بهینه سازی سایت برای شبکه های اجتماعی یا SMO چیست؟


SMO مخفف Social Media Optimization و به معنی بهینه سازی سایتا واسه شبکه های اجتماعیه. در راهکارهای SMO, طراحان و مدیران وب سایتا طراحی سایت خود رو به شکلی بهینه سازی می کنن تا بتونن ترافیک کاربران شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگه شبکه های اجتماعی رو به سمت سایت خود بیارن.

سئو

بهینه سازی شبکه های اجتماعی واسه اولین بار در سال ۲۰۰۶ مطرح شد و از همون زمان با احتمال خیلی کم و با پیشرفتای شبکه های اجتماعی معانی جدیدتری به خود گرفت. اما همونطور که در ویکی پدیا اشاره شده، SMO رو میشه این جوری هم تعریف کرد:

با در نظر گرفتن اهمیت روز افزون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو هم به این شبکه ها توجه می کنن و اتفاقاتی که در شبکه هایی مثل فیسبوک و توییتر و گوگل پلاس اتفاق می افته می تونه تاثیر مستقیم روی امتیاز یه سایت در صفحات یافته های موتورهای جست و جو یا همون SERP داشته باشه.ه بیان دیگه هر چی سئو روی ترکیب فنی وبسایتا تمرکز داره، SMO بیشتر به کیفیت محتوا، اعتبار نویسنده و تجربه کاربران در رابطه با محتوا و نویسنده می پردازه. حتما همه این ویژگیای SMO می تونه روی سئوی یه سایت تاثیر به سزایی داشته باشه.

بهینه سازی در شبکه های اجتماعی، سیگنالایی هم جهت با راهنمایی موتورهای جست و جو واسه رسیدن به یافته های دقیق تر ارسال می کنن تا بتونن کیفیت یافته های جست و جو رو زیاد کنن. هر چی وب به سمت اجتماعی تر شدن پیش میره، سیگنالای اجتماعی هم بهتر می تونن مشخص کنن که چه چیزایی در وب مهم هستن. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و این نتیجه ثابت شده که کارکرد یه سایت یا وبلاگ در شبکه های اجتماعی روی امتیازش در موتورهای جست و جو اثر میذاره و هر چی یه سایت یا یه مطلب از یه وبلاگ بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شه، امتیاز بهتری از موتورهای جست و جو دریافت می کنه، البته نمیشه گفت که اندازه اشتراک گذاری مطالب تاثیر مستقیم در ارزش گذاری موتورهای جست و جو داره چون بررسیای جدید این موضوع رو نفی کردن. موتورهای جست و جو از محاسبات خیلی پیچیده تری استفاده می کنن و فقط به اندازه به اشتراک گذاشته شدن مطالب در شبکه های اجتماعی اکتفا نمی کنن، اما مطمئنا بهینه سازی شبکه های اجتماعی در این دوران روی سئو بی تاثیر نیس.

اخطار مهم :

SMO رو با اشتراک گذاریای افراطی و غیر اصولی اشتباه نگیرید
این توضیحات ممکنه فکر کنین که اگه در همه شبکه های اجتماعی که اونا رو می شناسین یه حساب واسه سایت خود بسازین و یه ریز و بدون در نظر گرفتن اصول و قوانین لینک محتوای خود رو به اشتراک بذارین و منتظر به اشتراک گذاشته شدن به وسیله دیگه کاربران و همینطور کامنتای فراوون باشین باید گفت سخت از مرحله پرتین.این جور راه و روش در شبکه های اجتماعی نه فقط واسه دیگه کاربران این شبکه ها بلکه واسه وضعیت شما در شبکه های اجتماعی هم قبول کردنی نیس. این کار باعث می شه که کاربران حساب کاربری شما رو دنبال نکنن و حتی اون حساب رو به عنوان اسپم گزارش بدن و در نتیجه محتوای شما نه به اشتراک گذاشته می شه و نه کامنتی دریافت می کنه و هیچ وقت مورد توجه قرار نمی گیره.استفاده درست از شبکه های اجتماعی واسه بهتر شدن ارزش محتوای خود یا یعنی همون بهینه سازی شبکه های اجتماعی بحث مفصل و گسترده ایه که شک نداشته باشین تو یه مقاله نمیشه به همه موضوعاتش پرداخت و در آینده حتما در مورد جنبه های جور واجور اون به صورت جداگونه و به صورت جدا شده از هم توضیح میدم.

منبع : قربونی