برداشت استون مارتین از یک اتومبیل لوکس و مدرن؛ با کانسپت لاگوندا ویژن آشنا شوید


همونطور که شاید می دونین استون مارتین، شرکت لاگوندا رو در سال ۱۹۴۷ خرید و از اون زمان تا الان خودروهای این تولیدکننده تحت برند شرکت خریدار راهی بازار می شن. اما حالا در نمایشگاه خودروی ژنو انگار این برند بازم زنده بوده و شرکت مادر تمایلی به نابود کردن نام اون نداره.

روز گذشته شرکت استون مارتین کانسپت جدیدی رو با نام لاگوندا ویژن معرفی کرد که می گن تا سال ۲۰۲۳ دو خودرو بر مبنای اون ساخته می شه.

مدیران استون مارتین مدعی ان لاگوندا اولین برند لوکس جهانی میشه که به صورت انحصاری از قوای محرکه و تکنولوژیای دوست دار محیط زیست (که عموما با نام zero-emission شناخته می شن) استفاده می کنه. البته تسلا هم قبل از اینطور ادعایی رو مطرح کرده بود که تنها یه بار کیفیت ساخت اجناس اون به کمترین حد ممکن استانداردهای کشورای جهان دوم رسیده بود.

می گن کانسپت لاگوندا ویژن حکایت از زبون جدید طراحی شرکت استون مارتین داشته و در واقع یه پیش نمایش از راه طراحیه که قراره واسه اولین بار در خودرویی از این شرکت در سال ۲۰۲۱ دیده شه.

مارک ریچمن، رئیس دپارتمان طراحی شرکت استون مارتین عقیده داره که کانسپت لاگوندا ویژن یه طراحی بسیار جسورانه و خاصه. این مدیر ارشد میگه تغییر در قوای محرکه خودروها صنعت خودروسازی رو به سمتی هدایت می کنه که مهندسان تمرکز کمتری رو صرف قدرت موتور و شتاب خودروها کرده و به دیگر جزئیات خودرو بپردازند. در واقع انقلاب الکتریکی دلیل می شه که طراحی و تولید خودروها از متدها و روشای عادی فعلی فاصله زیادی بگیره.

این طراح خلاق میگه که این کانسپت جدید قلمروی بزرگی از فرصتای طراحی رو پیش روی طراحان قرار داده و در واقع امکان تولید مدلای خاص رو واسه شرکت استون مارتین جفت و جور می کنه.

در واقع ریچمن عقیده داره که طراحان در دنیای خودروهای الکتریکی دیگه نگرانی طراحی فضای تقریبا بزرگی رو واسه قرار دادن قوای محرکه داخلی در جلوی خودرو و قسمت نشستن سرنشینان ندارن. اونا می تونن با فراغ بال و با ذهن راحت تری خودروهای خلاقانه و صد البته جذاب خود رو طراحی کنن.

این موضوع به طور کامل در کانسپت نامبرده دیده شده و باتریای خودرو در فضای کف اون تعبیه شدن. پس حجم بیشتری در اختیار کابین و سرنشینان خودرو قرار گرفته.

شاید واسه شما باحال باشه که بدونین این شرکت توجه خاصی به کابین خودرو داشته و حتی واسه تولید صندلیای داخل کابین با طراح مشهور مبلمان انگلیسی دیوید لینلی (پسر شاهزاده مارگارت) هم همکاری داشته.

در واقع مهندسان طراح این شرکت می گن به لطف به کار گیری قوای محرکه الکتریکی، فضای داخلی بیشتری در اختیار اونا قرار گرفته و به خاطر این کابین خودرو واسه اونا اولویت خاصی پیدا کرده.

ویژگی باحال دیگری که در لاگوندا ویژن دیده میشه دربای اون هستش. دربای عقب این خودرو به سمت خارج و بالا باز شده و اینطوری فضای بیشتری از سقف نسبت به حالت عادی در اختیار سرنشینان قرار میگیره. مسافران این وسیله نقلیه می تونن با آزادی بیشتری از فصای بزرگتر خودرو استفاده کرده و خیلی راحت از اون خارج و یا به اون وارد شن.

فرق دیگری که در درون کابین این کانسپت الکتریکی دیده میشه صندلیای مخصوص جلوی اون هستش. صندلیای جلوی لاگوندا ویژن طوری طراحی و نصب شدن که اصلا به صندلیای سنتی مثل نبوده و روی یه سری بازوی جانبی قرار گرفتن. پس این صندلیا توانایی چرخش ۱۸۰ درجه داشته و اصلا در فضای داخلی خودرو تداخل ایجاد نمی کنن.

هم اینکه فرمون جدیدی هم در این خودروی مفهومی مورد استفاده قرار گرفته که می تونه از سمت راست به سمت چپ حرکت کرده و خودرو حتی می تونه در حالت رانندگی خودران هم قرار بگیره.

این کانسپت الکتریکی با تکیه بر خیال پردازیای دنیای خودروهای مفهومی، از باتری حالت جامد واسه پیمایش رنج ۶۴۴ کیلومتری مورد نظر خود استفاده کرده. این وسط بد نیس بدونین که طراحان لاگوندا ویژن اصرار دارن که این وسیله نقلیه با به رقابت کشیدن روشای سنتی به یه خودروی واقعی اشاره میکنه.