انواع مغازه زنجیره ای و هر چیزی که باید درباره ون بدونین "

انواع مغازه زنجیره ای و هر چیزی که باید درباره و: ن بدونین “

مغازه زنجیره ای شبکه ای از شعبهای فروشگاهیه که تحت یک مدیریت متمرکز در مناطق مختلف شهر یا کشور قرار گرفتن و جنسای مشابهی رو عرضه می کنن. این مغازه های زنجیره ای در کشورهای غربی خیلی عادی و محبوب هستن. مغازه والمارت نمونه ای از این نوع مغازه هاست. البته در ایران هم نمونه های زیادی از این مغازها هست. این مقاله رو تا انتها بخونین تا با انواع مغازه زنجیره ای و امتیازات و مشکلات اونا آشنا شید.

 

به گفته جی ال فری، «مغازه های زنجیره ای گروهی از مغازها هستن که جنسای مشابهی رو تحت مالکیت واحد و مدیریت متمرکز ارائه می کنن.»

کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) آمریکا مغازه زنجیره ای رو این طور تعریف می کنه: «سازمانی دارای سهم نظارتی در دو یا چند بنگاه که جنسای مثل زیادی رو به قیمت خرده فروشی عرضه می کنن.» از پایه مغازه زنجیره ای گروهی از مغازها هستن که در ظاهر به هم شباهت دارن، جنسای یکسانی از نظر نوع و کیفیت رو عرضه می کنن، مدیریت و مالکیت متمرکزی دارن و از راه دفتر مرکزی تأمین می شن.

پس سازوکار، دفتری مرکزی هست و شبکه زیادی از شعبها یا خرده فروشا به اون وصل هستن که می تونن در بخشای مختلف کشور قرار داشته باشن. اما ویژگی اصلیِ انواع مغازه زنجیره ای اینه که با یک نوع محصول سروکار دارن. پس فکر اصلی که پشت مغازه های زنجیره ای قرار داره، ویژه کاریه. پس می تونیم بگیم که مغازه زنجیره ای به معنای گروهی از مغازه هاست که خطوط مشابهی از کالا رو با مالکیت واحد در جایای مختلف عرضه می کنن. کفش ملی و هاکوپیان از نمونه های فعالِ مغازه زنجیره ای در ایران هستن.

ویژگیای مغازه های زنجیره ای

  1. مغازه های زنجیره ای در یک خط محصول، تخصص دارن و طیف اقلامی که عرضه می کنن، محدوده.
  2. اونا به شکل افقی با هم در رابطه بوده و تحت نظارت متمرکز هستن.
  3. نقدی کار می کنن و به شکل اعتباری فروش ندارن.
  4. تأمین کالا در مغازه های زنجیره ای و همین طور مدیریت و نظارت بر اونا متمرکزه.
  5. قیمتا ثابت بوده و خریداران احتیاجی به چانه زنی ندارن.
  6. فروش غیرمتمرکزه و هر واحدی به خودیِ خود یک خرده فروش کامل حساب می شه.
  7. روی گردش پولی زیاد و سریع تأکید دارن.
  8. این سیستم در مورد ی گسترش شعبه هاش انعطاف پذیره.
  9. اقلامی که شعبهای یک مغازه زنجیره ای میفروشن، همه یک شکل هستن.
  10. اقلامی که مغازه های زنجیره ای میفروشن، معمولا اونایی هستن که مشتریان خیلی نیاز دارن و وجود شون بادوامه، مثل کفش، لباس و غیره.
مطلب مرتبط :   انواع سندرم داون، دلیل، علائم، تشخیص و درمن اون "

انواع مغازه زنجیره ای

۱. طبق جای

  • مغازه زنجیره ای محلی: مغازهایی که داخل یا دور یک شهر فعال هستن با نام مغازه های زنجیره ای محلی شناخته می شن.
  • مغازه زنجیره ای محله ای: مغازهایی که در سرتاسر طول و عرضِ یک واحد جغرافیایی مشخص واقع هستن، مغازه زنجیره ای محله ای نامیده می شن.
  • مغازه زنجیره ای کشوری: مغازهایی که در سرتاسر طول و عرض جغرافیاییِ کشور هستش ان، مغازه های زنجیره ای کشوری نامیده می شن.

۲. طبق کالاهایی که میفروشن

مثل لباس، کفش، اجناس خوراکی و غیره.

۳. مغازه های زنجیره ای صنایع همگانی

اونایی که به وسیله شرکتای بخش دولتی واسه فروش لوازم خونگی داخلی مثل جنسای الکتریکی، لوازم گازسوز و غیره اداره می شن.

۴. مغازه های تولیدکنندگان

اونایی که به وسیله تولیدکنندگانی اداره می شن که می خوان اجناس شون رو مستقیما و بی دخالت واسطها به مشتری بفروشن.

۵. سازمان خرده فروشی

مغازهایی که تحت مالکیت و اداره خرده فروشای بزرگی هستن که هر شعبه ای انواع خود رو مستقیما از کلی فروشیا تأمین می کنه.

امتیازا

  1. اینجور مغازهایی واسطهای بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پایانی رو حذف می کنن.
  2. از امتیازات خرید کلی استفاده می کنن.
  3. از ویژه کاری در محصول خاصی بهره مند هستن.
  4. یک پارچگی قیمتا و کیفیت اجناس در همه شعبها حفظ می شن.
  5. اگه یک شعبه کالایی کم بیاره، می تونه اونو خیلی سریع از شعبه ی دیگری در همون منطقه یا منطقه مجاور تأمین کنه.
  6. اینجور مغازهایی فقط نقدی کار می کنن.
  7. معمولا هزینه های عملیاتی کمی دارن.
  8. به خاطر اینکه نظارت متمرکزی هست، مشترکی واسه همه شعبها دارن.
  9. در این سیستم، نرمی در عمل هست.
  10. به خاطر اینکه شعبها کالاهایشان رو بنابه نیاز از دفتر مرکزی تهیه می کنن، ترسی از انبار بیش ازحد کالا وجود نداره.
  11. به خاطر اینکه فروش نقدیه، خطر بدهی وجود نداره.
  12. اگه یک شعبه به خاطر ضرر سنگین یا کاهش فروش بسته شه، روی سودآوری کلی اینجور سازمانی اثر نمی ذاره، چراکه ضرر یک شعبه، روی سود به دست اومده از بقیه شعبها تقسیم می شه.
مطلب مرتبط :   انواع فساد اقتصادی؛ به کی مفسد اقتصادی میگن؟

عیبا

  1. انواع مغازه زنجیره ای انتخابای محدودی در اختیار خریداران قرار میدن، چراکه فقط با یک خط کالای خاص سروکار دارن.
  2. امکان رابطه با مشتریان به شکل شخصی وجود نداره.
  3. اگه تعداد شعبها زیاد باشه، مدیریت درست همه اونا و اجناس استاندارد سخت می شه.
  4. مدیران شعبها اختیارات محدودی دارن.
  5. ترس از موجودی بی ارزش در انبار هست، چون جنسا نمی تونن بی معطلی با تغییرات در خواسته موافقت یابند.
  6. هیچ تسهیلاتی واسه فروش اعتباری وجود نداره، و به خاطر این نمیتونه پذیرای طبقات فقیر جامعه باشه.
  7. هماهنگی مناسبی بین دفتر مرکزی و شعبها وجود نداره.
  8. اینجور مغازهایی تنها به بخشی از جامعه خدمات ارائه می کنن، چون فقط با جنسای استاندارد سروکار دارن.




دیدگاهتان را بنویسید