبر قبلی دنیای موبایل رو دوباره به جایگاهی ستودنی برگردونن.

همکاری بلک بری و TCL، شرکتی چینی و میلیارد دلاری که بیشتر واسه ساختن تلویزیون مشهوره هم با همین هدف شروع شده. این همکاری یه داد و ستند برد-برده چون که بلک بری در چند سال گذشته روی خوشی از دنیای موبایل ندیده و دست کم از اجاره دادن اسمش درآمدی قابل توجه به دست می آورد و از طرف دیگه برند چینی، به لطف حس نوستالژیک کاربران به برند کانادایی، شانس حضور خود در بازارهای غربی رو به شکلی بهتر می آزماید.

قماری که HMD و TCL اونو شروع کردن جالبه، اما از طرفی می تونه این حقیقت رو به نمایش کشد که واقعاً کاربران در دنیای تکنولوژی چقدر به برنده ها وفادار می مانند. حسی کمرنگ و قشنگتر که از یه دهه پیش به جا مونده می تونه بر ناکامیای دهه گذشته پیشی گیرد؟ در این زمونه دیگه لوگو و نام اونقدر واسه مردم مهمه؟

اینطور که به نظر می رسه سطح انتظارات TCL بسیار پایینه. «کریس والپول»، یکی از مدیران TCL/بلک بری میگه: «نظرسنجی کردیم که مردم هنوزم واسه خرید موبایل، کیبرد فیزیکی رو جز اولویت هاشون قرار میدن. ۲۵ درصد مردم گفتن که این مورد جز اولویت هاشونه.» ایشون در ادامه خاطر نشون می کنه که اگه فقط نصف این ۲۵ درصد موبایل «KeyOne» رو بخرن، این شرکت رضایتی کامل از عملکردش داره.

این مطلب را هم بخوانید :
چالش محاسبه قیمت روز خودرو های پیش فروش شده؛ تیر خودروسازان به سنگ خورد

بخشی از پایین بودن سطح انتظارات به این مسئله برمیگرده که TCL یه شرکت میلیارد دلاریه و حتی اگه KeyOne فروشی هم نداشته باشه، این مسئله تاثیر عمیقی روی تراز مالی این شرکت نداره.

اما کارکرد HMD به طور کاملً متفاوت بوده و این شرکت هر چی داشته رو به پای ارائه موبایلای جدیدش ریخته. این شرکت کوچیک ماه هاست که از برگشت موبایلای اندرویدی نوکیا سخن میگه اونو موقعیتی از این رو به اون رو کننده واسه دنیای موبایل می دونه. روز گذشته HMD با سه موبایل اندرویدی و نمونه ای بروزرسانی شده از ۳۳۱۰ به MWC قدم گذاشت.

HMD همه چیزش رو پای این قمار گذاشته چون که مجبوره؛ این در اصل شرکتیه که با هدف تولید و پخش موبایلای نوکیا تشکیل شده و اگه همه مردم این وسیله ها رو نخرند، شکست زودتر از موعد معمولی HMD به طور کاملً پیش بینی می شه. مسئله اینجاس که شرکت نامبرده کلید تمایزبخشی اش با بقیه شرکتا رو بر محور نوستالژی و ایجاد حس خوب در بازاری قرار داده که همین الان، بر سر تصرف جایگاه های مختلفش رقابتی سختی در جریانه.

نوکیا قبلا یه بار این پیکار رو باخته. «استفان الوپ» مدیر عامل قبلی این شرکت در سال ۲۰۱۱ در نامه اش به کارمندان نوکیا، به بهترین شکل شرایط این برند رو توضیح میده. ایشون از شرکتی در حال نابودی میگه و اقرار داره که نوکیا به انتهای داستان خود نزدیک شده. مثالی که اون می زنه، داستان مردیست که روی یه سکوی نفت در اقیانوس گیر میفته:

استفان الوپ

استفان الوپ

مردی در دریای شمال روی یه سکوی نفت کار می کرد و یه شب از صدای انفجاری وحشتناک از خواب پرید و دید که تموم سکو در آتیش می سوزد. چند لحظه وقت واسه اراده کردن داشت: یا روی سکو بمونه تا آتیش به اون برسه و یا با پرشی ۳۰ متری، خود رو به آغوش آبای سرد در حد یخبندان بسپارد. فردی که در شرایطی عادی هیچ وقت به اینجور پرشی و ورود به آبی اینجور سرد فکر نمی کرد، به خاطر شرایط موجود، پرید و هم از پرش و هم از آبای سرد جون سالم به در برد. ما هم امروز بر لبه سکویی وایس تاده ایم که در حال سوختن است و باید تصمیم بگیریم که چیجوری می خوایم رویکردهایمان رو تغییر بدیم. 

طبیعتاً میدونید که سرنوشت نوکیا از اونجا به بعد چیجوری شد. پرش نوکیا در زمان صحیحی انجام نشد. شرکتی که در سال معرفی «آیفون» سهمی ۵۰ درصدی از بازار موبایل رو در اختیار داشت، در زمان نوشتن این نامه به وسیله استفان الوپ به سهمی تک رقمی رسیده بود، و این تازه شروع خونریزیای دوباره اش بود.

این مطلب را هم بخوانید :
با کنسول های قدیمی چه باید کرد؟

از طرف دیگه بلک بری/ TCL خوب بر باخت شون در بازار موبایل اقرار دارن و می دونن که دیگه خبری از جمع بزرگ طرفداران نیس، با این حال مدیران این شرکت خبر میدن که KeyOne اولین موبایل بلک بریه که هیچ نوع کمبود نداره؛ گویی خود اونا هم می دونن که تموم موبایلای قبلی که واسه مقابله با آیفون ارائه شده بودن، دارای کاستیای زیادی بودن.

کیبورد فیزیکی حتماً نقش زیادی در جلب توجه به این وسیله بازی می کنه، اونم جلب توجه کاربرانی که سال هاست به موبایلایی بدون کیبورد با نمایشگرهای لمسی بزرگ عادت کردن. بخش دیگه ماجرا، وابستگی شدیدی به نوستالژی داره.

این وسط نسخه جدید نوکیا ۳۳۱۰ دستگاهیه که اومده تا حس وفادارای کاربران قدیمی وسایل نوکیا رو بیازماید؛ مفهومی به طور کاملً ساده که می خواد در جهان تکنولوژیک امروزی جایگاهی واسه خود داشته باشه. سوال اینجاس که نوستالژی به تنهایی می تونه یه برند رو به پیش ببره؟

نوستالژی به تنهایی دلیل خیلی قابل توجیهی واسه خرید یه موبایل نیس. واسه سازنده، این توانایی بیشتر یه ابزاره تا در بازار شلوغ امروزی جایی واسه خود پیدا کنه. فکر می کنین اگه HMD نام خود رو با نوکیا گره نمی زد، در هفته منتهی به معرفی این دستگاه ها، کسی اینجور توجهی به رونمایی از سه موبایل اندرویدی و یه موبایل ساده می کرد؟

همین سوال رو در مورد «تولد دوباره بلک بری» هم باید پرسید. چیزی که کاربران امروز به اون نیاز دارن، بسیار بیشتر از بازی با برندهاست.

با این حال در بین این دو شرکت، بلک بری/ TCL بازی رو با احتیاط تر پیش می بره. انتظاراتش معقولانه هستن و خودش می دونه که موبایل جدید واسه کاربران خاص کاربرد داره. این محصول هنوزم نام بلک بری رو یدک میکشه؛ شرکتی که حالا به شکل نرم افزاری فعالیتش رو ادامه میده و راه حل رمزگذاری سر به سر و دو طرفه رو ارائه میده. (سیستم امن بلک بری در این موبایل هم استفاده شده.)

در میان سازندگان موبایلای اندرویدی، سامسونگ بیشتر از بقیه به بحث امنیت ابزارهایش می پردازه اما مسئله اینجاس که همین شرکت هم هنوز درگیر تاثیریه که ماجرای گلکسی نوت ۷ روی کاربر گذاشته، در نتیجه ارائه یه موبایل اندرویدی امن از طرف بلک بری، در حالت الان می تونه به شکلی مناسب مورد توجه سازمانا و کاربران حرفه ای تر قرار گیرد.

این در حالیه که به نظر می رسه HMD بیشتر روی موج نوستالژی سوار باشه. موبایلای خوش قیمت نوکیا همیشه در کشورای در حال پیشرفت محبوب بودن اما اجناس الان اونقدر باحال هستن که توان رقابت با موبایل ارزون قیمت اندرویدی که حالا در بازار یافت می شن رو داشته باشن؟

مدیر ارشد پیشرفت محصول در HMD، آقای «یوها سارویکاس» میگه: «موبایلای افسانه ای بسیاری در گذشته نوکیا هستن. واسه یه مدت طولانی به این فکر می کردیم که درسته که یکی از اونا رو به زمان حال برگردانیم… و بعد عزممونو جزم کردیم مدل ۳۳۱۰ رو دوباره بسازیم.»

بعیده یه مدت بعد به MWC 2017 نگاه کنیم و پیش خود بگیم که نوکیا و بلک بری برگشتی شکوه مندانه رو تجربه کردن. چیزی که امروز میشه دید، تلاشی دیگه واسه برگشت به دنیاییه که صاحبان اصلی اش مدتا پیش مشخص شدن و انتظارات عمومی کاربران در سال ۲۰۱۷ بسیار بالاتر از بازی با خاطره هاست.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *