اندازه گیری دانش برای ارزیابی پیشرفت دانش نیازبه اندازهگیری آن است به گونهای که درهراندازهگیری نخست بایدهدف مشخص شود.هنگامی فرآینداندازهگیری به وجودمیآیدکه بدانیم چه کاری میخواهیم انجام دهیم وچه اقداماتی انجام شده است(فتاحی،افرازه،2005).اندازهگیری صرف کاربیهودهای است چراکه این کاربایدهدفمند،جهتدارونیزدقیق ومعتبرباشد. از این رو لازم است برای این کار نخست اهداف را کاملا مشخص کرد اهدافی که ضرورتاتک منظوره نیستند و میتوانند چندمنظوره باشند ولی باید بتوان آنها را از هم تفکیک کرد. اندازهگیری معمولا سنجش اطلاعات گذشته است هر چند عملکردگذشته تضمینی برای آینده نیست ولی این سنجشها میتوانند با در نظر داشتن هدف مشخص کنند تا چه اندازه با هدف فاصله داریم و اکنون باید چگونه حرکت کنیم. به طور معمول اندازهگیری در مدیریت دانش با اهداف زیرانجام میشود: برگشت سرمایهگذاری در پروژه دانشی، رفع موانع مشارکت و تبادل دانش، موفقیت درجمعآوری و استفاده از دانش مشتریان، سنجش چگونگی احساس مردم از تبادل دانش، سنجش میزان کارآمدی کوششهای مدیریت دانش، سنجش میزان کسب اهداف و استراتژیهای لازم، شناسایی کاستیهای روشهای به کاربرده شده، ارزیابی سرمایههای فکری و غیرمادی و تداوم سلامت سیستم مدیریت دانش. همچنین از جمله هدفهای دیگر اندازهگیری دارایی دانش میتوان به موارد زیر اشاره نمود: تخمینی روشن از دانش همکاران و نمایش آن ،بهینهسازی پایههای دانش سازمانی، ثبت و ارزیابی پایههای دانش ونیز شاخصهای مالی، هدفهای استراتژیک و عملیاتی سازمان ، تعیین اقدامات مؤثر آموزش ، بهینهسازی موفقیتهای سازمانی ، برآورد ارزش سازمان وارایه تصویری بهترازسازمان. درسیستمهایی که درآن اندازهگیری ازعملکرد افراد صورت میگیرد نخست باید افراد در این رابطه توجیه شوند. آنان باید بدانندکه هدف ازاندازهگیری آشکارشدن نقاط ضعف آنهانیست بلکه هدف ارتقاویاری رساندن به آنهادرجهت شناخت نقاط ضعف وقوتشان است. بنابراین میتوان گفت که حاصل هراندازهگیری دستیابی به اطلاعات است.درهراندازهگیری باید به نکاتی ازاین قبیل توجه کرد؛اندازهگیری بایداقتصادی واطلاعات بدستآمده ازآن نسبت به هزینهای که برای جمعآوری آن میپردازیم ارزشمندباشد.نبایدهمه چیزرااندازهگیری کنیم بلکه باید برعناصروپارامترهای ضروری تمرکزداشته باشیم.برای هرسیستم بایدبه شکلی کاملاملموس جستجووبیان شوندونبایدآنهارابنابرذهنیات وبه شکل غیرعینی بیان کنیم واینکه علاوه براندازهگیری دقیق بستری برای ارایه نتایج فراهم آوریم وسرانجام ارزیابی دارایی دانش سازمان به منظورتعیین فاصله ارزش دفتری وارزش بازاری آن انجامگیرد(ترایونرولاک[1]،2001). بنابراین نتایج وکاربردهای موردانتظارازاندازهگیری دارایی دانش عبارتنداز:استقراروبرانگیختن هدفمندترهمکاران،ارتقای رضایت مشتری، ارتقای اعتمادمشتری وازدیادفروش، ارتقای کیفیت خدمات، زیادشدن تقاضاومزیتهای رقابتی، اندازهگیری، هدایت وکنترل ارزش دانش وازطریق آن ارزش سازمان به صورت واقعی شناسایی، هدایت وکنترل(بهینهسازی)پارامترهای تصمیمسازرقابتی مانند:روابط بامشتریان، کارآیی همکاران، ساختارسازمانی، محصولات وخدمات،استخراج شاخصهای کیفی اندازهگیری برخی ازویژگیهای اندازهگیری سرمایه دانشی نیزعبارت است از:(بیلان)ترازنامه دانش باترازنامه عادی سازمان قابل مقایسه نیست دانش نمیتواندبه صورت آشکارثبت شود.همواره نمیتوان فاکتورهای مهم موفقیت بهبودیافته رامستقیمابه دانش مرتبط ساخت شفافسازی زیاددانش درآن باعث بروزمشکلات ازسوی همکاران میشود(فرهنگ سازمانی-رفتارسیاسی)وخوداندازهگیری هدف نیست. |
[1].Trauner B.,Luck
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
رابطه رهبری تحولآفرین وفرهنگ سازمانی بامدیریت دانش معلمان ابتدایی زن آموزش وپرورش ناحیه3شیراز