منبع پایان نامه درمورد مدیریت کیفیت، کیفیت جامع، مدیریت کیفیت جامع، بسته‌بندی

مارک تجاری،
ارتباطات بازاریابی سریع تر و پاسخگوتر شامل ارتباطات شخصی و فرد به فرد،
سریع تر کردن چرخه حیات تولید محصول
بهبود خدمات رسانی به مشتریان دور دست،
یادگیری برای آینده،
برآورد انتظارات مشتری با داشتن سایت اینترنتی،
شناسایی شرکای تجاری جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت،
مدیریت بهتر اطلاعات بازار و اطلاعات مشتری
افزایش امکان دریافت بازخور از مشتری راجع به محصولات. (تاجران، ۱۳۸۴)
۲-۲۷ تحویل به موقع‌
هسته مرکزی فلسفه تولید و تحویل درست به موقع جلوگیری از هدر رفتن انرژی، هرز رفتن وقت، فعالیت بیهوده، تولید بی‌حد و بی‌فایده، جلوگیری از تنظیمات دوباره، عیب و نقص، جلوگیری از مرجوع شدن محصولات و بالاخره تنظیم زمان است.
تولید و تحویل درست به موقع برای تولید کم‌ هزینه، تولید و تحویل بخش‌های ضروری کیفی به مقدار لازم، در زمان و مکان درست، با کاربرد حداقل امکانات، تجهیزات، مواد و نیروی انسانی است.
تولید و تحویل درست به موقع مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها را مستحکم‌تر می‌کند، گردش نقدینگی را افزایش می‌دهد و از میزان موجودی انبار و سرمایه در گردش می‌کاهد. علاوه بر این، تولید و تحویل درست به موقع می‌تواند ایجاد تغییرات در طراحی‌ها را در راستای واکنش بهتر شرکت در قبال شرایط تغییر یابنده بازار تسهیل کند. محصول باید در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه تولید شود، اما در همه این موارد باید کیفیت مورد نظر مشتری و تحویل سریع به او در مدنظر قرار داشته باشد.
تولید و تحویل درست به موقع، اساساً هر چیزی زایدی را که مستقیماً به ارزش محصول ارتباط ندارد، حذف می‌کند. به جز این، محصولات معیوب و ناسازگار با مختصات مورد نظر نیز حذف می‌شوند.
این موارد زاید هر چه را که برای رفع نقص به کار گرفته می‌شود نیز در بر می‌گیرد و حتی شامل حال زمان‌های بیهوده مرتبط با راه‌اندازی ماشین چاپ هم می‌شود. تولید و تحویل درست به موقع، چاپکار را وا می‌دارد تا در حداقل زمان کارش را به انجام برساند. (وس و کلاتربک، ۱۹۸۹)
۲-۲۸ تولید و تحویل درست به موقع و مدیریت کیفیت جامع‌
تولید و تحویل درست به موقع هم می‌تواند بعد از مرحله مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود و هم به موازات آن.
اما تولید و تحویل درست به موقع نمی‌تواند بدون یک برنامه موفق مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود، چرا که تولید و تحویل درست به موقع، تولیدکننده را وادار می‌کند تا از تولید محصولات غیراستاندارد جلوگیری کند.
اکثر چاپکاران، ‌دست‌اندرکاران صنایع بسته‌بندی و تبدیلی از نظر وسایل و اثاثیه در یک وضعیت افراطی به سر می‌برند، حجم بالایی از کاغذ هم مزید بر علت است و این در حالی است که اکثر آن‌ها ‌راه‌حل‌های ضعیفی هم برای مشکلات خود دارند.
کل زمان تولید، یعنی از دریافت نسخه تا تحویل محصول نهایی در مراحل مختلف از ملاحظات عدیده‌ای برخوردار است. فرآیندهای پیش از چاپ، دریافت مواد اولیه و کالاها و زمان آماده‌سازی ماشین‌ها همه جزء این مراحل است. در واقع کل زمان تولید زمان‌های مربوط به تولید ضایعات و یا زمان‌های مربوط به تولید شدن محصولات ناقص را هم در بر می‌‌گیرد.
تولید و تحویل درست به موقع، مثل مدیریت کیفیت جامع تمام سازمان را در بر می‌گیرد و بازتابی از نگرش مدیریت ارشد و رهبری سازمان است.
تولید و تحویل درست به موقع که شامل آموزش کلیه پرسنل و ایجاد دیدگاه‌های خوب و ارتباطات خوب در میان آن‌ها می‌شود، در تمام صنایع کوچک و بزرگ قابلیت کاربرد دارد: شرکت‌های کوچک، ‌سریع‌تر حرکت خواهند کرد و شرکت‌های بزرگ نیز گفت‌وگو‌های بیشتری با عرضه‌کنندگان مواد اولیه خود خواهند داشت.
تولید و تحویل درست به موقع نظیر مدیریت کیفیت جامع به تحویل مواد مناسب با مختصات مورد نظر، وابسته است و بنابراین خریداران باید اصرار داشته باشند که فروشندگان هم از برنامه‌های مدیریت کیفیت جامع برخوردار باشند.
اگر قرار باشد تفکیک رنگ و سایر خدمات پیش از چاپ از کارگاه‌های تجاری تأمین شود، به حجم زیادی از هماهنگی و برنامه‌ریزی احتیاج است که در این حالت به وضعیتی نظیر ایجاد روابط منطقی بین بخش‌های یک کارگاه مورد نیاز است. (وس و کلاتربک، ۱۹۸۹)
۲-۲۹ کاستن از موجودی انبار
موجودی انبار همیشه هنگامی بالا می‌رود که بر روی خط مونتاژ و یا بر روی ماشین چاپ خود از نظر سفارشات کنترل نداشته باشیم و یا برای آن برنامه‌ریزی نکرده باشیم.
افزودن بر موجودی انبار به عنوان یک راه‌حل برای جلوگیری از مشکلات پیش‌رو یکی از گران‌ترین راه‌حل‌هاست که سرمایه در گردش را هم بالا می‌برد و یکی از ضررها نیز همیشه با موجودی‌هایی بروز می‌کند که ناگهان بازار خود را از دست می‌دهند و باید از رده خارج شوند.
نه ‌تنها باید از حجم موجودی انبارها کاست، بلکه باید فرایندهای تولیدی را نیز ساده‌تر کرد تا زمان تنظیم و آماده‌سازی ماشین‌ها پایین آمده و زمان رفع عیوب و اجرای راه‌حل‌های فوری هم تسریع شود.
یک بازدیدکننده از بزرگ‌ترین چاپخانه توکیو نقل می‌کرد که صاحب این چاپخانه همیشه برای تحویل کاغذ فقط ۲۴ساعت را در نظر می‌گرفت و در واقع فقط برای ۲۴ساعت کاغذ ذخیره می‌کرد. و این در حالی است که این زمان انبارداری برای یک چاپکار دست‌اندرکار نشر در آمریکا چیزی حدود ۶۰تا ۹۰بار بیشتر است.
تردیدی نیست که تولیدکنندگان باید نسبت به عرضه‌کنندگان تعهد دراز مدت داشته و برای رسیدن به اهداف به آنان تکیه کنند. این نوع رابطه برای بسیاری از دست‌اندرکاران تجارت در آمریکا ناآشناست و ایجاد آن به زمان طولانی نیاز دارد. (وس و کلاتربک، ۱۹۸۹)
۲-۳۰ مقاومت در برابر تولید و تحویل درست به موقع‌
وقتی مدیریت از تعهد شانه خالی می‌کند، ‌این تردیدکنندگان به مدیریت هستند که فعالانه یا منفعلانه شروع به مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، همانگونه که در آمریکا تجارب مختلفی وجود دارد، در انگلیس و اروپا نیز از موفقیت تا شکست به چشم می‌خورد. در هر صورت، اگر شما دارید با یک شرکت ژاپنی رقابت می‌کنید، در واقع در حال رقابت با پدیده تولید و تحویل درست به موقع هستید و با این‌که این پدیده در ژاپن هم احتمالاً در مواردی به شکست انجامیده، اما بی‌تردید بیشترین رشد و موفقیت خود را هم در همین ژاپن تجربه کرده است.
به هر حال، تولید و تحویل درست به موقع نیز نظیر مدیریت کیفیت جامع یک مفهوم ناآشنا است و مردم و همین ‌طور مدیران در برابر چیزهای ناآشنا مقاومت می‌ورزند و دوست ندارند رویه‌هایی را که به آن‌ها آشنا هستند، تغییر دهند. به همین خاطر است که مثلا در آمریکا خلاص شدن از دست چیزهای غیرضروری در انبار مثل جعبه‌های خالی یا قرقره‌های رول کاغذ برای عده‌ای بسیار دشوار است. (وس و کلاتربک، ۱۹۸۹)
۲-۳۱ تأثیر پدیده تولید و تحویل درست به موقع بر روی چاپ بسته‌بندی‌
زمان طولانی مورد نیاز برای آماده‌سازی ماشین‌های لترپرس و هزینه بالا و زمانبری تولید سیلندرهای گراور و ضایعات بالای ماشین‌های افست وب فی‌نفسه نمی‌توانند تعیین‌کننده فرایندهایی باشند که باید به کار گرفته شوند، اما در نظر گرفتن ملاحظات مرتبط به آن‌ها کاملا ضروری است.
فرایند «به رنگ رساندن » افست (یا همان رسیدن به نقطعه تعادل مرکب و آب) مسلتزم وقت و هدر دادن کاغذ است. در واقع دستگاه‌های اسکن زینک و همین ‌طور دنسیتومترها برای این تولید شدند تا زمان تنظیم رنگ را به حداقل برسانند و در واقع زمان تنظیم شدن مرکب را کم کنند اما ماشین‌های فلکسو و گراور در همین رابطه از یک مزیت ذاتی برخوردارند.
زمان طولانی نمونه‌گیری و جلب رضایت مشتری نسبت به نمونه، یکی از جاهایی است که می‌توان از زمان‌های بیهوده و هزینه‌های زاید کاست.
کاربرد اصول مدیریت کیفیت جامع می‌تواند همه این موارد غیرضروری را کاهش دهد. در ضمن، استفاده از پدیده تولید و تحویل درست به موقع هم در مورد مشتریان مستلزم این نکته است که به صراحت تمام مشکلات را مشخص و برای رفع آن‌ها برنامه داشت.
برای اینکه به رضایت کامل در قبال محصولات برسیم همکاری بین عرضه‌کنندگان و مشتریان کاملاً ضروری است و اگرچه کاربرد و استفاده از مدیریت کیفیت جامع و تولید و تحویل درست به موقع، در اکثر اوقات به کاهش قیمت تمام شده محصولات می‌انجامد، اما آن چه در نهایت عامل تعیین‌کننده سودآوری و گسترش سهم در بازار است، چیزی جز اجرای دقیق الزامات و مطالبات محصول و مشتری نیست.
مفهوم تولید و تحویل درست به موقع این است که وقت کمتری صرف شود، اندازه سفارشات کوچک‌تر و کیفیت بهتر و مطلوب‌تر شود. در واقع باید برای نیل به این اهداف، همواره باید مثلث کیفیت، هزینه و خدمات را در نظر داشت: ‌تکنولوژی بهتر، شیوه‌های بهتر مدیریت و آموزش بهتر پرسنل.
چاپکاران، دست‌اندرکاران صنایع تبدیلی و چاپ بسته‌بندی مثل سایر تولیدکنندگان در حال بازنگری رویدادهای مورد استفاده خود هستند، آن‌ها نباید به دنبال خرید مرکب ‌ارزان‌تر یا کاغذ و زینک ارزان‌تر باشند، بلکه باید به دنبال خرید محصولاتی باشند که به آن‌ها امکان پاسخگویی به مطالبات مشتریان را با کمترین هزینه می‌دهد. هدف تولیدکننده، مواد خام ارزان‌تر یا دستمزدهای کمتر نیست، بلکه بیشترین میزان سود است. (وس و کلاتربک، ۱۹۸۹)
۲-۳۲ تاریخچه ایران خودرو
شرکت ایران‌خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تأسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ۸۳۵۲ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می‏شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران‌خودرو مونتاژ میگردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران‌خودرو از سال ۱۳۴۵ تاکنون ارائه میگردد:
در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تأسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می‏گردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید.
در سال ۱۳۵۲ هدف

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه درموردکسب و کار، استاندارد، تحلیل عامل، تحلیل عاملی

دیدگاهتان را بنویسید