انواع سرمایه گذاری جمعی و امتیازات اون

انواع سرمایه گذاری جمعی و امتیازات اون 

سرمایه گذاری جمعی روشی واسه افزایش سرمایه از راه سعیای جمعیِ دوستان، خونواده، مشتریا و سرمایه گذارانِ فردیه. این راه و روش در درجه اول به شکل ی آنلاین از شبکه های اجتماعی و پلت فرمای سرمایه گذاری جمعی استفاده می کنه و با تقویت این شبکه ها، دستاوردهای بیشتری حاصل می کنه.

 

سرمایه گذاری جمعی چه فرقی با بقیه روشای سرمایه گذاری داره؟

سرمایه گذاری جمعی، با راه و روش رایجی که کسب وکارها واسه تأمین سرمایه از اون استفاده می کنن، متفاوته. در روش سنتی اگه بخواهید واسه شروع یک کسب وکار یا معرفی یک محصول جدید به بازار، سرمایه جمع کنین، لازمه:

  1. طرح کسب وکارتان رو آماده کنین؛
  2. تحقیقات بازار رو بکنین:
  3. نمونه راحت بسازید؛
  4. و بعد ایده ی خود رو به سرمایه گذاران فرشته، افراد ثروتمند، سازمانا، بانکا، حامیان سرمایه گذار و شرکتای سرمایه گذاری بفروشین.

در این روش گزینهاتون تنها به چند مورد محدود شدن. می تونین این راه و روش تأمین پولی رو مثل یک قیف ببینین که شما و ایده تون در سر پهن اون هستین و سرمایه گذاران در سر باریک قیف قرار دارن. اگه نتونین در زمان درست سرمایه گذار مناسب رو پیدا کنین، زمان و پول تون رو از دست میدید.

اما در سرمایه گذاری جمعی قیف وارونهه. این راه و روش با کارآفرینی، ایجاد یک پلت فرم، نمایش دادن محصول و به اشتراک گذاشتن منابع، مدل سنتی رو خیلی آسون و مؤثر می کنه. در روش سنتی ماه ها وقت صرف می کنین تا افرادی رو از بین شبکه خودتون انتخاب کنین، سرمایه گذارهای پنهون رو بررسی کنین و زمان و پول تون رو صرف می کنین تا اونا رو واسه سرمایه گذاری قانع کنین. اما در روش سرمایه گذاری جمعی، فرصتای بیشتری در اختیار دارین و دسترسی به افراد علاقه مندی که آماده ان به کسب وکار شما کمک کنن، خیلی آسون تر هستش چون که شما از هزاران نفر می خواید با خرید یک سهم ۲۰ دلاری، در سرمایه گذاری همکاری کنن و عوضش در سود محصولی که واسه اولین بار وارد بازار می شه، سهیم شن یا پاداش بگیرن.

مطلب مرتبط :   کسب و کار اینترنتی - لوکساور

امتیازات سرمایه گذاری جمعی

۱. دسترسی به سرمایه گذاران بیشتر

مثلا Fundable یک پلت فرم سرمایه گذاری جمعیه که افراد با استفاده از اون می تونن به هزاران سرمایه گذار معتبر دسترسی داشته باشن، با اونا در رفت و امد باشن و کمپین تأمین پولی شون رو با بقیه به اشتراک بذارن.

۲. مهم شدن کسب وکار

شما با ایجاد یک کمپین سرمایه گذاری جمعی، وارد مراحل باارزشی می شید، طوری که تاریخچه ، پیشنهادها، بازار قابل رسیدن، ارزش پیشنهادی و موارد دیگری که به کسب وکارتان مربوط هستن، در سطح بالایی دیده می شن و کسب وکارتان خیلی آسون قابل فهم می شه.

۳. گسترش روابط عمومی و بازاریابی

می تونین از راه شبکه های اجتماعی، خبرنامهای ایمیلی و دیگر تاکتیکای بازاریابی آنلاین، کمپین تون رو به اشتراک بذارین و اونو پیشرفت بدین. هم زمان با تأمین پولی، می تونین ترافیک رو به سایت خودتون یا دیگر شرکتای منبع هدایت کنین.

۴. افزایش اعتبار

ارائه معنی کسب وکارتان به افراد زیاد، فرصت خیلی خوبی واسه افزایش اعتبار و اصلاح پیشنهادهایتان فراهم می کنه. زمانی که سرمایه گذاران پنهون به طرح شما علاقه مند می شن و سؤال می پرسند، می تونین به سرعت مواردی رو که از قلم افتادن پیدا کنین و با گنجاندن اونا در طرح تون، تمایل سرمایه گذاران واسه خرید محصول تون رو زیاد کنین.

۵. افزایش کارایی

یکی از بهترین امتیازات سرمایه گذاری جمعی به شکل آنلاین اینه که سعی هاتون رو واسه تأمین پولی، متمرکز و مؤثر می کنه. می تونین یک پروفایل کامل بسازید تا همه سرمایه گذاران پنهون به اون دسترسی داشته باشن و مجبور نباشید هر کدوم از اونا رو به شکل جدا از هم دنبال کنین. درنتیجه به جای چاپ کردن مدارک، تألیف مکتوبات و به روز رسانی اونا به شکل دستی، می تونین همه چیز رو به شکل آنلاین و با توانایی دسترسی بیشتری ارائه کنین تا به جای اینکه وقت خود رو واسه تأمین پولی صرف کنین، زمان بیشتری رو به اجرای کسب وکارتان اختصاص بدین.

مطلب مرتبط :   مفهوم تربیت معنوی از دیدگاه روانشناختی

انواع سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی هم درست مثل بقیه سرمایه گذاریا، انواع مختلفی داره. اینکه واسه سرمایه گذاری جمعی از چه روشی استفاده می کنین، به نوع محصول یا خدماتی که ارائه میدید و اهداف مربوط به گسترش کسب وکارتان بستگی داره. سه نوع اصلیِ سرمایه گذاری جمعی عبارتند از:

۱. سرمایه گذاری جمعی طبق کمک

به طورکلی کمپینایی که در اونا هیچ بازگشت پولی واسه سرمایه گذارها یا مشارکت کنندها وجود نداره، سرمایه گذاری جمعی طبق کمک نامیده می شن. تأمین پولی واسه نجات از فجایع، خیریها، فعالیتای غیرانتفاعی و هزینه های درمانی، تعدادی از عادی ترین سرمایه گذاریای جمعی طبق کمک هستن.

۲. سرمایه گذاری جمعی طبق پاداش

سرمایه گذاری جمعی طبق پاداش شامل افرادی می شه که در کسب وکار شما مشارکت می کنن و عوضش پاداشی دریافت می کنن. این پاداش معمولا نمونه ای از محصول یا خدماتیه که شرکت شما ارائه می ده. با اینکه این روش به حامیان پاداش می ده، اما بازم به عنوان زیرمجموعه ای از سرمایه گذاری جمعی طبق کمک شناخته می شه، چون که بازگشت ثروث واسه سرمایه گذاران در نظر گرفته نشده. این راه و روش یک گزینه محبوب در Fundable و دیگر پلت فرمای سرمایه گذاری جمعی مثل Kickstarte و Indiegogoه، چون که به مالکان کسب وکارها اجازه می ده بی صرف هزینه های اضافی یا فروش سهام شون، مشارکت کنندها رو به سرمایه گذاری تشویق کنن.

۳. سرمایه گذاری جمعی طبق سهام

برخلاف روش طبق کمک و پاداش، سرمایه گذاری جمعی طبق سهام به مشارکت کنندها اجازه می ده که با سرمایه گذاری در ازای دریافت سهام، به یکی از شرکای کسب وکار شما تبدیل شن. این سهام داران درنهایت سود سهام شون و هم پولی رو که سرمایه گذاری کرده بودن، دریافت می کنن.

دیدگاهتان را بنویسید