
اقدام به ارتکاب، یا کمک، ترغیب، تسهیل، و پنهانکاری هرگونه جرم مرتبط با پولشویی.»
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…
در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند
به استناد گزارش توضیحی پیماننامه مزبور،یکی از مهمترین دلایل افزون موارد بالا به تعریف پولشویی،زدودن کاستیهای موجود در تعریف ارائه شده در پیماننامه وین،با هدف جلوگیری از استخدام وکیل یا متخصصان مالی توسط مجرمان برای مقاصد پولشویی بیان شده است.
3.کمیسیون داخلی آمریکایی کنترل و سوءاستفاده از مواد مخدر در ماده دو جرائم پولشویی مصوب می 1999،پدیده پولشویی را به صورت زیر تعریف کرده است:
«کسب،تصرف،نگهداری،به کارگیری،پنهانسازی،تغییر ماهیت یا تبدیل،دست به دست کردن مالی با علم به اینکه شخص میداند یا براساس شواهد و قراین باید بداند که مال مزبور از عواید حاصل از قاچاق مواد مخدر یا سایر جرائم مهم به دست آمده است.»
کمیسیون مزبور علاوه بر موارد بالا،مشارکت،کمک و همدستی،تبانی،مقدمهچینی و مشاوره و ترغیب اشخاص به ارتکاب جرم پولشویی و کمک به اشخاص مجرم برای فرار از پیامدهای قانونی عمل خود را،جرم پولشویی تلقی میکند.
4.براساس تعریف مصوب سازمان بین المللی پلیس کیفری ،پولشویی عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام به عمل برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر دادن هویت عواید نامشروع به طوری که وانمود شود از منابع قانونی سرچشمه گرفتهاند.
5.گروه کاری اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی ،در گزارشی فرآیند عمل یا رفتار پولشویی را شرح داده است که شامل اجزای زیر است:
-تبدیل یا انتقال مال با علم به اینکه چنین مالی از یک جرم کیفری حاصل شده است به منظور مخفی کردن یا تغییر ظاهر منشأ غیرقانونی مال موردنظر یا کمک به شخصی که مرتکب چنین جرمی شده است برای فرار از پیاکدهای قانونی عمل خود؛
-پنهان کردن یا تغییر ماهیت واقعی،منشأ،محل،جابهجایی یا مالکیت مال با علم به اینکه چنین مالی از فعالیت مجرمانه حاصل شده است؛
-تملک،تصرف یا استفاهد از مال با علم به اینکه چنین مالی حاصل فعالیتهای مجرمانه است.
گفتار دوم- تاریخچه وزمینه و فرایند پول شویی
بند اول- تاریخچه وزمینه پولشویی
به دلیل اینکه در ایران مبحث پولشویی جدید می باشد تاریخچه ای از این جرم مشاهده نمی شود بلکه میتوان زمینه های انجام این جرم را در ایران به ان پرداخت .
الف- در ایران
در ادبیات راجع به پولشویی مطالب چندانی در خصوص تاریخچه ای جرم در ایران وجود ندارد و لی زمینه هایی را که بستر ارتکاب چنین عملی را فراهم می ورند می توان به قرار زیر بررسی نمود. لذا در این قسمت سعی بر آن است تا این به این مهم پرداخته شود.
1.ایران در مسیر ترانزیت گسترده مواد مخدر منطقه
کشورهای واقع در«مثلث طلایی»و «هلال طلایی»که در مرزهای شرقی ایران قرار دارند، با توجه به فروش مواد مخدر ارقام قابل توجهی مورد پولشویی قرار گیرد و به صورت قانونی به چرخه اقتصاد کشورهای تولیدکننده مواد مخدر – در مناطق مثلث طلایی و هلال طلایی- وارد شود.
متأسفانه به دلیل موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران،بخش اعظم مواد مخدر تولیدی دو منطقه مثلث طلایی و هلال طلایی،از مسیر ایران ترانزیت شده و به بازارهای هدف-عمدتا اروپا و روسیه- حمل میشوند،که این امر هزینههای مالی و جانی بسیاری را بر ملت و دولت ایران تحمیل کرده است.
2.اقتصاد نابسامان ایران، مناسبترین بستر پولشویی مافیای مواد مخدر
اقتصاد ایران از معدودترین نظامهای اقتصادی بینظم در جهان به شمار میرود.تعدد مراکز تصمیمگیری و سیاستگذاری اقتصادی(در حدود 32 مرکز و شورا)،تعدد مراکز سیاستگذاری و تولیت امور بازرگانی(در حدود 22 مرکز و شورا)،تعدد مراکز سیاستگذاریهای صنعتی و تولیت امور صنعتی(در حدود 6 تا 12 مرکز و نهاد و وزارتخانه) -به خصوص تولیت صنایع کوچک-اعلام سیاست خودگردانی مالی(خودکفایی)نهادها و سازمانهای دولتی-که جنبه صرف خدماترسانی به مردم دارند-در برنامه اول توسعه (1368-72)،نقصان نظارت جامع بانک مرکزی بر گردش پولی و بازار مالی کشور،همگی دستبه دست هم دادهاند تا ایران نتواند از یک نظام اقتصادی تعریف شده با یک سیاستگذاری کلان اقتصادی توسعهگرا برخوردار شود.اقتصاد ملی ایران نه تنها فاقد ابزارهای اعمال حاکمیت است،بلکه در بسیاری از موارد و بخشهای اقتصادی کشور، نقش حاکمیت و دولت با نقش تصدیگری وی درهم آمیخته و تداخلهای ناهنجاری را -در جهت عدم تعادل-به وجود آورده است،به طوری که در فرآیند«عرضه و تقاضای کالا»،دولت تصدیگر،واردکننده و یا تولیدکننده کالاهای مصرفی بادوام و بیدوام است و در بازار با تولیدکنندگان داخلی همان کالاها-که تحت نقش حاکمیتی دولت قرار دارند -به رقابت برخاسته و سیاستهای حمایتی خود از تولیدات داخلی را خنثی کرده است.
از طرفی نیز در دهه گذشته سیاست خودکفایی مالی نهادها و سازمانهای دولتی و عمومی، به تدریج شرایطی را در بخش بازرگانی خارجی کشور به وجود آورده که بخش زیادی از واردات و اسلکههای تخلیه بار-در مبادی ورودی کالا-از نظارت گمرکات خارج شده است.این اسلکهها به صورت شخصی(در حدود 62 اسلکه)اداره میشوند و مستقل از نقش حاکمیتی دولت-بر کل اقتصاد بازرگانی کشور-عمل میکنند.
از سوی دیگر،گسترش روزافزون صندوقهای قرض الحسنه و مؤسسات اعتباری که مجوز تأسیس و فعالیت آنها را وزارتخانهها و نهادهای غیراقتصادی صادر میکنند،خارج از حوزه نظارت بانک مرکزی وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار دارند و همین امر موجب شده تا حاکمیت کامل دولت بر گردش نقدینگی و بازارهای پولی و مالی کشور محدود گردد.در واقع،اینگونه صندوقهای قرض الحسنه و مؤسسات اعتباری فاقد مجوز از بانک مرکزی-بهطور یک طرفه-خود را از سیاستگذاریهای شورای پول و اعتبار و سیاستهای ارزی بانک مرکزی،معاف میدانند و از آن سیاستها تبعیت نمیکنند.در نتیجه،سیاستهای انقباضی و انبساطی دولت در جهت مهار تورم،سیاست هدایت سرمایههای اندک مردمی(پسانداز)به سمت امور تولیدی و سیاست نظارت ارزی دولت به منظور ایجاد تعادل در تراز تجارت خارجی،در یک دهه گذشته موفق نبوده است؛ کمااینکه علیرغم تمامی تلاشهای دولت،دستگاه برنامهریزی اقتصاد کشور نتوانسته است از مزمن شدن نرخ تورم جلوگیری به عمل آورد و میزان تورم را به عدد یک رقمی کاهش مدیریت کنند که نرخ تشکیل سرمایه ثابت در بخش صنعت و معدن،همسو با نیازهای جمعیتی و بیکاری انباشته کشور از رشد زیادی برخوردار گردد، تا عقبماندگیهای گذشته جبران شوند. بدیهی است آنگاه که تشکیل سرمایه در مهمترین بخش تولیدی اقتصاد ملی به چنین وضعیتی دچار شود،پیامدهای ناگوارآن موجگونه بر تمامی شئونات اقتصادی- اجتماعی جامعه تأثیرات منفی برجای میگذارد و علاوه بر رشد دلالی و فقر، جامعه از اهداف«عدالت اجتماعی»روزبهروز بیشتر فاصله میگیرد و زمینههای لازم برای رشد فساد اقتصادی نیز فراهم میشود.
با توجه به این وضعیت نابسامان اقتصادی،طبیعی است که طی دوره مورد بررسی در بدنه گردش اقتصاد ملی،شکافهای متعدد به وجود آمده و همان شکافها بسترساز سوءاستفاده مجرمان و خلافکاران اقتصادی شده است.
گسترش بخش غیررسمی اقتصاد(در حدود 45 تا 52 درصد تولید ناخالص داخلی)، گسترش ارتشا و فساد اداری، رشد سرطانی قاچاق سازمان یافته کالا،قاچاق ارز و طلا، فرار سرمای، فرار مالیاتی و کلاهبرداریهای اقتصادی و بازرگانی، از جمله تبعات ناگوار نابسامانی حاکمیت دولت بر کل گردش اقتصادی کشور به شمار میروند که امروزه- این وضعیت نامناسب- بر همگان روشن است.چنانکه یافتههای تحقیق نیز نشان میدهند، اعمال مجرمانه پولشویی مواد مخدر و پولهای نامشروع دیگر در ایران، از بستر بخش غیررسمی اقتصاد و قاچاق سازمان یافته کالا عبور میکنند.
3.عملههای ایرانی ،در خدمت پولشویی
مسئولیت سلامت عبور کاروانهای مواد مخدر افغانی-پاکستانی شبکه،از مسیر ترانزیت ایران به سمت اروپا را به عهده دارد.از مرز ترکیه تا سواحل ایتالیا- با عبور از مسیر آلمانی- و سواحل بندر مارسی- از مسیر قبرس- مافیای ترکیهای«موسولو»، «گریولف» (حوزه فعالیت آلمان زبان)و«آپو» (حوزه فرانسه و انگلیسی زبان)ترانزیت«تریاک»، «مرفین خالص»و«هروئین»تولیدی شبکه طالبانیزاسیون را تحت کنترل تجارتی خود دارند مواد مخدر- اعم از بخش تطهیر شده و مورد تطهیر- و سرمایهگذاری این وجوه در فعالیتهای تجاری گوناگون و در نهایت ارسال پولهای تطهیر شده به بانکهای طرف حساب شبکه در اروپا، امارات متحده عربی، شمال آفریقا و سایر کشورها است.
بدیهی است که تطهیر چنان حجم عظیمی از وجوه حاصل از مواد مخدر شبکه طالبانیزاسیون- آن هم در بازار اقتصادی ایران- به ابداع و برقراری سازوکارهای پیچیده نیازمند است که با به خدمت گرفتن تعدادی عمله ایرانی- در فرآیند به گردش درآوردن و عبور دادن پولهای کثیف از مجرای سازوکارهای ابداع شده- این فرآیند چرخش، انجام میگیرد.
فرایند تطهیر پول در ایران به علت گستردگی بخش غیررسمی اقتصاد ایران،کاملا با اروپا متفاوت است.بدین معنا که براساس اسناد و مدارک و شواهدی که گروه تحقیق به دست آورده،عملیات پولشویی و تطهیر پول کثیف از مسیر قاچاق سازمان یافته کالا عبور میکند.
بدین ترتیب که شبکه وابسته به تشکیلات طالبانیزاسیون و مافیای تبهکاری ژنرال سا مستقر در مثلث طلایی،وجوه جمعآوری شده حاصل از فروش مواد مخدر را که پول محلی است،در کشورهای مبدأ به کالاهای مصرفی بادوام و بیدام تبدیل میکند و این کالاها را به شرکتهای صوری و یا تجاری ثبت شده در امارات متحده عربی،هنگکنگ و سنگاپور میسپارد. شرکتهای مزبور نیز کالاهای یاد شده را«به صورت امانی»در اختیار عملههای ایرانی جرم قرار میدهند.این عملهها نیز که بتدریج از تشکیلات گسترده و منسجمی بروردار گردیدهاند،کالاهای متعلق به تبهکاری سازمان یافته و مافیای ژنرال سا، گروههای قاچاق مواد مخدر را به صورت سازمان یافته از طریق اسلکههای شخصی خارج از کنترل و نظارت گمرک کشور،وارد ایران نموده و یا با استفاده از مجوزهای موردی و تغییر تاریخ مجوزهای مزبور(بعضا تا 12 مرتبه)کالاهای امانی قاچاقچیان خارجی مواد مخدر را در بازار ایران به پول نقد تبدیل و سپس این پولهای نقد را در صندوقهای قرض الحسنه و مؤسسات اعتباری فاقد مجوز از بانک مرکزی،سپردهگذاری میکنند.آنگاه صندوقهای مزبور با صدر چک بانکی در وجه عملههای ایرانی جرم،پول تطهیر شده را تحویل آنان میدهند و سپس این عملهها مبالغ مذکور را از طریق صرافیهای عموما غیرمجاز و بعضا مجاز(در مقیاس کم)به ارز تبدیل و به بانک مقصد در خارج از کشور حواله میکنند.
در این فرایندبه نظرساده،حقالزحمه عملههای ایرانی جرم پولشویی به حدود25 تا30 درصدبه صورت تخفیف در قیمت کالا و حق الزحمه صندوقهای معاونت جرم به حدود 15 تا 25 درصد بالغ میگردد.
پژوهشگران- در حین تحقیقات میدانی- به یک صرافی کوچک در یکی از شهرهای دورافتاده برخورد کردند که حجم عملیات ارزی آن به حدود 5/1 میلیارد دلار بالغ میگردید؛اما دفتر اصلی صرافی مزبور در کویت و دبی از بزرگترین صرافیهای فعال در آن نواحی به شمار میرودعملیات ارزی آن چشم گیر نبود .هرچند صندقهای قرض الحسنه و مؤسسات اعتباری خارج از نظارت بانک مرکزی دارای نظامی کاملا بستهاند و مقررات رازداری حسابهای شخصی و میزان نقل و انتقال مالی آنها به شدت محرمانه است،اما گروه تحقیق با کمک برخی از مقامات قضایی توانست به دو مورد شگفتانگیز دست یابد.
مورد اول آنکه در سال 1380،گردش مالی سپردهگذاری خصوصی در صندوقهای قرض الحسنه استان خراسان دو برابر گردش مالی سپردهگذاری خصوصی در نظام