سیستم اتوپایلوت تسلا چگونه کار می کند؟


از جمله ویژگیای خودروهای تولیدی تسلا که در ماه های گذشته در کانون توجه خریداران قرار گرفته، میشه به سیستم نیمه خودکار اتوپایلوت این ماشینا اشاره کرد که بارها [اونطور که در تیزرهای تبلیغاتی به تصویر کشیده شده] جون خیلی از سرنشینان اتومبیلای این شرکت رو نجات داده و از برخوردشان با مشکلات جلوگیری کرده.

ایلان ماسک مدیرعامل این شرکت خودروساز هم در ماه آوریل دور و بر همین موضوع اعلام کرد که سیستم اتوپایلوت می تونه تا ۵۰ درصد از بروز سوانح رانندگی جلوگیری کنه.

اما سیستم اتوپایلوت تسلا هم درست مانند هر فناوری مشابه دیگه، با کاستیایی روبروست و نمیشه اونو کامل خواند؛ واسه نمونه لازمه که راننده تموم مدت حواسش رو به اون معطوف کنه و نمیشه این سیستم رو به حال خود رها کرد.

اگه خبرها رو دنبال کرده باشین حتما میدونید که یه چند وقت پیش فردی به خاطر به کار گیری این سیستم با خودروی تسلای خود دچار حادثه شده و جانش رو از دست داد.

البته اطلاعات کمی در مورد این اتفاق منتشر گردید اما تسلا اعلام کرده که در زمان تصادف، ماشین در وضعیت اتوپایلوت بوده. با در نظر داشتن مناقشات به وجود اومده در مورد کارایی و کارکرد این سیستم در نظر داریم در ادامه این مطلب نگاهی دقیق تر به اون داشته باشیم.

سیستم اتوپایلوت از سنسورهای مختلفی تشکیل شده که دورتادور ماشین کار گذاشته می شن. این حسگرها به خودرو کمک می کنن تا درک بهتری از محیط پیرامونی اش پیدا کنه و با ایمنی و امنیت کامل هدایت ماشین رو بیشتر در اتوبانا و بزرگراه ها رو دوش بگیره.

سخت افزار مورد استفاده در سیستم خودران تسلا شامل یه رادار جلویی، دوربین جلو، سیستم الکتریکی کمک ترمز کنترل شونده دیجیتالی و ۱۲ حسگر دوربرد فراصوت می شه که دورتادور بدنه کار گذاشته شدن.

سنسورهای التراسونیک یا فراصوت به شکلی هدف دار دورتادور بدنه خودرو رو محاصره کردن و می تونن تا ۴٫۸ متر اونطرف تر رو در هر جهتی و با هر سرعتی حس کنن.

این حسگرها به ماشین امکان میدن که وقتی چیزی بیشتر از اندازه به خودرو نزدیک شد، فاصله مناسب رو با اون حفظ کرده و مثلا با عوض کردن لاین، از بروز حادثه جلوگیری کنن.

با این همه، لازمه اشاره کنیم که مواردی مثل گرد و غبار می تونه روی این حسگرها رو بپوشونه و مانع از دید محیط پیرامونی به وسیله اونا شه.

رادار شناسایی ماشینا و دیگه وسایل در حال حرکت رو ممکن می کنه.

دوربین جلویی که در بالا به اون گفته شد در راس شیشه جلوی ماشین تعبیه شده. کامپیوتری که درون این دوربین قرار داره امکانی رو واسه خودرو جفت و جور می کنه تا مشکلات پیش روی خود رو تشخیص بده.

این دوربین رو در اصل میشه به معنی چشم سیستم دونست چراکه به ماشین امکان میده ترافیک، عابرین پیاده، علائم جاده ای، خطوط جدا کننده لاین و هرچیز دیگری که ممکنه تو مسیرش باشه رو تشخیص بده و این اطلاعات در واقع به ماشین کمک می کنن تا خود رو هدایت کنه.

واسه فعال کردن اتوپایلوت فقط باید دکمه کروز کنترل رو دوبار به داخل فشار داد تا ماشین هدایت خود رو به دست بگیره.

واسه غیرفعال کردن اتوپایلوت هم باید دکمه ای که در بخش انتهایی ساقه کروز کنترل قرار داره رو فشار داده و ساقه رو به سمت جلو حرکت بدین یا اینکه ترمز رو بگیرین. با کمی حرکت دادن فرمون هم البته می شه این سیستم رو غیرفعال کرد.

در وقتی که سیستم اتوپایلوت فعاله ماشین می تونه در داخل یه لاین به صورت خودکار حرکت کنه، لاین عوض کنه، سرعت خود رو مدیریت کنه و کنترل ترمز رو ضمن رانندگی در اختیار بگیره.

ماشینای تسلا هم اینکه توانایی پارک دوبله و پارک خودکار در موقعیتای عمود رو هم دارن. در ماه ژانویه، این شرکت سیستم خود رو بروزرسانی کرد طوری که حالا به لطف اون یه خودرو می تونه بدون حضور راننده در ماشین هم وارد پارکینگ شده یا از اون خارج شه.

راننده ها هم اینکه می تونن ماشین خود رو فراخوانی کنن تا به صورت خودکار به موقعیت رفته و سوارشان کنه.

البته سیستم اتوپایلوت تسلا هنوز با محدودیتای زیادی روبروست و مثلا نباید در مناطق مسکونی شامل چراغای راهنمایی یا تابلوی توقف ازش استفاده کرد. در واقع این سیستم فقط واسه استفاده در بزرگراه ها طراحی شده.

کنترل پنل این خودروها نوع ترافیک، مشکلات و علائم مربوط به لاین رو که سیستم در حال دنبال نمودنشه در خود نشون میده.

با وجود اینکه سیستم اتوپایلوت می تونه هدایت خودرو رو در بزرگراه ها رو دوش بگیره، راننده ها باید همیشه دستانشون رو روی فرمون داشته باشن تا در صورت نیاز بی درنگ کنترل اونو مسوولیتشو قبول کنن.

تسلا در بیانیه ای که در ماه اکتبر در مورد سیستم اتوپایلوت خود منتشر کرد اعلام کرد: راننده بازم مسئول ماشینه و کنترل اونو در اختیار داره. نکته دیگه اینکه شما همیشه به اطلاعاتی که ماشین تون مورد استفاده قرار میده هم دسترسی دارین.

سیستم اتوپایلوت به شکلی طراحی شده که تشخیص میده دستان شما روی فرمون قرار دارن یا خیر. اگه دستان روی فرمون نباشه سیستم به صورت تصویری به شما اخطار میده و با منتشر کردن یه فرمون صوتی درخواست می کنه که کنترل فرمون رو در اختیار بگیرین.

سیستم اتوپایلوت تسلا هم اینکه مرتبا از دیگر خودروهای تولیدی به وسیله این شرکت یاد میگیره و خود رو بهتر می کنه.

دوربین، رادار، حسگرهای فراصوت و GPS همه با همدیگه تعامل دارن و به صورت آنی فیدبکای خود رو ارسال می کنن. در مرحله بعد این داده ها واسه بهبود کلی سیستم استفاده میشن.

شرکت تحت سرپرستی ماسک هم اینکه به صورت نوبه ای آپدیتای OTA خود رو واسه بهبود کارکرد سیستم هاش ارائه میده و درست مانند به روزرسانیای نرم افزاری واسه دستگاه های موبایل، از این روش قابلیتای اونا رو هم بهتر می کنه.