پشت پرده پنهان تجارت فرمول یک؛ مسابقات سرعت برای تولید ثروت


مسابقات اتومبیل رانی فرمول یه تحت مالکیت چند شرکت مختلفه که بخش کلی اون تحت مالکیت شرکت CVCه. شرکتای خصوصی دیگری هم بخشی از سهام این رقابتا رو در اختیار دارن.

این سهام داران مالکیت بخش مدیریتی فرمول یه یعنی FOM و بخش اداری اون یعنی FOA رو در کنترل خود دارن و انگار همه اتفاقات و تصمیم گیریا به وسیله این گروه اتخاذ می شه.

italy-f1-gp-auto-racing-1(1)-w600-h600

برنی اکلستون هم بخشی از سهام فرمول یه رو در اختیار داره و تازگیا در مصاحبه ای گفته که CVC قراره سهم خود رو با قیمتی در حدود ۸٫۵ میلیارد دلار به یه رسانه آمریکایی (Liberty media) خواهد فروخت، این رسانه تحت مالکیت یه سرمایه دار بزرگ آمریکایی به نام جون مالون اداره می شه.

در واقع شروع کار این شرکت واسه رسیدن به همه سهم رقابتای فرمول یه خریدن سهم CVC میشه.

هرچند سازمان اتومبیل رانی جهانی یعنی FIA هم باید این مورد رو تصویب کنه و احتمال اینم میره که سهام فرمول یه در بورس اوراق بهادار نیویورک هم عرضه شه.

Liberty به دنبال کنترل کامل این رقابتا در آینده نزدیکه و حتی اگه مابقی سهام فرمول یه در بازار بورس عرضه شه، از موضع خود به عنوان سهام دار اصلی کوتاه نمیاد.

با این حال لیبرتی تنها خریدار سهام CVC نیس و مذاکرات با شرکت سرمایه گذاری RSE که مالکیت تیم میامی در رقابتای NFL رو بردوش داره، یه کنسرسیوم قطری و شرکتی که هنوز اسمش معلوم نشده ادامه داره. آینده سهم برنی اکلستون اما هنوز نامشخصه.

اون که بیشتر از ۴۰ ساله که در این رقابتا حضور داره و حتی شخصا هم سابقه رانندگی و مالکیت تیم در فرمول یه رو در کارنامه داره، مالک ۵ درصد از سهام فرمول یه حساب می شه و از همین رو در گروه میلیاردهای شناخته شده در صنعت خودروسازی قرار میگیره.

اون  هم اینکه سمت مدیر اجرایی این رقابتا رو در کارنامه داره و پس از در اختیار گرفتن بیشتر سهم این رقابتا به شرکت و سرمایه گذار دیگری از فرمول یه خارج می شه و به حضور ۴۰ ساله خود در این رقابتا پایان میده.

اگه کنجکاو شدین که چه چیز باعث ارزش روز افزون سهام فرمولاوان و صف کشیدن خریداران واسه این ورزش می شه، باید گفت که حضور برندای شاخص و تور جهانی بهترین رانندگان و تیما در بیشتر از ۲۰ کشور جهان باعث شده که در سالای گذشته، درآمد تیم اجرایی فرمول یه از فروش بلیط به تماشاگران و فروش حق پخش به رسانه ها روندی صعودی داشته باشه.

Bernie_Ecclestone-w600-h600

از طرف دیگه برگزار کنندگان فرمول یه خوب می دونن که واسه حفظ جذابیت این مسابقات، اعمال تغییرات هوشمندانه در قوانین و حفظ منافع تیما و رانندگان جداگونه از اهمیت خاصی برخوداره.

از این در نظام مالی فعلی فرمول یه نه فقط رانندگان و تیمای برنده از حضور خود در مسابقات کسب درآمد می کنن، بلکه حتی سهمی از در اومد کلی برگزاری مسابقات هم براساس امتیازات کسب شده در طول فصل، به تیمای رده میانی و پایین جدول اختصاص پیدا میکنه.

بودجه ای که هر کدوم از تیما از طرفداران مالی خود دریافت می کنن طبق میلیون دلار

از طرف دیگه رقابت بین رانندگان جوون و گمنام واسه حضور در فرمول یه به شکلی جلو رفته که خیلی از کمپانیای صاحب نام مبالغ چندین میلیون دلاری رو واسه پشتیبانی از یه ورزشکار خاص صرف می کنن، تا راننده مورد نظر خود به نقش اول یکی از تیما تبدیل شه.

پس تیمای متوسط و ضعیف نه فقط از تبلیغات و سهم گرفتن از درآمدای کلی فرمول یه، بلکه از راه پرورش استعدادای جوون و معرفی اونا به تیمای شاخص هم کسب درآمد می کنن.

اما باید منتظر موند و دید که با در نظر گرفتن تغییرات مالکیت، آینده مهم ترین رقابتای موتوری به چه شکل رقم می خوره و تغییری در روند این مسابقات هم جهت با افزایش هیجان ایجاد می شه یا خیر.