لکسوس NX یا ب ام و X4؛ مقایسه پر فروش ترین کراس اوور های اسپرت بازار


وقتی که تویوتا عزمشو جزم کرد خودروهای لوکس خود رو با نام لکسوس روونه بازار کنه، کمتر کسی باور می کرد روزی بتونه حریف مرسدس بنز و بی ام و شه، اما چند سال بعد خبرنگاران خودروهای همکلاس لکسوس رو در مقابل همکلاسانش در بنز و بی ام و قرار دادن.

dsc_6937

اینم بگیم هیوندای و کیا هم چند سالیه که در تلاشند به این مهم دست پیدا کنن و البته در این راه هم قدمای بزرگی مانند تاسیس برند لوکس جنسیس رو هم ورداشته ان.

اما بازار خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومن در ایران هم مانند بقیه نقاط جهان با سرعتی باورنکردی به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند روی خودش نشون داده، از این رو تصمیم به سراغ دو گزینه جذاب در این بخش از بازار بریم و لکسوس NX200t رو در مقابل بی ام و ایکس ۴ بذاریم تا مشخص شه که در عمل هم لکسوس می تونه با آلمانیای مغرور رقابت کنه یا خیر؟

نمای جلو ب ام و X4 بسیار نزدیک به ب ام و X3 به نظر می رسه، یعنی تشخیص این دو مدل بی ام و از همدیگه کاری مشکله و بهتره با نگاهی به نمای جانبی خودرو و شیب انتهایی خاص ایکس ۴ متوجه این موضوع شید.

نمای جانبی هم با رینگایی قشنگتر و شیبی خاص از شیشه جلو شروع و تا شیشه عقب امتداد پیدا میکنه، شباهت زیاد این قسمت به داداش بزرگتر یعنی ایکس ۶ رد ناپذیره، نمای عقب هم با چراغایی L شکل و قشنگتر تکمیل کننده جذابیت نمای ظاهریه.

در حال بررسی ایکس ۴ بودیم که لکسوس ان ایکس وارد شد، به واقع طراحی لکسوس NX بسیار قشنگتر و چشم نوازه، جشنواره ای از خطوط در قسمت جلو، جانبی و عقب که چهره ای وحشی رو از لکسوسی آروم (به دلیل پیشرانه اون) به نمایش میذاره.

dsc_6798

اگه بخوایم تعصب رو کنار بذاریم و منطقی نسبت به زیبایی دو خودرو نظر بدیم با تموم احترامی که واسه برند بی ام و قائلم ولی برنده ماجرا لکسوس میشه، البته موضوع زیبایی چیزی شخصیه و نمیشه به صورت کلی درباره اون اعلام نظر کرد اما از اکثریت آدمایی که این سوال پرسیده می شه جواب اونا مثل نگارنده لکسوس ان ایکس می دونن.

سوار بر بی ام و شده و رهسپار محلی مناسب واسه عکاسی شدیم، از نظر هندلینگ و لذت سواری باید گفت بی ام و جزو خودروسازانیه که ید طولایی در این مورد داره و یکی از لذت بخش ترین سواریا رو هنگام سوار شدن به اجناس این شرکت معظم تجربه می کنین.

ایکس ۴ مورد تست ما با کد ۲۸i که برخلاف تصور بیشتر ادما از پیشرانه ۱۹۹۷ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با خروجی ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری برخورداره و در بقیه اجناس بی ام و (با کد موتور هم ۲۸i) هم از همین پیشرانه استفاده می شه.

اما ایکس ۴ با توسل به این پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته قادر میشه ظرف مدت ۶٫۲ ثانیه شتاب صفر تا صد رو به دست بیاره.

در شتاب گیریای اولیه هم ایکس ۴ خوب جوابگوی نیازای شماس و با چابکی خاصی به جلو پرتاب می شه، هم اینکه عکس العمل به پدال گاز به فرامین راننده باعث می شه که از نظر شتاب گیری کم و کسری نداشته باشین.

پیشرانه ب ام و خیلی راحت تا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه دور میگیره.

همونجوریکه قبلا گفتم از نظر هندلینگ و سواری بی ام و ایکس ۴ در جایگاه یکی از بهترینای این کلاس قرار میگیره،علاوه بر اینکه کارکرد ترمزهای اونم با پشتیبانی از شکلای جور واجور سیستمای کمکی بی اشکال به نظر می رسه.

اما بی ام و ایکس ۴ هم مثل همه خودروها از نکات ضعفی برخورداره، یکی از اونا که مختص این مدل نیس و انتقادیه که بیشتر به اجناس بی ام و وارده، شباهت  کسل کننده کابین مدلای جور واجور این شرکت با یکدیکره، هرچند کابین و چگونگی دسترسی به ادوات بسیار عالی به نظر می رسه و از نظر ارگونومیک در جایگاهی بالا قرار داره.

اختلاف قیمت بین X3 و X4 بسته به سطح لوازم و مدل از ۱۶ تا ۵۰ میلیون تومن متغییره و اگه عاشق ظاهر کوپه مانند X4 نباشین، پرداخت رقم اضافی توجیه منطقی خاصی نداره.

بعضی از آپشنا و لوازم ایمنی و عملکردی ب ام و X4

بعضی از لوازم لکسوس  nx که شامل مجموعه رادارهای حفظ فاصله، تشخیص نقطه کور ، رانندگی بین خطوط و.. می شه.

حال نوبت به اون رسیده که سوار لکسوس شیم و از رانندگی با اون بنویسیم، با باز کردن در راننده و نشستن پشت فرمون این زیباروی ژاپنی بیشتر به جذابیت نمای داخلی اون پی میبرین.

کابین در آخر زیبایی و دقت طراحی شده و علاوه بر کیفیتی مثال زدنی باحال تر و شیک تر از بی ام و به نظر می رسه، به عبارت ساده تر اگه شباهت کابین ایکس ۴ به بقیه اجناس بی ام و رو نکته ای منفی حساب کنیم از کابین لکسوس باید به عنوان نکته ای مثبت یاد کرد.

گیربکس رو درگیر کرده و شروع به حرکت می کنیم، سکوت مشهور خودروهای لکسوس در این مدل هم هست و نفوذ صدا به داخل کابین بسیار ناچیزه، نکته باحال اینه که خودرو مورد آزمایش از نوع بنزینی و مجهز به توربوچارجره اما باید دید که مدل هیبریدی لکسوس ان ایکس که با کُد ۳۰۰h، به چقدر می تونه بی صداتر از لکسوس مورد تست ما باشه.

اما پیشرانه مدل nx200t از موتوری ۱۹۹۹ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ برخورداره که ۲۳۵ اسب بخار توان خروجی داشته و بیشترین حد گشتاور اون به ۳۵۰ نیوتن متر می رسه.

با این مشخصات و براساس کاتالوگ، لکسوس با توسل به گیربکس ۶ سرعته خودکار قادر میشه ظرف مدت ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسه.

اما پشت فرمون لکسوس شرایط به شکلی دیگه س و NX از نظر شتاب خیلی تجربه ای دلچسب رو به راننده منتقل نمی کنه و کارکرد پدال گاز با مقداری کندی همراه س.

هم اینکه گیربکس ۶ سرعته لکسوس هم از نظر پیشرفت و کارکرد بی عیب و مشکل به پای تکنولوژی استفاده شده در گیربکس هشت سرعته ب ام و نمی رسه.

فضای حمل بار لکسوس NX

فضای حمل بار ب ام و X4

علاوه بر اینکه وقتی که خواستیم مقداری لکسوس رو به رقابت بکشیم و با افزایش سرعت و انجام مانورهایی تلاش داشتیم نقاط ضعف و قوت رانندگی اونو سبک سنگین کنیم، با بی تعادلیایی در قسمت عقب و گیج شدن سیستم تعلیق و فرمون جواب ما رو داد.

البته در زمان رانندگی کابین آروم تر و لوکس تری دارین و واسه کسائی که این موارد براشون اهمیت بیشتری داره لکسوس می تونه انتخاب بهتری باشه.

تو یه جمع بندی کلی در مورد دو خودرو نمای ظاهری و کابین لکسوس قشنگ تر و باحال تر از بی ام و به نظر می رسه، اما از نظر شتاب و هندلینگ بی ام و در جایگاه بالاتری قرار میگیره.

محدوده ردلاین موتور لکسوس NX قبل از ۶۰۰۰ دور بر دقیقه شروع می شه.

که اگه بخواین انتخابی بین این دو خودرو انجام بدین همه چیز به اولویتاتون برمیگرده،اگه خواهان کابینی قشنگتر و زیبایی خودرو هستین که در خیابون نگاه ها به شما معطوف شه انتخاب لکسوس واسه شما عاقلانه میشه، البته نمیشه زیبایی بی ام و رو کتمان کرد ولی این روزا لکسوس NX هم خوب در خیابون نگاه ها رو به سمت خود جذب می کنه.

اما اگه هندلینگ و سواری بهتر خودرو واسه شما ارجحیت داره، لحظه ای در انتخاب ب ام و شک نکنین. هرچند در کل خرید X3 از نظر فضای بزرگتر واسه سرنشینان عقب و قیمت مناسب تر، منطقی تر از X4 به نظر می رسه.

قیمت و شرایط بازار

نمونه های فول ب ام و x4 این روزا در مدلای ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در بازار دیده می شن که قیمت متغییری از حدود ۳۸۵ تا حدود ۴۵۰ میلیون تومن دارن، طبیعتا امکان خرید نمونه های نیمه فول یا کارکرده ب ام و x4 با قیمتای پایین تر از ۳۸۵ میلیون تومن هم هست.

اما چیزی که فعلا عرضه x4 به بازار رو دچار مشکل کرده، قانون منع واردات خودروهای آمریکایی و برداشت خاص نیروی انتظامی از اون هستش که مانع از شماره گذاری ب ام وای x3 و x4 به دلیل مونتاژ اونا در کارخانه آمریکایی ب ام و شده.

در مقابل لکسوس nx200 t قیمت پایین تری داره و خرید اون با بودجه ای در حدود ۳۳۰ الی ۳۸۰ میلیون هم در مدلای فول ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ممکنه. این درحالیست که مدل هیبریدی NX 300H به شکل محسوسی نسبت به نمونه های NX 200 T ارزون قیمت تر هستن و حتی پیدا کردن نمونه های ۲۰۱۶ نیمه فول اونا با قیمتی در حدود ۲۷۰ میلیون تومن هم شدنیه.

از این رو در معقوله قیمت کلا برتری از اون لکسوس NXه و در صورت نبود عرضه مدلای جدید X3 و X4 تماشاگر تصرف کامل بازار به وسیله لکسوس هستیم، مگه اینکه مشتریان یهو حاضر شن مدل کوچکتر ب ام و X1 رو عوضش X3 و X4 بخرن و بدین شکل ب ام و رو در کورس رقابت کراس اوورای اسپرت و لوکس حفظ کنن.

[این مطلب به وسیله نویسنده مهمون، یاسین مشکوری، به رشته تحریر در اومده.]