اهمیت زبون بدن در مصاحبه شغلی

اهمیت زبون بدن در مصاحبه شغلی 

میدونیم تسلط بر مهارتای کلامی لازمه ی پیروزی در مصاحبهای شغلیه. پس چرا خیلی از اونایی که بیان نافذ دارن و حتی با رزومه ی پر و پیمان دعوت به مصاحبه می شن، بازم نتیجه مطلوبنمی گیرن؟ این دسته از جویندگان کار شاید یادشون رفته مهارتای غیرکلامی مثل زبون بدن به اندازه مهارتای کلامی و تجارب کاری مورد توجه قرار می گیرن. این افراد با اینکه بلدند در تعریف از تواناییای شون ساعتا سخنوری کنن، اما هنوز یاد نگرفته ان حرکات بدن شون رو با کلامی که از دهن شون خارج می شه هماهنگ کنن. پس، با اینکه ادعا دارن کارکشته ی حرفه ی خودشون هستن، زبون بدن شون چیز دیگری رو نشون می ده، طوری که کارفرما دچار گمراهی می شه.

۱. صاف بشینین و به پشتی صندلی تکیه بدین

از خم شدن به طرف جلو طوری که قفسه ی سینه و شکم جمع شه دوری کنین. عوضش، صاف بشینین، انگار یک چیزی همیشه در حال کشیدن شما به طرف بالاست. یادتون نرود در تموم طول مصاحبه قرص و محکم به پشتی صندلی تکیه بدین. این طرز نشستن نشون دهنده ی حس اطمینان و اعتماد به نفسه، اما در صاف و محکم نشستن بزرگ نمایی نکنین.

وقتی وارد مکالمه شدید و احساس کردین صحبت گل انداخته، اشکالی نداره اگه خیلی کم به طرف جلو مایل شید، اما شونِهاتون رو پایین نیندازید.

۲. به چشم کارفرما زُل نزنید

اینکه بتونین مستقیم به چشمای کارفرما نگاه کنین نشونه اعتماد به نفس و اطمینان شماس، اما مواظب باشین این نگاه کردن تبدیل به زل زدن نشه. نگاه کردن طولانی به چشما ممکنه به عنوان یک رفتار گستاخانه تعبیر شه.

حرکات چشمیِ رو به بالا نشونه دروغ انگار و اعتماد به نفس ضعیفه. پس واسه اینکه با اعتماد به نفس و روراست به نظر برسین، مستقیم به چشمای کارفرما نگاه کنین، اما حواس تون باشه در کلِ صورت طرف مقابل چشم بچرخونین و هر چند ثانیه به بینی و لبای مصاحبه کننده هم نگاه کنین.

۳. بین صحبت از حرکات دستا کمک بگیرین

مخفی کردن دستا نشونه بی اعتمادیه. به جای اینکه خشک و بی حرکت بشینین و دستا رو زیر میز یا داخل جیب تون بذارین، بین صحبت از حرکات دستا واسه انتقال مطلب تون کمک بگیرین. این حالت موجب تحریک احساسات مثبت در ناحیه لیمبیک مغز می شه و کارفرما احساس راحتی بیشتری با شما می کنن. این در حالیه که دست به سینه نشستن نتیجه برعکس داره و در طرف مقابل حالت دفاعی ایجاد می کنه. اشاره کردن با نوک انگشت ممکنه توهین آمیز تلقی شه.

مطلب مرتبط :   انواع دیوونگی، علائم و روش های درمانی اون

۴. کف دستا رو باز نگه دارین

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد حرکات دستا باید به اون توجه داشته باشین مشت نکردن دست هاست. پیدا بودن کف دست نشونه راستی و تعهده. پس سعی کنین بین صحبت از حرکاتی استفاده کنین که بین اونا کف دستا باز و رو به بالا باشه. پیدا بودن کف دست به نشونه راستی و روراستی دقیقا همون چیزیه که در فلسفه ی دست دادن به اون اشاره شده. و اما یک نکته ی اساسی در مورد دست دادن:

خیلی سفت یا خیلی شُل دست ندین. قبل از مصاحبه تمرین کنین تا فشار دست تون موقع دست دادن با کارفرما متعادل باشه. در علاوه بر، کف دست تون رو کمی رو به بالا بگیرین، طوری که وقتی با طرف مقابل دست دادین، دست خودتون زیر دست اون قرار بگیره. این طرز دست دادن نشون می ده واسه جایگاه طرف مقابل احترام قائلید. یادتون باشه وقتی دست تون در دست کارفرماست، هیچوقت دست دیگرتون رو روی دستش قرار ندین، چون که این حرکت نشونه تسلط و برتریه و ممکنه تهدیدآمیز تعبیر شه.

۵. کف هر دو پا رو روی زمین بذارین

از قرار دان یک پا روی پای دیگر، اونم از ناحیه زانو، خیلی خودداری کنین، به ویژه خانوما. عوضش، پاها رو از ناحیه مچ روی هم بذارین تا وقتی خواستین جای پاها رو عوض کنین، تغییر حالت تون خیلی زیاد به چشم نیاد.

بهترین حالت نشستن در مصاحبهای شغلی اینه که کف هر دو پا رو روی زمین بذارین. واسه این طرز نشستن دلیل علمی هست. قرارگرفتن کف هر دو پا روی زمین موجب تقویت رابطه بین نواحی لیمبیک و نِئوکورتِکس مغز می شه، یعنی در روبرو شدن با سوالات پیچیده آسون تر می تونین از تفکر خلاق به تفکر منطقی یا برعکس فرار بزنین.

اگه مصاحبه ی تلفنی انجام میدید، پیشنهاد شده هنگام صحبت کردن با تلفن قدم بزنین. راه رفتن کمک تون می کنه نیمکرهای مغزتون بهتر با همدیگه هماهنگ شن و بتونین جوابای هوشمندانه تری بدین.

۶. طرز راه رفتن تون رو درست کنین

زمانی که از در وارد می شید، بهترین فرصته که از زبون بدن تون به خاطر تشویق کارفرما کمک بگیرین. گفته می شه در همون ۱۰ ثانیه ی اولی که مقابل کارفرما حضور پیدا می کنین، سرنوشت تون تعیین می شه. واسه اینکه بهتر به نظر برسین، شونِهاتون رو به طرف عقب بکشین و سرتون رو صاف بالا بگیرین. قدمای تون رو طوری تنظیم کنین که طول هر قدم چیزی حدود ۶۰ سانتیمتر دربیاد. وقتی به طرف کارفرما حرکت می کنین، ایجاد رابطه چشمی فراموش نشه.

مطلب مرتبط :   انواع سرمایه گذاری جمعی و امتیازات اون

۷. نفس عمیق بکشین و موقع بازدم شروع به صحبت کنین

واسه اینکه از شدت استرس خود کم کنین، عمیق تر نفس بکشین. سعی کنین نفس کشیدن تون رو طوری تنظیم کنین که موقع بازدم، یعنی موقع بیرون دادن هوا، شروع به صحبت کنین. تنفس دیافراگمی (یه جور تنفس عمیق که در اون شکم بیشتر از قفسه ی سینه منبسط می شه) رو تمرین کنین و قبل از شروع مصاحبه ۱۰ مرتبه نفس عمیق بکشین. نفس کشیدن درست موجب کاهش ضربان قلب، تنظیم فشار خون و افت هورمونای استرس می شه.

۸. لبخند بزنین و بعضب وقتا سر تکان بدین

واسه اینکه نشون بدین به حرفای کارفرما گوش می کنین و به صحبتای اون علاقه مند هستین، لبخند بزنین. بعضی وقتا هم واسه اینکه مشخص شه موضوع بحث رو درک کردین سر تکان بدین، اما حواس تون باشه این حرکت رو پشت سر هم تکرار نکنین.

۹. به میز مصاحبه نچسبید و وسایلی رو که همراه دارین مدیریت کنین

اگه با خودتون نمونه کار آورده اید، اشکالی نداره چند مورد اونا رو روی میز مصاحبه بذارین، البته به شرطی که قرار باشه درباره شون چیزی بگید. بقیه ی وسایل تون رو که شاید شامل کیف دستیه، کنار پای تون روی زمین بذارین. قرار دادن کیف روی پاها بین شما و کارفرما مانع ایجاد می کنه. در علاوه بر، خیلی به میز نچسبید تا آسون تر بتونین حرکات دست تون رو به نمایش بذارین.

۱۰. شیک خداحافظی کنین

در آخر مصاحبه، وسایل تون رو آهسته و همراه با لبخند جمع کنین. اگه چند نفر در اتاق مصاحبه حضور دارن و به هر دلیلی نمی خواهید با همه اونا دست بدین، پیشنهاد می کنیم کمه کم با کارفرما یا مدیر استخدام و کارمندی که شما رو به اتاق مصاحبه هدایت کرد، دست بدین.

امیدواریم با رعایت نکات گفته شده شانس بیشتری در مصاحبهای شغلی پیدا کنین. به نفع تونه قبل از روز مصاحبه، روی زبون بدن تون کار کنین و نکاتی رو که مرور کردیم کمه کم یه بار تمرین کنین. مطمئن باشین کارفرمایان ریزترین حرکات تون رو زیر نظر دارن و فقط به تجارب کاری شما بسنده نخون کرد.

برگرفته از: mashable.com monster.com forbes.com


دیدگاهتان را بنویسید