آزمایش فنی و تجربه رانندگی با MVM X22 در پیست آزادی

در بازار این روزای صنعت خودرو کشورمون، خودروهای چینی به تنها آلترناتیو فرار از کیفیت ناجور خودروهای داخلی بدل شدن. واسه قشر بسیار بزرگی از مشتریائی که توان پرداخت اعداد ۹ رقمی رو واسه خرید خودرو ندارن، عرضه یه خودرو چینی مُدرن و کم ایراد می تونه، نعمتی در حد و اندازه پیدا کردن کمی آب در بیابان لم یزرعی باشه که خودروسازان داخلی واسه مشتریانشان بوجود آورده ان.

کافیه این شرایط رو در کنار تمایل عمومی به خرید خودروهای جمع و جور (به دلیل نیازای زندگی شهری) و کراس اوور بذارین تا دلایل استقبال گسترده از MVM X22 روشن شه.

X22 که در حدود ۳ ماه قبل در بازار ایران معرفی شد حالا تونسته گوی سبقت رو از بقیه برادران خود برباید و تبدیل به پر فروش ترین محصول مدیران خودرو شه.

این کراس اوور کوچیک که روی پلت فرم مشترکی با مدل ۳۱۵ و چری آریزو بوجود اومده از پیشرانه ای ۱٫۵ لیتری به قدرت ۱۰۵ اسب بخار سود می بره و برخلاف خیلی از هم میهنان خود در نسخه خودکار با گیربکس چهار سرعته عرضه می شه، نسخه دستی این خودرو هم بهبودای رو نسبت به مدلای قبلی ساخت چری (mvm) تجربه کرده که از جمله مهمترین اونا میشه به بهود کیفیت مجموعه دیسک و صفحه و پیشرفت کارکرد گیربکس اشاره کرد.

مدیران خودرو واسه این مدل شعار "حس جوونی" رو برگزیده س و هم جهت با اثبات جوون پسند بودن این خودرو ظرف روزای قبل امکان تجربه رانندگی با mvm X22 رو در پیست آزادی تهران واسه مشتریان علاقه مند و خبرنگاران جفت و جور کرده بود.

اینجور تستایی در طول سال قبل هم به شکل تقریبا منظم به وسیله مدیران خودرو انجام می شد و علاقه مندان می تونن با مراجعه به سایت شرکت یا ثبت نام در نمایندگیای فروش در اینجور رویدادهای حضور داشته باشن و قبل از خرید، رانندگی کوتاه با خودرو مورد نظر خود رو تجربه کنن.

با این اوصاف باید گفت که مدیران خودرو در مورد بازار سازی و جلب نظر مشتریان، یه قدم از بقیه خودروسازان کشور جلوتره و کمتر شرکت دیگری به شکل گسترده تا الان حاضر شده تا امکان تست خودروهای خود رو واسه مشتریان بالقوه و علاقه مندان جفت و جور کنه.

حال به سراغ تست کوچیکترین کراس اوور mvm و در پیست کوچیک آزادی میریم. با در نظر گرفتن استقبال خیره کننده مشتریان از مدل خودکار، بیشتر افراد واسه رانندگی با این نسخه ثبت نام کرده بودن و همین امر فرصت رو واسه خبرنگاران جفت و جور کرده بود تا مدل دنده دستی رو تو یه وقتی بیشتری آزمایش بزنن.

این مطلب را هم بخوانید :
از کاهش قیمت ۲۰۰ دلاری ریفت تا جدایی لاکی؛ آکیلس برای یک جهش آماده است

ارتفاع MVM X22 از سطح زمین به ۱۸ سانتی متر می رسه که با کراس اوورای مشهوری مانند کیا اسپرتیج برابری می کنه، هرچند به لطف طراحی هوشمندانه در نگاه اول احساسی که بیننده منتقل می شه حتی بیشتر از اسپرتیج به خودروهای شاسی بلند نزدیکه و میشه گفت که X22 یه سر و گردن مرتفع تر از رقیبی مثل ساندرو استپ ایشون یا چانگان CS35 به نظر می رسه.

از این جهت میشه تصور کرد که مهندسان چینی چالشای زیادی رو واسه تنظیم فنربندی این خودرو گذرونده ان اما در کمال تعجب X22 در پیچا پایدار تر از اون چیزی که تصور داشتیم ظاهر شد و هندلینگ تقریبا خوبی رو از خود به نمایش گذاشت.

ضرایب دنده در نسخه دستی به شکلی انتخاب شده که شتاب و کشش تقریبا قابل قبولی در دنده های یک و دو تامین شه، تماشاگر این مدعا هرزگردی جزئی چرخای جلو در تعویض دنده از یه به دوه که از ضریب تقریبا سنگین دنده دو حکایت می کنه.

البته در راه کوتاه و مستقیم پیست آزادی امکان رسیدن به دنده های ۴ و ۵ وجود نداره ولی با در نظر گرفتن تجربیات قبلی با X22 در مسیرای اتوبانی باید گفت که این دنده ها هم جهت با کم کردن از مصرف سوخت، تا حدی زیادی سبک در نظر گرفته شدن و دنده ۳ این وسط نقش واسطه ای بین دو دنده سنگین اول و دنده های انتهایی سبک رو بازی می کنه.

به هر روی باید گفت که بر خلاف قدرت نه خیلی زیاد پیشرانه، طراحی گیربکس نسبت به اجناس قبلی چری با دقت بیشتری انجام شده و این نکته رو میشه به حساب هوشمندی چینیا در توجه به بازخورد مشتریان گذاشت.

با در نظر گرفتن افزایش ارتفاع مرکز ثقل MVM X22 به شکل خیلی از سطح زمین فاصله گرفته و این نکته ایست که در زمان تغییر مسیرهای یهویی یا انجام حرکات نمایشی به وسیله راننده حرفه ای حاضر در محل به چشم میاد.

در واقع وجود سامانه ESP در اینجور خودرویی می تونه از بروز خیلی از حوادث جلوگیری کنه اما بدیش اینه این تکنولوژی در نسخه عرضه شده در بازار ایران نصب نشده.

البته باید تاکید کرد که هندلینگ و پایداری خودرو واسه انجام مانورهای عادی و رانندگی روزمره به طور کامل قابل قبول و منطقی به نظر می رسه و مهندسان چینی با سفت تر کردن فنربندی از حرکات گهواره ای بدنه (بادی رول) کم کردن.

این مطلب را هم بخوانید :
نگاهی بر عکس های گرفته شده از سیاره سرخ توسط فضاپیمای اوربیتر

در نسخه خودکار هم کارکرد گیربکس ۴ سرعته قابل دفاع به نظر می رسه و برخلاف نمونه های CVT، احساس بهتری رو به راننده منتقل می کنه، هرچند که با گذر دور موتور از حدود ۵۵۰۰ دور بر دقیقه حجم صدای ورودی به کابین قابل توجه به نظر می رسه اما چگونگی تعویض دنده ها و تمایل موتور به افزایش دور از نکات مثبت تخت گاز رفتن با X22ه که می تونه نظر مشتریان جوون رو هم به طرف خود جلب کنه.

مثلا در تست شتاب مقایسه ای بین مدلای دنده دستی و خودکار، برتری نسخه دنده دستی خیلی خیره کننده نبود و این نکته حکایت از کارکرد خوب مدل خودکار در تعویض دنده ها داره.

در واقع واسه مشتریائی که درگیر ترافیک روزمره هستن، انتخاب نسخه خودکار باعث نمی شه که ناچار به جدا از قابلیتای دینامیکی شن.

البته با در نظر گرفتن شتاب حدود ۱۴ الی ۱۵ ثانیه ای صفر تا صد، نمیشه MVM X22 رو یه خودرو جوون پسند آتشین توصیف کرد و باید واسه به کار گیری اینجور القابی واسه عرضه مدلای قوی تر در آینده دست به دعا برداشت، اما میشه گفت که این شتاب تقریبا کُند واسه رفت و اومد درون شهری بسه و اگه از راه جاده های کفی و غیر کوهستانی به سفر برید، کار شما رو در مسافرت هم راه میندازه.

در مقابل ترمزها کارکرد خوبی رو از خود به نمایش می ذارن و بر خلاف فشار سنگین وارده درزمان پیمودن دوره های متمادی درون پیست، اثری از کاهش توان یا تصعید شدن لنتا دیده نمی شه.

در کل میشه گفت که MVM X22 با طراحی ظاهری جذاب، رنگای جور واجور و مشخصات فنی قابل قبول به حق در گروه جذاب ترین خودروهای سگمنت خود قرار گرفته و با صرفه نظر کردن از خودرو نه خیلی هیجان انگیز مثل ساندرو استپ ایشون، تنها باید با هموطن خود، یعنی چانگان CS35 رقابت کنه که خیلی از طرف سایپا پشتیبانی نمی شه.

قیمت خرید نقدی MVM X22 بسته به نوع گیربکس و مدل بدنه (معمولی یا اسپرت) بین ۵۶ الی ۶۵ میلیون تومن متغییره اما مدیران خودرو شرایط فروش اقساطی متنوعی رو هم واسه این محصول در نظر گرفته که باعث جلب نظر خیل بزرگی از مشتریان به طرف این کراس اوور جمع و جور شده.

در همین رابطه بخونین:

اعلام قیمت و مشخصات MVM X22

همه چیز درباره ساندرو استپ ایشون؛ بیشتر از ۳ میلیون تومن زیاد شدن قیمت واسه چند تغییر جزئی

بررسی سایت ما؛ چانگان CS35 مونتاژی سایپا، کراس اووری واسه تردد درون شهری

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *