منبع پایان نامه درمورد کسب و کار، استراتژی، منابع سازمان، تجارت الکترونیک

می‏شود، می‏باشد.
۵- برنامه ریزی منابع سازمان ؛ این جزء سیستم جامع اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیم مبتنی بر کامپیوتری است که با کمک یک پایگاه داده‏ای باعث یکپارچه سازی تمام فرآیندها، بخش‏ها، اطلاعات و منابع شده و با هدف مدیریت مؤثر منابع، دسترسی آنی به اطلاعات در زمینه‏ها و بخش‏های مختلف را فراهم می‏آورد. هدف نهایی این جزء این است که اطلاعات فقط یک بار وارد سیستم شود. (فیروزآبادی و نیک آبادی، ۲۰۰۸)
۲-۱۶ شش تصمیم برای اتخاذ استراتژی کسب و کار الکترونیکی
برای اتخاذ استراتژی کسب و کار الکترونیکی شش تصمیم متوالی و مرتبط به هم وجود دارد. این تصمیمات عبارت است از:
۱) تحلیل فرصت‏های بازار
موفقیت در استراتژی کسب و کار الکترونیکی بستگی به درک عمیق از موقعیت بازار در بلندمدت و کوتاه مدت دارد. در اینجا منظور از بازار شامل خریداران و فروشندگانی است که آینده مبادلات سازمان را شکل می‏دهند.
۲) مدل‏های تجاری
یک مدل تجاری نشان دهنده محتوا، ساختار و مدیریت تعاملات و مبالادت بین یک شرکت و شرکت‏های همکار با مشتریان می‏باشد. مدل‏های تجاری در سازمان نقش حلقه واسطه بین استراتژی‏ها و فرآیندهای کسب و کار در سازمان را بازی می‏کنند و مابین دو مقوله راهبردهای تجاری از فرآیندها و برنامه‏های عملیاتی ارتباط کارا ایجاد می‏کند. در واقع طراحی مدل کسب و کار الکترونیکی معادل با عملیاتی سازی و معماری یک راهبرد کلی در شرکت است تا از این طریق راهنمایی‏های لازم در جهت اجرایی فرآیندهای کسب و کار و سیستم‏های اطلاعاتی ایجاد شود.
۳) مبادلات با مشتری
در این مرحله سازمان باید به این سئوالات پاسخ دهد‎‎؛ چگونه سازمان وارد بازار شود و مشتریان جدید به دست آورد؟ چگونه اطلاعات مشتریان را گردآوری کند؟ و نیازهای مشتریان را شناسایی کند؟ بنابراین در این مرحله، سازمان باید برنامه‏های عملیاتی خود را بر مبنای کسب اعتماد و وفاداری مشتریان تنظیم کند. سازمان باید تصمیم بگیرد که چگونه باید این امکان را به مشتریان بدهد تا در کمترین زمان ممکن سفارش خود را ارایه داده و سپس با کمترین هزینه بر جریان سفارش خود تا زمان تحویل گرفتن کالا نظارت داشته باشند.
۴) ارتباطات بازار
در این مرحله سازمان در مورد چگونگی ارتباطات بازار تصمیم می‏گیرد و سعی دارد مدیریت زنجیره عرضه را یکپارچه کند تا سازمان به توسعه کسب و کار الکترونیکی نایل آید.
۵) پیاده سازی
چنان که مدیر کسب و کار الکترونیکی استراتژی مورد نظر را انتخاب کرد باید به بهترین نحو آن را پیاده کند و منتظر نتیجه باشد. در این میان مدیر کسب و کار الکترونیکی باید از تمام منابع سازمان برای اجرای استراتژی انتخابی استفاده کند.
۶) ارزیابی
مدیر کسب و کار الکترونیکی بعد از آنکه استراتژی انتخابی در سازمان پیاده شد باید منتظر نتیجه باشد و سپس به ارزیابی استراتژی اتخاذ شده بپردازد. (تاجران، ۱۳۸۴)
۲-۱۷ شیوه‌های کسب و کار الکترونیک
به طول کلی سه شیوه معاملات کسب و کار الکترونیکی وجود دارد.
: LINE OFF در این شیوه بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می‌کنند.
LINE ON: در این شیوه بنگاه‌ها از طریق «تعیین کننده متحدالشکل منبع» اقدام به معاملات تجاری می‌کنند.
URLها (UNIFORM RESOURCE LOCATOR= URL)، آدرس‌هایی هستند که ساختار آن‌ها برای همه کامپیوترها یکسان است و به وسیله آن می‌توان به منبع مورد نظر دست یافت (اسنل، ۱۳۷۹، ص۷۷).
دروازه شبکه (PORTAL) یک صفحه شبکه است که در آن لینک‌هایی برای رفتن به سایت‌های محتوی اخبار مربوط به موضوع‌های مختلف وجود دارد. این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوع‌های مختلف هستند. (اسنل، ۱۳۷۹، ص۹۷).
خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکی، چت، نقشه‌ها، فروش و گزینه‌های دیگری برای مشتریان است. در واقع دروازه‌های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند. مزایای استفاده از کسب و کار الکترونیک:
• نزدیک شدن ارتباطات؛
• دستیابی به بازارهای جدید؛
• افزایش میزان فروش و سود؛
• حذف هزینه‌هایی مانند تهیه کاغذ، چاپ، بروشور و کاتالوگ؛
• کاهش هزینه‌های معاملاتی و تدارکاتی؛
• بهبود مدیریت بر روابط مصرف‌کننده، عرضه‌کننده و کارکنان؛
• کاهش آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام.
۲-۱۸ پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک
پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک تابعی از چندین عامل است. این عوامل در اکثر مواقع اثر تقویت کننده دو جانبه‏ای (متقابلی) بر یکدیگر دارند. روابط بین عملکرد صادراتی و پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک در شکل زیر نشان داده شده است.
شکل ۲-۴ عملکرد صادراتی و پیوندهای کسب و کار الکترونیکی
ملاحظات بین المللی که شامل صادرات، واردات فنــــاوری و.. . است در تعامل با کسب و کار الکترونیک، اثر تقویت کننده بر یکدیگر دارند. در این حالت بنگاه در سطح بین المللی با پذیرش کسب و کار الکترونیک واردات و صادرات خود را بر مبنای اصول استاندارد کسب و کـــــار الکترونیک شکل می‏دهد. از طرف دیگر قرار گرفتن کالا و خدمات در فضای تجارت الکترونیکی موجب حذف فاصله بین مبدأ و مقصد کالاها و خدمات می‏گردد و تغییرات اساسی در بازارهای هدف به وجود می‏آورد. موفقیت در این فرایند، منوط به مدیریت کارا و حرفه‏ای اسـت. مدیریت حرفـه‏ای با درک و شناخت از فضای ارتباطات بین المللی، شیوه‏های کسب و کار الکترونیک را متناسب با ملاحظات بیـــن المللی تطبیق می‏دهد. از طرف دیگر، مدیریت حرفه‏ای با تجارت مدرن روابط غیرمعمـــول را تصحیح می‏کند. حجم عملیات، اثرات دو سویه‏ای را بر کسب و کار الکترونیک دارد. از آنجایی که استفاده از کسب و کار الکترونیک باعث دستیابی به انبوهی از مشتریان با سلایق مختلف می‏گردد. لذا بنگــاههای فعال در امر تجارت بین المللی با گسترش ظـــرفیت تولیدی و تنوع بخشی به تولیدات کالا و خدمات سعی در جذب مشتریان بیشتر است. یکی از شرایط مهم دیگر در کسب و کار الکترونیک وجود شبکه ارتباطی قوی همراه با اطمینان بالاست. دسترسی به پهنای باند بالاتر در اختیار هیچ کدام از بنگاهها نیست. پهنای باند قسمتی از زیرساختهای نهادینه شده توسط دولت است. هرقدر این پهنا بالاتر باشد، حجم وسرعت اطلاعاتی که رد و بدل می‏کند بیشتر خواهد بود. از این رو با درنظر گرفتن نقش مهمی که این عامل می‏تواند در موقعیت خدمات شبکه با توان بالا داشته باشد، خصوصی سازی و مقررات زدایی خدمات ارتباطی به منظور افزایش کارایی در سیستم مخابرات در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد تأکید قرار میگیرد. متغیرهای رفتاری نظیر میزان مهارت نیروی انسانی بنگاه‏ها، حجم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و نرخهای دستمزد، از عوامل مهمی هستند که در پذیرش کسب و کار الکترونیک توسط بنگاهها موثرند. هرقدر بنگاه تجاری در سطح بینالمللی از نیروی انسانی متخصص بیشتری برخوردار باشد و منابع بیشتری را به سرمایه گذاری تخصیص دهد، موقعیت بهتری در جذب و پذیرش کسب و کار الکترونیک دارد. همچنین دستمزدهای بالا همیشه انگیزه عمده‏ای برای نیروی کار جهت افزایش کارایی و نوآوری به حساب میآید. در نتیجه به کارگیری کسب و کار الکترونیک منافع متعددی را به دنبال دارد. علی رغم اینکه بسیاری از منافع موجود در شکل یک ذکر گردید، بسیاری از بنگاهها به دلیل پایین بودن هزینه مشارکت را قبول می‏کنند اینترنت باعث ارزانی دسترسی به اطلاعات و بازارهای جهانی میشود. این عامل موجب میگردد سرعت عمل در بازارهای چند منظوره که برای تولید کالاها و اطلاعات است، بالا برود. به طور بالقوه شکل تازه‏ای به سازمان دهی زیرساخت مشاغل مــــوجود می‏بخشد و با ارزش گذاری مجدد، راه را برای انجام معاملات تجاری باز می‏کند و با مهندسی مجدد بازرگانی محدودیتهایی که به طور سنتی تولیدکنندگان را از مشتریان جدا میساخت رها میسازد. از سوی دیگر، فعالیت‏های منفصل و جدا از هم نظیر سفارش، پرداخت و خدمات بعد از فروش، ممکن است به یک فرایند واحد ادغام شده و باعث کاهش هزینه‏های اعتباری گردد. نتیجه چنین فرآیندی منتهی به افزایش کارایی و رقابت پذیری در بین بنگاههای صادراتی است. (محمدی زاد، ۱۳۹۳)
۲-۱۹ توسعه یک فعالیت مخاطره آمیز الکترونیکی
جدول ۲-۵ عناصر اصلی و مراحل توسعه برای شرکت‏ها (توبیاس کولمان، ۲۰۰۱)
۲-۲۰ انواع کسب و کار الکترونیک
کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرف‌های معامله سازمان‌ها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می‌شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرد. (محمدی زاد، ۱۳۹۳)
واحد تجاری با واحد تجاری (BUSINESS TO BUSINESS=B2B) ؛
واحد تجاری با مصرف‌کننده (CONSUMER TO BUSINESS = B2C) ؛
مصرف کننده با مصرف کننده (CONSUMER TO CONSUMER= C2C) ؛
واحد تجاری با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT= B2G) ؛
دولت با واحد تجاری (GOVERNMENT TO BUSINESS=G2B) ؛
۲-۲۱ کاربری‏های کسب و کار الکترونیک
کاربری‏های کسب و کار الکترونیک می‏تواند به سه شاخه مختلف تقسیم‏بندی شود:
۱) سیستم‌های داخلی کسب و کار
مدیریت ارتباطات مشتریان
برنامه‌ریزی منابع سازمانی
درگاه اطلاعات کارمندان
مدیریت دانش
مدیریت کارهای تیمی
سیستم‌های مدیریت اسناد
مدیریت منابع انسانی
کنترل فرآیند
مدیریت تعاملات داخلی
۲) ارتباطات و همکاری‌های سازمانی
نامه‏های الکترونیکی
صدا نامه‏ها
انجمن‏های بحث
کنفرانس‏ها
سیستم‏های همکاری کننده
۳) تجارت الکترونیک- بنگاه با بنگاه و بنگاه با مشتری
سرمایه گذاری الکترونیکی
مدیریت زنجیره تأمین
بازاریابی الکترونیکی
پردازش برخط تعاملات
این کاربری‏ها می‏تواند مورد استفاده افراد مختلفی قرار گیرد:
همه کاربران اینترنت
فقط کارمندان در اینترانت
گروه خاصی از کاربران هدف در یک اکسترانت مثل مشتریان و شرکا
برخی نیز کسب و کار الکترونیک را ترکیبی از تجارت الکترونیک، هوشمندی شرکتها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره‏ی تأمین و برنامه ریزی منابع شرکت می‏دانند. (بدی، ۱۹۹۹)
۲-۲۲ استراتژی کسب و کار الکترونیکی
باید همواره این نکته را در نظر داشت که کسب و کار الکترونیکی چیزی فراتر از یک فناوری است و برای آنکه یک سازمان در عرصه کسب و کار و رقابت موفق باشد، باید استراتژی کسب و کار الکترونیکی با استراتژی تجاری سازمان هماهنگ باشد. برای آنکه بهتر با مفهوم

مطلب مرتبط :   دانلود تحقیق با موضوعامام سجاد، امام حسین، زین العابدین، سن ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید